[ 17 berichten ] 
 Titel: Problemen met belichting flits foto's
UNREAD_POSTGeplaatst: 16 Sep 2011 08:14 
Gebruikers-avatar
 WWW  Profiel
Ik heb de volgende 2 foto's met 1 flitser op het model (baby) genomen, en erbij 1 flitser met 2 stops hoger op de achtergrond. Voor de rechterkand van het model heb ik gebruik gemaakt van een reflex shermpje.
Deze zien er wel wat beter uit dacht ik zelf.

Ik snap alleen niet warom mijn lichtmeter een F8 aangeeft op het model, want dat is te licht namelijk. Ik gebruik 125, 100 iso , F8. Zoals mijn lichtmeter aangeeft.
In lightroom zijn de foto's erg licht, ik moet ze dus herstellen met auto WB en auto Tint.
Dan krijg ik deze resultaten

Ga ik een stop lager zitten dan F8 , krijgt alles wat wit is een blauw tintje, .

Foto a
Afbeelding

Foto b
Afbeelding
Beter geen fotograaf , dan helemaal geen fotograaf!

Licht Donker  
.
 Titel: Re: Problemen met belichting flits foto's
UNREAD_POSTGeplaatst: 16 Sep 2011 15:02 
 Profiel
Er staat geen Exif info in je bestand. Heb je je witbalans wel op flits staan? Kan ook gewoon een meet dingetje zijn. En waar meet je op je model? hoe meet je? Spot of opvallend? en waarmee meet je?

Licht Donker  
.
 Titel:
UNREAD_POSTGeplaatst: 16 Sep 2011 15:06 
Gebruikers-avatar
 WWW  Profiel
Ik zou de baby (of wat dan ook) eerst eens bij een raam fotograferen, gewoon met daglicht. Als je dat allemaal onder de knie hebt kun je een keer een boek over flitsfotografie kopen en beginnen met 1 lamp. Daarna, als je 1 lamp beheerst, een reflectiescherm erbij, later een 2e lamp voor de achtergrond.

Licht Donker  
.
UNREAD_POSTGeplaatst: 16 Sep 2011 15:34 
Gebruikers-avatar
 WWW  Profiel
Citaat:

In lightroom zijn de foto's erg licht, ik moet ze dus herstellen met auto WB en auto Tint.

Citaat:

Ga ik een stop lager zitten dan F8 , krijgt alles wat wit is een blauw tintje.

Belichtingstijden, diafragma's en weet ik het allemaal meer, hebben niets te maken met de witbalans en andere aspecten van kleur.
Canon 5D | Canon 20D | Canon 350D | Canon S90 | Canon 17-40 f/4 L| Canon 70-200 f/4 L | Canon 35mm f/1.4 L| Canon 50mm f/1.4 |

Licht Donker  
.
 Titel:
UNREAD_POSTGeplaatst: 16 Sep 2011 15:41 
Gebruikers-avatar
 WWW  Profiel
tenzij je witbalans op flitslicht staat en je door je belichting ineens omgevingslicht mee pakt, of op andere mogelijke manieren. Mgoed.. het probleem ligt volgens mij ergens anders :)

Licht Donker  
.
 Titel:
UNREAD_POSTGeplaatst: 16 Sep 2011 15:51 
 WWW  Profiel
Als je een andere kleur krijgt met minder flitslicht is er sprake van menglicht...

Licht Donker  
.
UNREAD_POSTGeplaatst: 16 Sep 2011 16:31 
 Profiel
Laat het dan alleen zo zijn, dat je dan dus alles behalve een blauw zweem krijgt.

Behalve dan natuurlijk wanneer hij met F8 helemaal geen flitslicht pakt maar enkel belicht op zijn instel lampen, en dat hij met een lager diafragma opeens voor het eerst zijn flitslicht zichtbaar wordt in zijn foto.

Maar wat Kissy zegt, de foto is behoorlijk slecht uitgelicht. Alles is natuurlijk een keuze maar toch.

Laatst gewijzigd door Pink op 16 Sep 2011 16:35, in totaal 1 keer gewijzigd.

Licht Donker  
.
 Titel:
UNREAD_POSTGeplaatst: 16 Sep 2011 16:32 
Gebruikers-avatar
 WWW  Profiel
mss heeft ie wel blauw continue licht in de studio..

Licht Donker  
.
 Titel: Re:
UNREAD_POSTGeplaatst: 16 Sep 2011 16:35 
 Profiel
Kissyfur schreef:

mss heeft ie wel blauw continue licht in de studio..

Daglicht lampen :D

Licht Donker  
.
 Titel:
UNREAD_POSTGeplaatst: 16 Sep 2011 16:36 
 Profiel
Of is zijn reflectie schotje blauw ;)

Licht Donker  
.
 Titel:
UNREAD_POSTGeplaatst: 16 Sep 2011 16:36 
 Profiel
Citaat:

En hij trekt aan de verkeerde sliders

Licht Donker  
.
 Titel:
UNREAD_POSTGeplaatst: 16 Sep 2011 17:24 
Gebruikers-avatar
 WWW  Profiel
Kort samen gevat, heel veel hooi op je vork.
Wat Kissy zegt: Eerst goed leren werken met daglicht, dan reflectiescherm erbij, dan bijv. een studiolamp zonder daglicht, reflectie scherm erbij en als dat allemaal super gaat, kan je nog meer lichtbronnen toevoegen.

Ik wil best nog wel even kijken wat nou allemaal mis is gegaan bij deze shoot, maar dan zal je een raw online moeten zetten of naar mij mailen. Dan kunnen we ook gerichter tips geven. :)
| Canon | Bronica | Polaroid |  |

Licht Donker  
.
UNREAD_POSTGeplaatst: 16 Sep 2011 20:48 
Gebruikers-avatar
 WWW  Profiel
Okidoki, ik heb 2 bestanden online staan. orginele RAW bestanden.

Ze zijn alle twee belicht zoals de meter het aangeeft (spot)
De meter is voor de baby gehouden en flitser ontstoken.

Het resultaat raw naar jpeg zonder bewerking zie je hieronder :

Flitser op een anderhalfve meter links "voor" het modelletje.
Hij geeft F8 aan en zet dat over in mn camara.

Model ongeveer anderhalve meter van achtergrond vandaan, op de achtergrond een flitser op het doek gericht.

Bij de eerste foto (baby) is de belichting heel anders.

Hier staan de raw formaten (rar)
http://www.eurodesign.nl/pics/baby.rar

Foto baby is gemaakt met een pentax K10 met een 28-80 lens van pentax
Foto baby 2 met een Finepix S3 Pro met een sigma 24-60 lens

De lichtmeter is van polaris 2

flitsers van rits 160

WB op auto, kan hem ook op temp 4900 of 5000 zetten, maar daar zit geen verschil in.

baby
Afbeelding

baby2
Afbeelding
Beter geen fotograaf , dan helemaal geen fotograaf!

Licht Donker  
.
UNREAD_POSTGeplaatst: 16 Sep 2011 23:00 
Gebruikers-avatar
 WWW  Profiel
charlesxxx schreef:

Ze zijn alle twee belicht zoals de meter het aangeeft (spot)

WB op auto, kan hem ook op temp 4900 of 5000 zetten, maar daar zit geen verschil in.

Op spot.. en waar mik je dan op? Weet je het verschil tussen spot en opvallend uberhaupt? Weet je wat 18% grijs is, en wat dat met fotografie te maken heeft?

Ik denk dat je echter beter even die baby in t gras kan zetten er daar wat mee kan proberen. Je mist volgens mij de basiskennis van fotografie (wat helemaal niet erg is, zo beginnen we allemaal)... maar je bent wel gelijk in het diepe gesprongen.

Licht Donker  
.
 Titel:
UNREAD_POSTGeplaatst: 16 Sep 2011 23:02 
Gebruikers-avatar
 WWW  Profiel
Heel snel heb ik even de raw's in lightroom geladen en de belichting wat aangepast.
de foto "baby" mag wel +1 stop extra belicht worden, witbalans op het oogwit gecorrigeerd. Ook iets aan het schuifje blacks geschoven.
baby

De tweede was zeker +1 stop overbelicht en de witbalans veel te blauw. Die ook op het oogwit gecorrigeerd wat zo 1-2-3 redelijk oke lijkt.
baby2

Je lichtmeter moet je denk ik anders gebruiken.
Omdat je spotmeting gebruikt, meet je waarschijnlijk (lees: als 't goed is) het reflecterende licht, dus gericht op het onderwerp. Dat moet je dan doen op een grijskaart, of je waarde bijstellen aan de hand van de 'kleur' (grijswaarde) van het onderwerp. Of je meet opvallend licht met een diffuser op de lichtmeter en gericht naar de lichtbron of naar je camera. (Beide methoden worden gebruikt, probeer zelf uit wat voor jou het beste werkt)

[edit]Voor een deel een herhaling wat Kissy hierboven net typte[/edit]
| Canon | Bronica | Polaroid |  |

Licht Donker  
.
UNREAD_POSTGeplaatst: 17 Sep 2011 00:00 
 Profiel
Kissyfur en markgrob hebben je al goed antwoord gegeven. Kissy heeft gelijk als hij denkt dat je teveel tegelijk wilt. volgens mij kan jouw meter opvallend licht meten (met het witte bolletje ervoor) en misschien ook min of meer gereflecteerd licht meten (zonder dat bolletje ervoor)

ik beperk me tot baby2

Mijn advies gebruik opvallend lichtmeting. Als je de meter naar de flitser richt meet je de hoeveelheid licht van die flitser die direct op je model valt (geeft een bepaalde diafragma waarde) Als je ditzelfde doet richting je reflectiescherm meet je ook die waarde. In jouw geval liggen deze waardes te ver uit elkaar. Bij een babytje is het niet zo fijn omdat het verschil tussen licht en veel minder licht een wat hard beeld oplevert.
Je hoofdlicht staat ook wat te laag voor het mooie. Probeer in eerste instantie de zon na te doen. De schaduw van de neus is dan in jouw geval onder een hoek van ongeveer 45 rechts onder de neus.
Flitslicht heeft een beetje door de bank een kleurtemperatuur van 5500 ºK . Mark geeft al aan dat jouw instelling van 5000 dus te koud is. dat kun je zien aan de het blauwgrijs van zijn trui. In raw aanpassen naar 5500 ºK geeft al gelijk een veel fijner beeld
De foto van baby 2 is eigenlijk helemaal zo slecht nog niet. Beetje overbelicht maar in raw nog terug te halen, overstraling van de achtergrond is wel ok. Centrale compositie is niet zo fijn en een gordijntje links en rechts is wel heel erg ... Een wat andere uitsnede verandert direct je foto.

als fotograaf moet je proberen te zien wat je camera vast gaat leggen. (Jouw ogen zijn veel vergevingsgezinder dan je sensor.) je moet dus aanpassingen maken om dat vast te leggen wat jij wilt zien. Lezen en oefenen dus.

een quick and dirty aanpassing van baby 2. Helemaal goed krijgen doe je het niet. PS is vooral om het allerbeste uit een goede foto te halen en niet om van een mindere een fantastisch te maken :)

https://lh6.googleusercontent.com/-z15k ... 525202.jpg

Licht Donker  
.
 Titel:
UNREAD_POSTGeplaatst: 17 Sep 2011 02:34 
Gebruikers-avatar
 Profiel
Ik heb een sterk vermoeden dat beide camera's wisselende iso waardes gebruiken of mogelijk "auto-iso" aanstaat.

Check dat eerst eens!

Licht Donker  
.
Forumindex » Digitale Doka » Werkplaats
Berichten weergeven van de afgelopen:  
Reageren op dit onderwerp    [ 17 berichten ] 

Grijswaarden