[ 10 berichten ] 
 Titel: Testshoot [feedback pls]
UNREAD_POSTGeplaatst: 29 Jun 2012 13:56 
Gebruikers-avatar
 WWW  Profiel
Na 2 jaar niets gedaan te hebben met fotografie heb ik de draad weer opgepakt en dat was wel weer ff wennen.

Ben met een maat van me naar de Loonse en drunense duinen geweest en geprobeerd daar wat degelijke portret foto's te maken. Ik durf deze foto's nog niet in het forum portret & Mode te plaatsen vandaar dat ik ze hier post. Ook heb ik geen cursussen noch een opleiding in fotografie gevolgd.
Graag wat feedback zodat ik er weer eens wat van opsteek.

1.
Afbeelding

2.
Afbeelding

3.
Afbeelding

4.
Afbeelding

5.
Afbeelding

6.
Afbeelding

7.
Afbeelding

8.
Afbeelding

10.
Afbeelding

11.
Afbeelding
What's in my camerabag?
Sony SLT-A57 | 8mm Peleng | 16-50 | 50 | 28-105 | 100-300
Website: http://www.decestaro.com
Je raakt nooit uitgeleerd, ik heb dus nog zat te leren...

Licht Donker  
.
 Titel:
UNREAD_POSTGeplaatst: 01 Jul 2012 14:52 
Gebruikers-avatar
 WWW  Profiel
98 views en geen feedback?
Is dat goed of slecht?
What's in my camerabag?

Licht Donker  
.
 Titel:
UNREAD_POSTGeplaatst: 01 Jul 2012 15:23 
Gebruikers-avatar
 WWW  Profiel
Dat is meestal een teken van niet interessant of matig.
Mij eerste reactie bij het zien van de foto's: Er groeien bijna allemaal bomen uit de hoofden van de geportretteerden.
De zwart/wit foto's vind ik nogal grijs, de kleurenfoto's nogal flets/kleurloos.
| Canon | Bronica | Polaroid |  |

Licht Donker  
.
 Titel:
UNREAD_POSTGeplaatst: 01 Jul 2012 15:26 
Gebruikers-avatar
 Profiel
Dat is een laag percentage reagerenden.

Eerste tip: probeer een keuze te maken tussen z/w en kleur. Je hebt een reden om de foto in z/w te zetten, en daarom zet je 'm dan ook niet in kleur er alsnog bij.
Een zwartwit foto maak je niet door de saturatieslider dicht te zetten in photoshop. Zoek eens op het web hoe je dat dat op een goede manier doet.

Om maar met iets positiefs te eindigen: je kunt zien dat dit niet je eerste keer was dat je foto's ging maken. Je compositie's zijn over nagedacht. Goed gedaan.

Licht Donker  
.
 Titel:
UNREAD_POSTGeplaatst: 01 Jul 2012 16:02 
Gebruikers-avatar
 WWW  Profiel
Er is over de compositie nagedacht, maar gaat het nu om de boom of de persoon?
Ergo, ik vind de boom nogal afleiden. Prima om extra elementen toe te voegen, nu zoeken naar de balans.
En verder : wat hierboven al gezegd is. Maar laat je niet uit het veld slaan, morgen gewoon weer een shoot doen.

Licht Donker  
.
 Titel:
UNREAD_POSTGeplaatst: 03 Jul 2012 15:08 
Gebruikers-avatar
 Profiel
Zo'n topic werkt natuurlijk het beste als je ook weer even laat weten wat je vindt van het commentaar. Dan weet iedereen ook dat je er iets aan hebt gehad :)

Licht Donker  
.
 Titel: Re:
UNREAD_POSTGeplaatst: 03 Jul 2012 16:16 
Gebruikers-avatar
 WWW  Profiel
HugoArts schreef:

Dat is een laag percentage reagerenden.

Eerste tip: probeer een keuze te maken tussen z/w en kleur. Je hebt een reden om de foto in z/w te zetten, en daarom zet je 'm dan ook niet in kleur er alsnog bij.
Een zwartwit foto maak je niet door de saturatieslider dicht te zetten in photoshop. Zoek eens op het web hoe je dat dat op een goede manier doet.

Om maar met iets positiefs te eindigen: je kunt zien dat dit niet je eerste keer was dat je foto's ging maken. Je compositie's zijn over nagedacht. Goed gedaan.

Geen saturatie slider gebruikt.
Omzetten naar zwart/wit doe ik via:
- Create new adjustment layer
- Black & White
- en daar wat spelen met de sliders.

Foto's ogen zoals MarkGrob meldt idd wat grijzig ipv zwart/wit.
Als ik bijvoorbeeld naar mijn eigen gezicht kijk (met adidas polo) vind ik het moeilijk die echte xwart/wit contrasten eruit te krijgen om mijn huifpigment echt kut is voor dat.
(Ik heb standaard veel rood en magenta in mijn huid).
Ga nog wel ff wat verder schroeven aan de foto's waar ik zelf op sta om toch meer contrast erin te krijgen.

Ik vind zelf de wart/wit omzetten van nr. 6 wel mooi juist omdat die een hard contrast heeft en niet grijzig is.
Zou dan ook graag van MarkGrob willen weten of hij die mening deelt.

Ik heb trouwens de foto's in kleur als in zwart/wit geplaatst om de verschillen te zien en op beide feedback te krijgen.

Sorry voor de late reactie, was een beetje druk met werk :(
What's in my camerabag?

Licht Donker  
.
 Titel:
UNREAD_POSTGeplaatst: 06 Jul 2012 15:49 
Gebruikers-avatar
 WWW  Profiel
In foto 6 heb je hard contrast in de achtergrond, maar ik vind de huid niet zo mooi grijs. Die zie ik dan liever iets lichter.
Ik wil ook nog wel eens met de witbalans spelen nadat ik de foto naar z/w heb omgezet in Lightroom. Geeft soms ook een goed verloop in grijstinten.

Bij foto 11 zet je een redelijk warme foto om naar zwart/wit. Door de warme tint in de foto heb je weinig echt wit, maar meer geel/rood. Dat is in de zwart/wit foto dan ook niet wit. Voor een goed contrast moet je in mijn ogen zoeken naar de echte witte en zwarte delen. Niet elke foto komt overigens goed uit als zwart/wit en een andere wordt zelfs beter in zwart/wit.
| Canon | Bronica | Polaroid |  |

Licht Donker  
.
 Titel:
UNREAD_POSTGeplaatst: 07 Jul 2012 16:57 
Gebruikers-avatar
 WWW  Profiel
Ok thanx hier kan ik wat mee :)
What's in my camerabag?

Licht Donker  
.
 Titel:
UNREAD_POSTGeplaatst: 07 Jul 2012 20:25 
Gebruikers-avatar
 WWW  Profiel
Gedurfde achtergrond. Takken steken al snel ongewild uit hoofden of leiden je oog naar plekken die er niet toe doen.

Licht Donker  
.
Forumindex » Digitale Doka » Werkplaats
Berichten weergeven van de afgelopen:  
Reageren op dit onderwerp    [ 10 berichten ] 

Grijswaarden