[ 17 berichten ] 
 Titel: Fake bruiloftsfotograaf, wat doen?
UNREAD_POSTGeplaatst: 30 Jul 2012 20:30 
Gebruikers-avatar
 WWW  Profiel
Een vriend van me gaat trouwen, en is op zoek naar een fotograaf.
Hij stuurde me een url van een website van een fotograaf uit Zuid-Holland en voor zover ik heb kunnen zien zijn alle foto's op haar website gejat van andere fotografen.
Wat zouden jullie doen? De fotografen op de hoogte stellen, of gewoon lekker vergeten?
Canon 5D MIII | Canon 5D MII | Canon 50 1.2L | Canon 100 2.8L IS | Canon 16-35 2.8L | Canon 85 1.8 USM | Canon 580 EXII | Canon 40D

Licht Donker  
.
 Titel:
UNREAD_POSTGeplaatst: 30 Jul 2012 20:43 
 Profiel
Hoe zeker ben je? (wie stelt, bewijst). Het is namelijk nogal stevig wat je beweert. Als het zo is, zou ik de confrontatie met de fotograaf aangaan. Maar ga niet over één nacht ijs.
Fotografie is mijn "grote mensen" speelgoed

Licht Donker  
.
 Titel:
UNREAD_POSTGeplaatst: 30 Jul 2012 20:44 
Gebruikers-avatar
 WWW  Profiel
Ik zou de fotografen op de hoogte stellen. Lijkt me dat zoiets zo snel mogelijk moet worden gestopt.
De foto's zijn dus gewoon gekopieerd van andere sites?

Licht Donker  
.
 Titel:
UNREAD_POSTGeplaatst: 30 Jul 2012 20:49 
Gebruikers-avatar
 WWW  Profiel
Ik heb de foto's in google image search gegooid en kom bij allerlei fotografen terecht uit de VS. Het is heel duidelijk dat de foto's niet gejat zijn door de betreffende fotografen... Er is in sommige gevallen zelfs een gedeelte van een boekcover gebruikt dat op amazon.com staat
Canon 5D MIII | Canon 5D MII | Canon 50 1.2L | Canon 100 2.8L IS | Canon 16-35 2.8L | Canon 85 1.8 USM | Canon 580 EXII | Canon 40D

Licht Donker  
.
 Titel: Re:
UNREAD_POSTGeplaatst: 30 Jul 2012 20:51 
 Profiel
fredkok schreef:

Hoe zeker ben je? (wie stelt, bewijst). Het is namelijk nogal stevig wat je beweert. Als het zo is, zou ik de confrontatie met de fotograaf aangaan. Maar ga niet over één nacht ijs.

Als het niet mijn foto's zijn zou ik dat zeker aan iemand overlaten die die foto's wél gemaakt heeft. Wel aan de fotografen die de foto's volgens jou gemaakt hebben melden natuurlijk. Ik zou het iig op prijs stellen :)
Wie dit leest is een zwartkijker.

Licht Donker  
.
 Titel:
UNREAD_POSTGeplaatst: 30 Jul 2012 21:15 
Gebruikers-avatar
 WWW  Profiel
Je maakt me wel nieuwsgierig naar wie je bedoelt...maar inderdaad de betreffende fotografen tippen en hun laten bepalen hoe er verder mee om te gaan. En daarna je vriend naar mij doorverwijzen ;)
Kijk snel op arnohoogwerf.nl

Licht Donker  
.
 Titel:
UNREAD_POSTGeplaatst: 30 Jul 2012 21:44 
Gebruikers-avatar
 WWW  Profiel
Ik twijfel of ik de url van de website hier moet plaatsen. Smaad is strafbaar of niet? :)

Licht Donker  
.
 Titel:
UNREAD_POSTGeplaatst: 30 Jul 2012 22:11 
Gebruikers-avatar
 WWW  Profiel
Volgens mij is foto's jatten strafbaar. Dit melden is je burgerplicht ;)

Licht Donker  
.
 Titel:
UNREAD_POSTGeplaatst: 30 Jul 2012 22:52 
 WWW  Profiel
Dat is duidelijk geen smaad maar gewoon melden van een strafbaar feit. Het is wel zo netjes om een oplichter te ontmaskeren. Zowel voor klanten die bedrogen worden als voor collega's die genaaid worden. Gewoon aan de schandpaal dit soort smerige praktijken. Je wilt toch niet de andere kant opkijken en doorlopen ?
"Nonsense, Bond-san. That Leica is for a child. Here, use my Fujica instead!"
_Tiger Tanaka

Licht Donker  
.
 Titel:
UNREAD_POSTGeplaatst: 30 Jul 2012 22:59 
Gebruikers-avatar
 WWW  Profiel
Ik heb de fotografen die genaaid zijn al op de hoogte gebracht inmiddels.
Dus ik denk dat ik nu ook wel hier de url van de website kan plaatsen: http://fernandachostudio.nl/ en de volgende heb ik ook net gevonden: http://www.picture-perfect.nl/wiebenik.html

Via whois kan je ook haar echte naam vinden.
Ik heb al een van de fotografen gesproken, ik heb geen idee of er wat aan gedaan kan worden maar we zullen zien...
Haar logo is ook gejat trouwens.

Licht Donker  
.
 Titel:
UNREAD_POSTGeplaatst: 30 Jul 2012 23:03 
Gebruikers-avatar
 WWW  Profiel
Deze foto van haar website is ook gebruikt voor een boek cover: http://www.amazon.com/Simple-Stunning-B ... 1584798386

Licht Donker  
.
 Titel: Re: Fake bruiloftsfotograaf, wat doen?
UNREAD_POSTGeplaatst: 31 Jul 2012 07:29 
Gebruikers-avatar
 WWW  Profiel
Is het ook geen template uit de Verenigde Staten, dat ze die foto's niet veranderd heeft ? Met Stockfoto's?

Het is wel duidelijk, dat boek, zeg!

Licht Donker  
.
 Titel:
UNREAD_POSTGeplaatst: 31 Jul 2012 08:17 
Gebruikers-avatar
 WWW  Profiel
Dat zou wel een hele lelijke template zijn dan. En bovendien staan de foto's ook op haar andere website en zijn het geen stockfoto's :)

Licht Donker  
.
 Titel:
UNREAD_POSTGeplaatst: 31 Jul 2012 08:46 
Gebruikers-avatar
 WWW  Profiel
Wat lopen er een hoop amerikanen rond in Delft, en wat hebben die allemaal een klein budget.
En toch professionele plaatjes, knap hoor.

Zitten hier nog kunstacademie mensen? Fernanda schijnt er ook te hebben gezeten.
C:5DII|24|35|40|50|100|135 N:FM|50 R:GRD|XR1|28|35|50 B:ECTL|50|80 A:TLR|75 Y:TLR|75

Licht Donker  
.
 Titel:
UNREAD_POSTGeplaatst: 31 Jul 2012 10:32 
 Profiel
<quote>Tijdens mijn studie modevormgeving op de kunstacademie raakte ik in contact met fotografie. Dit inspireerde en motiveerde mij zo erg dat ik mijn opleiding in mode heb ingewisseld voor de opleiding fotografie. Nu fotografeer ik bruiloften, fashion, beauty, portretten, kids en baby´s</quote>

Wel geïnspireerd en gemotiveerd, vervolgopleiding zou kunnen zijn het maken van websites aangevuld met een stukje juridische kennis wat wel en niet mag.
Wat mij opvalt is dat iedere zichzelf respecterende fotograaf een portfolio heeft, zij heeft een lookbook waarmee niet direct gezegd wordt dat het haar foto's zijn...

Licht Donker  
.
 Titel: Re: Fake bruiloftsfotograaf, wat doen?
UNREAD_POSTGeplaatst: 31 Jul 2012 11:36 
 Profiel
Heb je haar ook al gemailt? Tijdje geleden was er op Twitter een soortgelijk iets aan de hand, persoon werd gesnapt met het tonen van het werk van anderen en zij reageerde alsof ze niet doorhad dat het fout was... Uiteindelijk heeft ze zowel haar site als Twitter profiel verwijderd toen ze iets teveel kwade mensen achter haar aankreeg ;)

Gebeurt dus wel vaker, vraag mij af hoe die mensen erbij komen om dit te doen..

Licht Donker  
.
 Titel:
UNREAD_POSTGeplaatst: 31 Jul 2012 11:44 
Gebruikers-avatar
Moderator
 WWW  Profiel
DPZ is niet bedoeld om de situatie van derden te bespreken zonder dat direct betrokkenen hier op het forum actief zijn.
Afbeelding dat vind je leuk, he?

"Je moet vooral niet teveel foto's maken, daar wordt iedereen gek van" - Callie Shell

Licht Donker  
.
Forumindex » Belangrijke zaken » Zakelijk en Juridisch
Berichten weergeven van de afgelopen:  
Dit onderwerp is gesloten. Je kunt geen berichten wijzigen of nieuwe reacties plaatsen.    [ 17 berichten ] 

Grijswaarden