Even een inhaalslag van mijn kant:
@Dorien (portret Daan): De witte 9 (ofzo) trekt wel erg de aandacht. Ik snap dat je denkt over wegwerken. Misschien kun je het wit wat terugtunen als je het zonder te zwart vind worden?
Dan kun je ook voor een iets krappere crop kiezen trouwens.
Mis vooral scherpte en wat licht op z'n ogen. Wat gebeurt er boven z'n linker schouder? Is dat een halo agv nabewerking of stond er iets wits achter hem?
Ook bij zijn muts overstraalt het wat maar is niet heel storend.
@San: vrolijk stel. Composities wringen een beetje.
1) 1e is "horizontaal" maar 2e en 3e zijn meer verticaal (doordat je een grote deel van hun lichaam in beeld hebt). Hierdoor werkt het liggend-drieluik niet zo lekker. Achtergrond maakt het ook nog eens erg druk. Heb je ook vierkante crops geprobeerd met deze 3?
2) leuk. jammer van haar op 1e foto, net randje eraf, en van de trap op de achtergrond op 2.
Harde flits werkt best okee dankzij de felle kleuren.
Bladeren op de achtergrond zijn wel leuk zo. Goed patroon zonder storend te zijn.
@Sven: Goeie blik. Hoe minder in beeld hoe beter in dit geval, dus (als je het kunt ensceneren):
Minder boekenkast en muur door nog stukje naar rechts te gaan enzo. Eerste indruk is goed, alleen bij iets langer kijken valt er een hoop op (groene vlek rechtsonder, plastic waar zijn rechter hand op rust etc). Maar het moment is het moment, en dan heb je soms geen tijd....
@rterbraak: Welkom!
Je zegt het zelf al, het is op bed en daardoor een beetje rommelig. Hierdoor worden het heel snel foto's die erg leuk zijn voor familie/vrienden maar die voor buitenstaanders niet zo interessant zijn om naar te kijken (he, ik heb zelf ook duizenden van zulke foto's, ik maak ze zelf ook gewoon hoor

)
Zoek mooier licht op, benadruk (zoals bijvoorbeeld bij 1) details zoals profiel van neusje, mond, wimpers. Dat zijn details die het op zichzelf heel goed doen. Zeker als je op de compositie let.
Babies zijn nu eenmaal meestal niet zo charmant, en portretjes als 2) werken eigenlijk zelden.
Bij 2 zit je ook heel dicht op je dochter waardoor er misschien ook wat vervorming optreed. Probeer dit eens met een tele van iets verder weg, dan krijg je een iets "vlakker" plaatje.
Kijk voor inspiratie ook eens in het verzameltopic in showcase:
http://www.dutchphotozone.com/viewtopic ... 45&t=56418Veel is daar iets te geposeerd maar je kunt wel zien wat werkt/niet werkt als beeld.
@Dennissimo: Als het om de scooter gaat mag die best wat meer aandacht. De schaduw van haar been op de scooter is erg donker. Hierdoor is het niet te zien welke scooter het is.
Erg krap links bij het voorwiel (de kant waar de scooter heen "rijdt").
Locatie snap ik niet helemaal. Wat doet een scooter in een herfstig grasveldje?
Grappige blik, scooter komt lekker fris over, alleen komt de scooter an-sich niet echt tot z'n recht.