[ 6 berichten ] 
 Titel: Amsterdam at night...
UNREAD_POSTGeplaatst: 14 Dec 2009 00:31 
 Profiel
Sinds 1 dag m'n eerste camera, een Nikon d90 met kitlens 18-105mm. Hierbij mijn eerste nacht foto's. Benieuwd naar reacties, op - / aanmerkingen, tips, trucs voor deze beginneling ;)

Foto's zijn enkel gecropt , verder niet bewerkt oid (de z3 een klein beetje, niet noemenswaardig)
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding

alvast bedankt!

Licht Donker  
.
 Titel:
UNREAD_POSTGeplaatst: 14 Dec 2009 11:35 
Gebruikers-avatar
 Profiel
Wat wil je met de foto's laten zien :)?

Licht Donker  
.
 Titel:
UNREAD_POSTGeplaatst: 14 Dec 2009 11:52 
 Profiel
Tja, het flauwste wat is te zeggen: je camera doet het.
Maar waar ben je naar op zoek als beginner? Avond/nachtfotografie is niet het eenvoudigste begin.
De besgte start die je kan maken is veel lezen (tijdschriften, boeken) over fotografie algemeen en zaken als compositie, licht, etc. en daarnaast over het bewerken van foto's.
Kijk veel naar ander werk en probeer het hoe en wet te achterhalen. Hoe stond het licht en waarom? Wat zouden de instellingen van de camera geweest zijn, waar om een laag of hoog standpunt etc. Probeer continue op zoek te zijn naar de waarom vraag. Daarmee verbeter je je zelf en ontwikkelt zich vanzelf een eigen stijl.
Fotografie is mijn "grote mensen" speelgoed

Licht Donker  
.
 Titel:
UNREAD_POSTGeplaatst: 14 Dec 2009 12:07 
 Profiel
Ivm werk en vroeg donker worden is In het donker fotograferen de enige mogelijkheid op dit moment. Ik was benieuwd naar reacties met betrekking op belichting, kleur etc.

Licht Donker  
.
 Titel:
UNREAD_POSTGeplaatst: 14 Dec 2009 17:47 
 WWW  Profiel
Eerste foto heeft wat veel ruis. Ik zou dus langer belichten op een lagere ISO.

Qua kleurtemperatuur (witbalans) is het schieten van door natriumlicht aangelichte objecten altijd wat lastig. Als er alleen natriumlicht is, kun je ervoor kiezen om ervoor te compenseren door je witbalans op iets van 2500 Kelvin te zetten (dan wordt het oranje-geel, witter). Als er echter ook andere lichtbronnen zijn, werkt dat niet zo goed en moet je een compromis kiezen en eventueel in de nabewerking aan de slag.

Een meer voor de hand liggend optie is natuurlijk - en dat kan prima met bijvoorbeeld die auto's - om wat te experimenteren met de flitser (alhoewel je dan natuurlijk nog meer uitdaging op het gebied van witbalans introduceert).

De foto's zelf vind ik verder niet zo interessant. Composities, kadering, onderwerpkeuze? Ze zeggen me op deze manier niet zoveel. Zo'n foto van het concertgebouw kan bijvoorbeeld al een stuk interessanter zijn als er wat voorgrond bijzit (en er zijn allerhande interessante lijnen in het gras van het museumplein te vinden).

Wat mij betreft ook eerder 'werk in uitvoering' dan testcase.

Licht Donker  
.
 Titel: Re:
UNREAD_POSTGeplaatst: 14 Dec 2009 18:02 
 WWW  Profiel
NikonKonijn schreef:

Ivm werk en vroeg donker worden is In het donker fotograferen de enige mogelijkheid op dit moment. Ik was benieuwd naar reacties met betrekking op belichting, kleur etc.

Het goede nieuws is dat je een goede camera hebt en hij het doet :) .

De foto's zijn minder goed, maar je moet ergens beginnen.
Nachtfoto's doe je makkelijker met een statief en niet te laat. Als de lucht nog niet helemaal donker is bij voorkeur. Dan heeft deze ook nog kleur en is geen zwart gat.
Voor mooie autofoto's zou ik het autotopic doorlezen en de foto's en commentaren bestuderen. Dan vallen je wel een aantal punten op die voor verbetering vatbaar zijn. Een flitser was al gemeld maar ik zou ook denken aan een andere omgeving. (zelf een auto regelen dus)
"Nonsense, Bond-san. That Leica is for a child. Here, use my Fujica instead!"
_Tiger Tanaka

Licht Donker  
.
Forumindex » Showcase / Testcase archief 2007-2009 » Testcase
Berichten weergeven van de afgelopen:  
Reageren op dit onderwerp    [ 6 berichten ] 

Grijswaarden