[ 4 berichten ] 
 Titel: Nunchaku NK Teams 2009
UNREAD_POSTGeplaatst: 22 Dec 2009 15:38 
Gebruikers-avatar
 WWW  Profiel
Voor het eerst heb ik mij gewaagd aan sportfotografie en dan wel bij een zeer bijzondere sport; nunchaku-do. Aangezien ik zelf meedeed, kon ik niet optimaal veel foto's maken en moest het vaak snel gebeuren tussen de wedstrijden door. Verder heb ik totaal geen ervaring met sportfotografie en uit pure gok een hoge isowaarde (800 en soms zelfs 1600) gebruikt voor de snelle sluitersnelheden (1/250 tot 1/800), laag diafragma (f/1.8 t/m f/2.5), ai focus servo mode en burst shooting. Ik merkte dat ik zelf beter resultaten bereikte door in iso 1600 te schieten met een sluitersnelheid van 1/800 en f/1.8. Gebruikte mijn Canon EF85 f/1.8 lens en soms de EF50 f/1.8, terwijl ik met die laatste lens echt mijn minste foto's maakte (echt een pain in the ass om snel mee te focussen of doe ik iets verkeerd?). Al mijn foto's zijn trouwens hier te vinden (ik wilde ze eerst alle 20 posten, maar is het nou 10 foto's per topic of per post?)

1.
Afbeelding

2.
Afbeelding

3.
Afbeelding

4.
Afbeelding

5.
Afbeelding

6.
Afbeelding

7.
Afbeelding

8.
Afbeelding

9.
Afbeelding

10.
Afbeelding

Licht Donker  
.
 Titel:
UNREAD_POSTGeplaatst: 28 Dec 2009 19:44 
Gebruikers-avatar
Moderator
 Profiel
Goede keus om de iso op te schroeven. Meer ruis is altijd nog beter dan bewogen foto's.
Je loopt in de eerste plaats tegen het bekende probleem van "fotografie in sportzaal" aan... de omgeving leent zich er niet voor. De achtergrond is bijna altijd rommelig en het licht is er brak.

De kleuren kloppen volgens mij nog niet. Het is niet echt subtiel zo, erg veel contrast en weinig subtiel.
In de zwarte kleding zou je idealiter nog wat detail zien, nu is het vooral 1 zwart vlak.
Je zegt te hebben gewerkt op f/1.8-2.5 maar toch heeft het nog niet echt geholpen de achtergrond weg te blurren. Als je dichter op het onderwerp kunt komen zal dat beter gaan.

Bedenk ook wat een plaat interessant maakt voor een kijker.
Een foto als 2) zegt mij niets.
Een moment als 3) of 5) is goed, maar zorg dan voor de juiste compositie.
10 is gewoon een portret en vertelt op deze manier geen verhaal.
Probeer naar je foto's te kijken als iemand die er niet bij was en die de personen/de sport niet kent.

De 50 heeft geen USM, wat het trager scherpstellen verklaart.

Zoek eens naar andere zaalsporten hier op DPZ (bijvoorbeeld judo) om wat ideeƫn op te doen.
Traveling don't make me special, no, I am just one more lonely soul, trying hard to try hard to stay kind [Marian Call / Highway Five]

Licht Donker  
.
 Titel:
UNREAD_POSTGeplaatst: 29 Dec 2009 02:29 
Gebruikers-avatar
 WWW  Profiel
Bedankt voor je reactie! Hier kan ik inderdaad meer mee!
De kleuren kan ik nog aanpassen; heb inderdaad met het nabewerken flink de contrast omhoog geknald. Heb wat geƫxperimenteerd, maar zo weet ik ook hoe anderen het vinden.
Foto 3 is bijvoorbeeld onbewerkt (klik op afbeelding om het groter te zien):
Afbeelding.
Je ziet inderdaad meer detail in de pakken hier, maar vind het er nogal 'grauw' uitzien (onjuiste belichting/onderbelicht door de zwarte pakken?).
De volgende keer zal ik proberen er dichter op te zitten, want het klopt wat je zegt; ik zat er redelijk ver vandaan. Wat versta je trouwens onder de juiste compositie, of bedoel je hiermee te zeggen dat je lichamen niet compleet in beeld ziet?

Licht Donker  
.
 Titel:
UNREAD_POSTGeplaatst: 30 Dec 2009 17:06 
Gebruikers-avatar
Moderator
 Profiel
Compositie, bijvoorbeeld:
2) erg veel loze ruimte boven terwijl je de voeten mist. Deze had best lager gekund, of in portrait-stand (niet dat het dan een veel boeiender foto was geweest maar voor het principe)
3) en 5) je mist net stukken lichaam. Nu zal het door de onverwachte bewegingen niet altijd meevallen op het moment de juiste compositie te bepalen (zeker met primes).

Als je er dichterbij zit zul je sowieso te maken krijgen met afsnijdingen, en dan is het dus een kwestie van keuzes maken: wat wil je in beeld brengen. Maar nogmaals: zaalsporten zijn gewoon lastig omdat er zoveel zooi op de achtergrond staat dat het niet meevalt dat netjes "weg te werken".
Traveling don't make me special, no, I am just one more lonely soul, trying hard to try hard to stay kind [Marian Call / Highway Five]

Licht Donker  
.
Forumindex » Showcase / Testcase archief 2007-2009 » Testcase
Berichten weergeven van de afgelopen:  
Reageren op dit onderwerp    [ 4 berichten ] 

Grijswaarden