[ 11 berichten ] 
 Titel: Intellectueel eigendom 'verkopen'
UNREAD_POSTGeplaatst: 25 Jun 2012 08:08 
Gebruikers-avatar
 WWW  Profiel
Voor het fotograferen van een bruiloft heeft de aanstaande bruidegom me gisteren gevraagd of ik het intellectuele eigendom kan overdragen. Hij wil daarmee uitsluiten dat ik de foto's bv. verkoop c.q. niet volgens zijn wensen publiceer, hij wil de rechten hierover zelf in de hand hebben. Aan welke rechten moet ik dan denken, alleen het auteursrecht?

Ik vond het een lastige vraag; ten eerste weet ik hier juridisch gezien niet het fijne vanaf en de meeste bruidsparen vinden een contract met daarin de voorwaarde dat ik de foto's alleen gebruik ter eigen promotie van mijn werkzaamheden e.d. (mits ze daarmee akkoord gaan natuurlijk). Eventueel kan ik dit aanvullen met 'in overleg met het bruidspaar'. Oftewel; als ik de foto's ergens voor gebruik doe ik dit in overleg.

Hoe kan ik dit het beste aanpakken? Ik wil de foto's graag zelf blijven gebruiken en eigendom blijven van de foto's. Houdt het in bij het overdragen van het auteursrecht dat de foto's dan ook niet meer van mij zijn en ik geen enkel recht meer heb? Dus dan zou ik eigenlijk de bruidegom moeten betalen als ik de foto's wil gebruiken voor bv. mijn portfolio? In ieder geval gaat het 'verkopen' van mijn auteursrecht me een beetje te ver, toch?

Iemand hier ervaring mee en tips?
5D III | 5D II | 15 - 30 | 24 - 70 2.8 | 50 1.4 | 85 1.8 | 100 L 2.8 IS | 135 L 2.0 USM | 70 - 200 2.8 IS USM L II http://twitter.com/stevie_k |

Licht Donker  
.
 Titel: Re: Intellectueel eigendom 'verkopen'
UNREAD_POSTGeplaatst: 25 Jun 2012 08:23 
Gebruikers-avatar
 WWW  Profiel
stevie schreef:

Ik wil de foto's graag zelf blijven gebruiken en eigendom blijven van de foto's. Houdt het in bij het overdragen van het auteursrecht dat de foto's dan ook niet meer van mij zijn en ik geen enkel recht meer heb? Dus dan zou ik eigenlijk de bruidegom moeten betalen als ik de foto's wil gebruiken voor bv. mijn portfolio? In ieder geval gaat het 'verkopen' van mijn auteursrecht me een beetje te ver, toch?

Ja. Ja. Ja.

Over de 3e Ja.. dan mag hij een foto van de jurk dus voor 150,- verkopen aan de jurkenwinkel, en de foto van de taart voor 50,- aan de taartenwinkel. En die van die voetstap in t natte zand voor 1000,- aan een pensioenfonds ofzo

Citaat:

meeste bruidsparen vinden een contract prima met daarin de voorwaarde dat ik de foto's alleen gebruik ter eigen promotie van mijn werkzaamheden e.d. (mits ze daarmee akkoord gaan natuurlijk)

Dat is wel grappig. Dan gaan ze volgens t contract akkoord met iets waar ze daarna nog akkoord voor moeten geven. Ofwel je voorwaarde levert je niks op :). Ik zou gewoon zeggen dat je de beelden altijd voor eigen promotie op eigen websites mag gebruiken.. ik heb nog nooit een bruidspaar gehad dat daar problemen mee had. Als deze dat wel heeft moet je voor jezelf de afweging maken of je die voorwaarde wil schrappen en dus niks met t beeld mag doen.

Licht Donker  
.
 Titel:
UNREAD_POSTGeplaatst: 25 Jun 2012 08:27 
Gebruikers-avatar
 WWW  Profiel
Het gaat niet ver, maar voor alles is een prijs. Uiteraard reken jij hiervoor wat jij het beeld waard vind, kijk je wat rond dan zie je dat men dit aanbied tegen 3x tot 5x de normale prijs die je normaal zou rekenen voor een los beeld. Ja dan moet je ze zelf ook (terug)kopen. Ik zou dit persoonlijk niet doen.

Je hebt iets als exclusief gebruik, waarbij jij het auteursrecht behoud. Je bent (binnen de kaders van de wet) vrij om je eigen voorwaarden te stellen, jij wilt geen afstand doen het eigendom, dus moet je hem andere voorwaarden voorstellen.

Licht Donker  
.
UNREAD_POSTGeplaatst: 25 Jun 2012 08:36 
Gebruikers-avatar
 WWW  Profiel
Kissyfur schreef:

stevie schreef:

Citaat:

meeste bruidsparen vinden een contract prima met daarin de voorwaarde dat ik de foto's alleen gebruik ter eigen promotie van mijn werkzaamheden e.d. (mits ze daarmee akkoord gaan natuurlijk)

Dat is wel grappig. Dan gaan ze volgens t contract akkoord met iets waar ze daarna nog akkoord voor moeten geven.

Ik bedoel, mits ze eenmalig akkoord gaan met die voorwaarden die ik opstel ter ondertekening voorafgaand van het fotograferen van de bruiloft :-)

Wel een goede dat je het benoemt over de verkoop van de foto's, hij zou dat dan idd. kunnen doen. Zo had ik er nog niet eens naar gekeken :S Thx!
5D III | 5D II | 15 - 30 | 24 - 70 2.8 | 50 1.4 | 85 1.8 | 100 L 2.8 IS | 135 L 2.0 USM | 70 - 200 2.8 IS USM L II http://twitter.com/stevie_k |

Licht Donker  
.
UNREAD_POSTGeplaatst: 25 Jun 2012 09:28 
 WWW  Profiel
stevie schreef:

Aan welke rechten moet ik dan denken, alleen het auteursrecht?

Aan het portretrecht, en dan met name het stuk over het maken van portretten in opdracht. Uit mijn hoofd (correct me if I'm wrong) komt het erop neer dat als je portetten in opdracht maakt (lijkt me meestal het geval bij een bruiloft), de opdrachtgever de controle houdt over verspreiding van het werk, en jij de auteursrechten. Dus feitelijk moet jij ze toestemming vragen om die foto's voor je portofolio te mogen gebruiken... Dat kan natuurlijk in je contract zitten.

Licht Donker  
.
 Titel:
UNREAD_POSTGeplaatst: 25 Jun 2012 23:01 
Gebruikers-avatar
 Profiel
Reken nu even praktisch...
Doe jij zelf iets met de foto's of liggen ze zoals vroeger gewoon jaren op de plank en bel je 10 jaar na 't huwelijk 't bruidspaar op met de mededeling dat ze voor 100 gulden de negatieven mogen hebben?

Reken een 15 tot 25 procent extra, iedereen blij :D
Als je ze achteraf alsnog wilt vragen voor 't gebruik in eigen porfolio ben je net zo ver als nu.

Licht Donker  
.
 Titel:
UNREAD_POSTGeplaatst: 26 Jun 2012 16:54 
Gebruikers-avatar
 WWW  Profiel
Als ze niet akkoord gaan met die voorwaarde in jouw contract (en die dus geschrapt wordt) mag je de foto's sowieso al niet gebruiken zonder hun toestemming (mits ze daar herkenbaar op staan natuurlijk). Daar hoeven ze dus niet het auteursrecht voor te kopen.

Licht Donker  
.
 Titel:
UNREAD_POSTGeplaatst: 27 Jun 2012 08:38 
Gebruikers-avatar
 WWW  Profiel
Exact, daarom dacht ik ook, wat doen ze moeilijk?

De vraag ligt dan ook meer, als zij het auteursrecht kopen, wat betekent dat voor mij?
Zij kunnen dus bv. de foto's gebruiken voor commerciƫle doeleinde, verkopen, dupliceren zonder mijn auteursnaam en toestemming.

En ik zou niet weten waar daar voor nodig is, wat winnen zij er aan om het auteursrecht over te kopen? En wat verlies ik er aan? Straks moet ik het bruidspaar betalen als ik de foto's commercieel wil gebruiken ter promotie van mijn bruidsfotografie... :P

Laatst gewijzigd door stevie op 27 Jun 2012 08:39, in totaal 1 keer gewijzigd.

Licht Donker  
.
 Titel:
UNREAD_POSTGeplaatst: 27 Jun 2012 12:41 
Gebruikers-avatar
 WWW  Profiel
volgens mij weten ze er net zoveel vanaf als jij doet :). Ze vragen maar wat.

Licht Donker  
.
 Titel:
UNREAD_POSTGeplaatst: 27 Jun 2012 12:48 
 WWW  Profiel
Hoe groot is de kans dat je zelf nog meer wilt doen met die foto's, behalve dan op je eigen site zetten? Je zou je copyright kunnen verkopen met de clausule dat je ze wel op je site mag zetten. Zou ik zo doen in jouw geval. Heb je een extra verdientje. De kans dat de foto's commercieel uitgebuit kunnen worden is toch niet zo erg groot, of wel? Kortom, wat Edox ook zegt.

Licht Donker  
.
 Titel:
UNREAD_POSTGeplaatst: 27 Jun 2012 13:24 
 Profiel
Als je maar niet op je factuur of offerte of contract of wat dan ook zet dat je je copyright verkoopt, want copyright is niks in Nederland. :)
Wie dit leest is een zwartkijker.

Licht Donker  
.
Forumindex » Belangrijke zaken » Zakelijk en Juridisch
Berichten weergeven van de afgelopen:  
Reageren op dit onderwerp    [ 11 berichten ] 

Grijswaarden