[ 15 berichten ] 
 Titel: Sterre deel 2
UNREAD_POSTGeplaatst: 10 Jul 2011 21:08 
 Profiel
Hallo,

Mijn vorige post ging helaas niet zo goed. Ik heb hier 4 foto's die ik graag op canvas wil laten afdrukken.
Nu kijk ik meer met m'n hart dan met m'n ogen naar de techniek. Graag hoor ik op of aanmerkingen op de foto's om er meer van te leren.

01:
Afbeelding

02:
Afbeelding

03:
Afbeelding

04:
Afbeelding

Ik vraag me af of ik de achtergronden witter moet hebben om af te laten drukken op doek, zijn ze te grijs, komt het jurkje dan nog tot z'n recht?
De 4 foto's komen op canvas naast elkaar te hangen. Foto 3 springt er qua grootte direct uit. Gaat (me) dit storen??
Bij foto 2 had ik het blauwe streepje van de jurk al geschoten tijdens de upload, dit wordt aangepast.

Alvast dank voor het bekijken en hopelijk het commentaar ;)

Licht Donker  
.
 Titel:
UNREAD_POSTGeplaatst: 11 Jul 2011 09:13 
Gebruikers-avatar
 WWW  Profiel
Ik zou er inderdaad voor kiezen ze een tikje lichter te maken. Jammer vind ik dat ze in foto 1, 2 en 4 niet in de camera kijkt, geen contact met jou (/de kijker) maakt. Ik denk inderdaad dat je een rustiger beeld krijgt als je alleen 1, 2 en 4 laat afdrukken, maar of 3 je gaat storen... dat hangt van jou af :)
5DmkII | 40D | 17-35mm F2.8 | 24-105 F4 | 35mm F1.4 | 50mm F1.4 | 85mm F1.8 | 90mm F2.8 | 70-200mm F4 IS

Licht Donker  
.
 Titel: Re: Sterre deel 2
UNREAD_POSTGeplaatst: 11 Jul 2011 13:00 
Gebruikers-avatar
 Profiel
Dank voor de tip.

Nu ben ik aan het denken hoe ik de achtergrond witter ga maken.
Een bewerking op de foto, waarbij ik waarschijnlijk details ga verliezen.

Of een nieuwe reportage maken en zorgen dat de kleine in de camera kijkt.
Ik heb de beschikking over 2 softboxen en een reflexi-scherm. Kan ik met deze opstelling er voor zorgen dat de achtergrond beter wordt belicht en deze witter wordt?

Licht Donker  
.
 Titel:
UNREAD_POSTGeplaatst: 11 Jul 2011 14:13 
Gebruikers-avatar
 Profiel
Eet ze veel peentjes?
van alles wat.

Licht Donker  
.
 Titel:
UNREAD_POSTGeplaatst: 11 Jul 2011 14:23 
Gebruikers-avatar
 Profiel
Bazzio,
Ik heb het blauw van de ogen iets verscherpt, meer niet. Komt het onnatuurlijk over?

Licht Donker  
.
 Titel:
UNREAD_POSTGeplaatst: 11 Jul 2011 14:32 
Gebruikers-avatar
 Profiel
De foto's en dus ook huidkleur bevatten imo te veel oranje/rood.

*edit* het zou imo meer als dit moeten zijn....
klikkerdeklik
van alles wat.

Licht Donker  
.
 Titel:
UNREAD_POSTGeplaatst: 11 Jul 2011 15:04 
Gebruikers-avatar
 Profiel
Ik kan het verschil aan rood zelf op mn mobiel waarnemen en ben het met je eens dat het in mijn foto's te sterk is.
Vanavond ga ik een nieuwe poging met de nabewerking doen en heel misschien een nieuwe shoot.
Dank allen voor de goeie waarnemingen.

Licht Donker  
.
UNREAD_POSTGeplaatst: 11 Jul 2011 19:26 
Gebruikers-avatar
 WWW  Profiel
Een nieuwe fotosessie leer je het meeste van. Bekijk de beelden nog eens, laat ze anderen zien, wees kritisch op jezelf, schrijf de dingen op die beter kunnen / moeten en weer aan de slag.

Wat mij betreft mogen de beelden allemaal wel een stukje frisser (meer helderheid / wit)
Het is nu zo braafjes, er mag best wel wat meer pit in. Dat kun je bewerkstelligen op twee manieren: lichter schieten tijdens de fotosessie zelf d.m.v diafragma of flitssterkte aan te passen of in de nabewerking middels curven / helderheid / niveaus. Beste is tijdens de opname.

Als je ze op canvas wil laten bedrukken is het wel handig om in je achterhoofd te houden dat er wat wegvalt van het beeld. Bij drie wordt het hoofd dan aangesneden en bij vier misschien net op de rand. Hoeft opzich geen probleem te zijn als het niet stoort maar wel iets om vooraf rekening mee te houden. Het is (vind ik) namelijk geen net gezicht als je een gezinsfoto maakt waarbij de familie bijv op de grond zit met de handen op de achtergrond, de fotograaf (te) krap gekaderd heeft en er dus bij het opspannen van het doek een hand voor de helft aan de andere kant zit.

Wat betreft de kleur: ja, inderdaad wat te rood. Kun je voorkomen door een grijskaart mee te fotograferen (zorg wel dat al het licht dat invloed heeft op je onderwerp, op de grijskaart schijnt) en achteraf grijs te prikken in de RAW converter. Het is belangrijk dat het licht op de grijskaart schijnt anders kan er geen exacte meting worden uitgevoerd.

Hoop dat je hiermee een beetje verder komt!
jordycaris.nl ONLINE

Never give up on what you really want to do, not for anyone. The person with big dreams is more powerful than one with all the facts.

Licht Donker  
.
 Titel: Re:
UNREAD_POSTGeplaatst: 11 Jul 2011 22:54 
Gebruikers-avatar
 Profiel
bazzio schreef:

De foto's en dus ook huidkleur bevatten imo te veel oranje/rood.

*edit* het zou imo meer als dit moeten zijn....
klikkerdeklik

Ik heb je uitgangspunt genomen wat ik zeer mooi vond en kwam met wat experimenteren op de volgende calibratie uit:
Afbeelding
Dit gaf me het volgende resultaat:
Afbeelding

Ik weet niet of ik er helemaal blij mee ben, het is even wennen.
Ik post dadelijk de nieuwe serie, waarschijnlijk nog iets meer belicht.
Deze foto's zijn dezelfde dag geschoten als de eerste.
Ik had nog genoeg materiaal over om "the face" in de camera te krijgen.
Niet wat het doek op gaat, maar wel goed genoeg om mee te experimenteren.
De flitsers mogen wel een tandje heftiger.

Ik moet er ook aan denken om genoeg plek boven het hoofd vrij te houden voor de randen van het canvas idd. Dank voor de tip.

Licht Donker  
.
UNREAD_POSTGeplaatst: 11 Jul 2011 23:14 
Gebruikers-avatar
 Profiel
Bij a1 heb ik de blauwe kleur in de ogen nog steeds iets versterkt en verscherpt. Komt dit onnatuurlijk over?

Is de kleur van de lippen nog wel natuurlijk nu ik (zoveel) rood heb weggelaten?

Ik heb de border expres wit gelaten, dit gaf me direct aan dat de achtergrond nog grauwig is.
Als ik de shoot opnieuw doe, dan moet ik er voor zorgen dat er meer licht op de achtergrond komt om deze helder / witter te krijgen, ik ben dan wel bang dat het witte kleed niet meer afsteekt tegen de achtergrond. Ik heb er wel wat ideetjes over, maar helaas slaapt de kleine nu.

a1
Afbeelding

a2
Afbeelding

a3
Afbeelding

a4
Afbeelding

Licht Donker  
.
 Titel:
UNREAD_POSTGeplaatst: 12 Jul 2011 00:26 
Gebruikers-avatar
 Profiel
Hardware info: De foto's zijn geschoten met een Canon 60D en 50mm vast.
In de oogjes zijn de 2 softboxen al te zien die hoger staan dan het model.
Ik wil nog eens proberen wat het effect is als ik de flitsers (Elinchron)op de grond leg, maar qua belichting hoef ik op de helderheid na denk ik niet te klagen.
Persoonlijk vind ik het mooier als ik maar 1 softbox in de hogen tegen kom, maar dan zal deze van een groter formaat moeten zijn.

Nu ben ik aan het denken om 2 kleine (budget) flitsertjes aan te schaffen die meeflitsen om de achterwand te verlichten.
Hiermee wil ik straks met een kleurenfilter een effect er aan toe voegen. Heeft iemand een tip hiervoor?

En een niet al te onbelangrijke vraag:
In deze post zitten zowel foto's, bewerking en technische vragen... Is dat toegestaan op deze manier?

Licht Donker  
.
UNREAD_POSTGeplaatst: 12 Jul 2011 11:39 
Gebruikers-avatar
 WWW  Profiel
Fotograferen is vooral ook veel doen, op je "bek" gaan, ervan leren en dan weer verder. Dat is o.a voor mij de beste manier geweest om erachter te komen hoe het in elkaar zit.

Het makkelijkste om mee te beginnen als je een onderwerp wilt verlichten, is om te beginnen met EEN lamp (je hoofdlicht) Vanuit daar ga je kijken: wat wil ik nog ingevuld hebben (2de lamp) en dan kijk je of je nog een effect lichtje eraan toe wil voegen (3de lamp)
Je moet het jezelf niet te moeilijk maken en vooral nadenken over je licht.

De achtergrond mag best wel wat witter ja, het is nu grijs i.p.v wit.
Wit op wit fotograferen is wel een van de moeilijkere dingen in de fotografie. Er komt namelijk bij kijken dat je goed moet licht meten om een juiste balans zien te vinden tussen onderwerp en achtergrond. Met twee lampen kun je denk ik wel al verder komen dan je zou denken. Ik zou zelf een flitskop op de achtergrond plaatsen, en een voor het onderwerp. Houd wel genoeg afstand tegenover de achtergrond, anders heb je kans dat het licht van de softbox overstraalt op je onderwerp en dat is niet altijd even flatteus. Het makkelijkste is denk ik het volgende:

- begin met een lamp op je onderwerp te zetten en deze goed te belichten en verlichten.
- zorg dat je onderwerp ver genoeg van de achtergrond staat en plaats een softbox tegen de achtergrond om de achtergrond te verlichten. Zorg dat het licht een beetje evenwijdig verspreidt wordt en kijk uit dat het niet teveel op je onderwerp komt.
- zorg voor een juiste belichting met de achtergrond. Niet meer met je diafragma of ISO spelen, dat staat al goed. Het enigste wat je nu nog hoeft te doen is de flitskop (softbox) op de achtergrond 1 / 1,5 of 2 stops hoger te zetten dan je hoofdlicht.
Kijk uit dat het niet wit niet gaat clippen. Handig is om je histogram in de gaten te houden of in de tussentijd de files te importeren in een RAW converter en te kijken naar de RGB waarde. 255 = uitgebeten wit. 245 / 47 is een mooi uitgangspunt.
- indien je nog wat wil ophelderen m.b.t het onderwerp kun je een reflectiescherm gebruiken om dingen op te lichten. Let wel op: hoek van inval = hoek van uitval.

Om antwoord te geven op je laatste vraag: in principe is het niet gebruikelijk om in een showcase topic beelden te laten zien waar je nog correcties aan hebt uitgevoerd en vraagt om adviezen nee. Showcase is puur wat het woord al zegt. De werkplaats is daar de plaats voor. Het is nog niet gebeurd maar kan zijn dat je topic dus naar het kopje werkplaats verschoven wordt.
jordycaris.nl ONLINE

Never give up on what you really want to do, not for anyone. The person with big dreams is more powerful than one with all the facts.

Licht Donker  
.
 Titel:
UNREAD_POSTGeplaatst: 12 Jul 2011 21:04 
Gebruikers-avatar
 Profiel
Kijk, geweldige info Soulpic!
De volgende keer zal ik dan ook meer in de werkplaats te vinden zijn.
Vandaag tijdens de lunch gezocht naar een fotografie winkel en ze een grijskaart afhandig gemaakt.

Ik vind je tips geweldig en ga ze deze week nog toepassen.
En voor de moderator, dit topic kan de werkplaats in. Got work to do :)

Licht Donker  
.
 Titel:
UNREAD_POSTGeplaatst: 12 Jul 2011 21:17 
 WWW  Profiel
Interessant om mee te lezen!
Vind a3 een heel schattige foto trouwens!

Licht Donker  
.
 Titel:
UNREAD_POSTGeplaatst: 12 Jul 2011 21:37 
Gebruikers-avatar
 WWW  Profiel
Ik vind het gebruik van cameracalibratie niet de juiste manier om deze kleuren te corrigeren.
Als je in RAW geschoten heb, kan je dat met de witbalans/tint prima corrigeren.
Ik probeer altijd even met het pipetje op het oogwit om te zien of dat de gewenste warmte geeft. Niet altijd, als het oogwit wat rood bevat, dan wordt alles te blauw.
Nu vind ik je foto's wat naar groen gaan.
Heb je je beeldscherm gecalibreerd?
Ik zie dat je lightroom gebruikt. Maak gewoon eens een paar virtual copies en ga daarin bewerken en laat het origineel onbewerkt ('reset'). Dan kan je goed zien of je niet uit schiet in je bewerking en of je de goede kant uit gaat.

Kan zijn dat de moderators niet direct je topic ziet om die te verplaatsen, daarvoor kan je dan het beste het 'report topic' knopje gebruiken onderaan in je start-post (deze: http://dutchphotozone.com/styles/dpzDonkergrijs/imageset/nl/icon_post_report.gif)
| Canon | Bronica | Polaroid |  |

Licht Donker  
.
Forumindex » Digitale Doka » Werkplaats
Berichten weergeven van de afgelopen:  
Reageren op dit onderwerp    [ 15 berichten ] 

Grijswaarden