[ 16 berichten ] 
 Titel: Wie is aansprakelijk? Graag hulp.
UNREAD_POSTGeplaatst: 03 Apr 2012 09:26 
Gebruikers-avatar
 WWW  Profiel
Op YouTube is een promotie filmpje geplaatst door een Stichting voor bevordering leefomgeving van Dorpsgemeenschappen.
Deze film is gemaakt door 2 mensen voor het script en de productie.
De camera en montage is weer gemaakt door een videobedrijf.

Op de film is een inzoomend shot te zien van een foto van mij. Voor het filmpje is dat een belangrijk shot als overgang. Deze foto is zonder twijfel gepikt van Panoramio. Op de Panoramio bladzijde van deze foto staat ook het auteursrecht uitdrukkelijk vermeld aan mij.

Mijn vragen zijn: Wie is hier nu voor aansprakelijk oftewel: bij wie kan ik op een elegante manier de rekening presenteren? Is dat bij een partij? Is het handig de andere partijen daarvan een CC te doen, of zouden jullie dat niet doen?
Ik voorzie namelijk dat men elkaar mogelijk de bal gaat staan doorspelen. (in dat geval kan ik het filmpje van YouTube laten verwijderen, maar dat hou ik liever nog even achter de hand)
Alvast mijn dank voor het meedenken.
FX/DX

Licht Donker  
.
 Titel:
UNREAD_POSTGeplaatst: 03 Apr 2012 09:50 
Gebruikers-avatar
 WWW  Profiel
Op Youtube, en voor een stichting.... ik weet niet of je je er al te druk om moet maken.

If.. dan bij die stichting. Zij publiceren en het is hun filmpje. Als jij voor bedrijf X een foto maakt van gebouw Y,..bedrijf X publiceert dat.. dan moet gebouw Y ook niet bij jou zijn met een klacht maar bij bedrijf X.

Licht Donker  
.
 Titel:
UNREAD_POSTGeplaatst: 03 Apr 2012 09:59 
Gebruikers-avatar
 WWW  Profiel
Dus als ik het goed begrijp wil je geld vangen van een non-profit organisatie omdat zij zonder toestemming een foto van jou hebben gebruikt die jij gratis gepost hebt op de site van een van de meest winstgevende oganisaties ter wereld.

Licht Donker  
.
 Titel: Re:
UNREAD_POSTGeplaatst: 03 Apr 2012 10:32 
Gebruikers-avatar
 WWW  Profiel
Screaming_Life schreef:

Dus als ik het goed begrijp wil je geld vangen van een non-profit organisatie omdat zij zonder toestemming een foto van jou hebben gebruikt die jij gratis gepost hebt op de site van een van de meest winstgevende oganisaties ter wereld.

Met alle respect, maar dat is irrelevant. De mensen die bij die non-profit organisatie werken krijgen ook gewoon betaald, het brood dat zij bij de bakker halen is ook niet gratis, evenmin als de stroom die ze gebruiken. Dus waarom zou een foto dan wel ineens gratis moeten zijn?

Licht Donker  
.
 Titel: Re: Re:
UNREAD_POSTGeplaatst: 03 Apr 2012 12:44 
Gebruikers-avatar
 WWW  Profiel
Azrael schreef:

De mensen die bij die non-profit organisatie werken krijgen ook gewoon betaald, het brood dat zij bij de bakker halen is ook niet gratis, evenmin als de stroom die ze gebruiken. Dus waarom zou een foto dan wel ineens gratis moeten zijn?

Omdat een foto digitaal is, door iedereen gemaakt kan worden en allang geen vak(manschap) meer is..... :lol: :lol:

Ik denk dat je gewoon bij de stichting aan moet kloppen. Zijn publiceren de film op youtube. Als zij een deal hebben met hun productiebedrijf waarin dingen staan over auteursrecht e.d., dan is dat het probleem tussen hun tweeën, niet iets waar jij voor naar het kastje en de muur moet worden gestuurd.

Licht Donker  
.
 Titel: Re: Re:
UNREAD_POSTGeplaatst: 03 Apr 2012 13:43 
Gebruikers-avatar
Moderator
 WWW  Profiel
Azrael schreef:

Dus waarom zou een foto dan wel ineens gratis moeten zijn?

dat moet niet, maar waarom zou alles geld moeten kosten? krijg jij nooit een brood, een krant, een cd of een foto gratis? geef jij nooit wat weg?
Afbeelding dat vind je leuk, he?

"Je moet vooral niet teveel foto's maken, daar wordt iedereen gek van" - Callie Shell

Licht Donker  
.
 Titel:
UNREAD_POSTGeplaatst: 03 Apr 2012 14:29 
Gebruikers-avatar
 WWW  Profiel
Zeker, maar als mensen het ongevraagd pakken (stelen zeg maar) heb ik zelden die neiging ;)

Licht Donker  
.
 Titel:
UNREAD_POSTGeplaatst: 03 Apr 2012 15:09 
Gebruikers-avatar
 WWW  Profiel
Azrael schreef:

Screaming_Life schreef:

Met alle respect, maar dat is irrelevant. De mensen die bij die non-profit organisatie werken krijgen ook gewoon betaald, het brood dat zij bij de bakker halen is ook niet gratis, evenmin als de stroom die ze gebruiken. Dus waarom zou een foto dan wel ineens gratis moeten zijn?

metaforen *O* Het gaat bij mij om auteursvermeldingen of harde euro's krijgen Wil1 wilt gelijk geld zien dat vind ik een beetje overdreven, zeker nadat jeje werk ook gratis op openbare sites post waar iedereen bij kan. Copyrightvermelding vind ik hier zeker wel gepast, en ze waren verplicht hem te contacteren.

Licht Donker  
.
 Titel:
UNREAD_POSTGeplaatst: 03 Apr 2012 16:09 
 Profiel
Een groot verschil is dat het Wil1 zijn keuze was hem aan Panoramio aan te bieden. De keuze om in het filmpje te verschijnen heeft de stichting gemaakt en niet de fotograaf.

Niet onredelijk dus dat de stichting de fotograaf tegemoet moet komen. Als Wil1 dat in harde euro's wil, is dat zijn goed recht.

Licht Donker  
.
 Titel: Re:
UNREAD_POSTGeplaatst: 03 Apr 2012 18:17 
 Profiel
Screaming_Life schreef:

metaforen *O* Het gaat bij mij om auteursvermeldingen of harde euro's krijgen Wil1 wilt gelijk geld zien dat vind ik een beetje overdreven, zeker nadat jeje werk ook gratis op openbare sites post waar iedereen bij kan. Copyrightvermelding vind ik hier zeker wel gepast, en ze waren verplicht hem te contacteren.

Effe een boekwinkel leegroven, boeken staan tenminste ook bij de bibliotheek en daar kan je ze gratis lezen.

Wat ik wil zeggen: ik zou er ook niets op tegen hebben om gewoon keiharde euro's te vragen hoor. En dan niet in de orde van de richtprijzen voor de fotografie, maar gewoon een symbolisch bedrag, waar je gewoon een paar lekkere pinten van kunt halen.

Toevoeging: En schrijf geen pissige brief met bijgesloten factuur, maar bel ze en leg je boodschap rustig uit. Doet wonderen.
Wie dit leest is een zwartkijker.

Licht Donker  
.
 Titel:
UNREAD_POSTGeplaatst: 03 Apr 2012 19:17 
 Profiel
Triest. Natuurlijk heeft die stichting iets niet netjes gedaan (onnozel of bewust?), maar het zegt ook iets om dan direct dollartekens in de ogen te krijgen! Is dit de omgangsvorm voor een beschaafde en tolerante samenleving?
Weet je echt geen andere manieren om bijvoorbeeld immaterieel met elkaar in het reine te komen?
Fotografie is mijn "grote mensen" speelgoed

Licht Donker  
.
 Titel: Re: Wie is aansprakelijk? Graag hulp.
UNREAD_POSTGeplaatst: 03 Apr 2012 20:37 
Gebruikers-avatar
 WWW  Profiel
Dank voor de gegeven informatie.
Moet me wel van het hart dat ik wat verwondert ben door de diverse reacties. Soms schreeuwt men hier moord en brand als de auteursrechten worden overtreden en de andere keer ben je triest en heb je alleen maar dollartekens in de ogen. :?:

Vanmiddag belde de man van de camera en montage al. Hij had buiten de pot gepiest en wilde het aan alle kanten (ook financieel) met me goed maken. Hij wilde ook duidelijk zijn opdrachtgever te vriend houden! We zijn een redelijk bedrag overeengekomen.

Door mijn plaatsing van foto's op Panoramio heb ik inmiddels al aardig wat verkocht. Bijvoorbeeld nog 2 maanden terug aan een grote uitgever voor een foto voor een lesboek met een aantal drukken in grote oplage, daarmee bijna een weeksalaris verdiend. Beeldredacteuren zoeken niet alleen op stockfoto-sites is mij gebleken. Je moet wel je foto's goed labelen.
Panoramio is voor mij een prima uithangbord gebleken, maar daar mag een ieder zijn eigen mening over hebben.

Wat betreft vrijgevigheid. Ik geef heel veel weg voor particulier gebruik van mijn sportfoto's.
Maar je moet geen foto's van mij jatten, zeker niet als je professioneel bezig ben zoals deze organisatie van ruim 130 man en een professioneel videobedrijf. Dan weet je donders goed dat je aan het jatten bent en dat pik ik niet.
FX/DX

Licht Donker  
.
UNREAD_POSTGeplaatst: 03 Apr 2012 22:11 
Gebruikers-avatar
Moderator
 WWW  Profiel
Wil1 schreef:

Moet me wel van het hart dat ik wat verwondert ben door de diverse reacties. Soms schreeuwt men hier moord en brand als de auteursrechten worden overtreden en de andere keer ben je triest en heb je alleen maar dollartekens in de ogen. :?:

nee hoor, er wordt hier altijd moord en brand geschreeuwd, waarbij enige mate van hypocrisie niet zelden een rol speelt. en er zijn altijd een paar mensen met redelijke en fatsoenlijke tegenargumenten, waarbij fredkok die niet zelden correct weet te formuleren.

ooit waren we een beschaafde en tolerante samenleving met fatsoenlijke omgangsvormen, die tijd lijkt helaas steeds verder achter ons te liggen.
Afbeelding dat vind je leuk, he?

"Je moet vooral niet teveel foto's maken, daar wordt iedereen gek van" - Callie Shell

Licht Donker  
.
UNREAD_POSTGeplaatst: 04 Apr 2012 12:31 
 Profiel
atmosphere schreef:

ooit waren we een beschaafde en tolerante samenleving met fatsoenlijke omgangsvormen, die tijd lijkt helaas steeds verder achter ons te liggen.

Dat klopt. En als je niet meegaat met die nieuwe tijd word je genaaid door mensen die daar graag misbruik van maken.
Al zul je her en der ook best goodwill kweken hoor. Dat wel.
Wie dit leest is een zwartkijker.

Licht Donker  
.
 Titel:
UNREAD_POSTGeplaatst: 04 Apr 2012 13:29 
 Profiel
Atmosphere begrijpt mij. In mijn bericht gaf ik al aan dat die stichting onmiskenbaar een scheve schaats heeft gereden. Die hebben dus iets goed te maken. Dat kan beginnen met excuses maken en wellicht een andere goedmaker. De vraag is dan wat die goedmaker kan zijn en mijn tolerantie zegt dan dat je goed naar de omstandigheden moet kijken. Als iemand bewust steelt en vervolgens via publicaties o.i.d. grof geld verdient aan jouw fotowerk, dan vind ik een vette rekening ook terecht. Het andere uiterste is dat iemand het onnozel doet zonder enig winstoogmerk. Excuses en een symbolische tegemoetkoming zouden mij dan al vaak tevreden stellen. En wie weet levert die redelijkheid later echt werk op?
Ik heb dus wat moeite met het in elke situatie direct moord en brand gillen en gelijk met tarieven van 200% gaan smijten. Alsof geluk en voldoening alleen in pecunia zitten.
Mijn aanpak zou dus altijd zijn eerst uit te zoeken wat er nu eigenlijk precies aan de hand is. Dat begint met normaal en beleefd navraag te doen. Voor verontwaardiging - als het nodig is - komt later altijd nog tijd genoeg. Vanuit die navraag kan je bepalen hoe ernstig de inbreuken wel of niet zijn; in welke mate economisch gewin en derving aan de orde is; met wat voor soort gedrag je hebt te maken: onverschillig, onbeschoft, of goedwillend maar per ongeluk in de fout gegaan.
Vanuit die analyse kan je voor jezelf een proportionele reactie maken en dat is dus wat anders dan met het verstand op nul een factuur van 200% zenden. Kwaliteit van leven bestaat toch uit veel meer dingen dan geld.
Fotografie is mijn "grote mensen" speelgoed

Licht Donker  
.
 Titel:
UNREAD_POSTGeplaatst: 06 Apr 2012 15:02 
Gebruikers-avatar
 WWW  Profiel
Mooi dat je al benaderd bent en dat er wordt gezocht naar een deugdelijke oplossing. Mag je ook verwachten van een professioneel bedrijf.

Hier nog een recent gepubliceerde stuk over een soortgelijke situatie: http://www.boek9.nl/berichten/van-een-p ... n-verwacht
Bruidsfotograaf Peter Lammers: http://www.YourWeddingPhotos.eu

Licht Donker  
.
Forumindex » Belangrijke zaken » Zakelijk en Juridisch
Berichten weergeven van de afgelopen:  
Reageren op dit onderwerp    [ 16 berichten ] 

Grijswaarden