Paul79 schreef:
Ik heb gebeld. Opdrachtgever gaf toe, dat hij in gebreke is gebleven en dat hij mij niet voldoende heeft ingelicht. Ik heb aangegeven niet blij te zijn met deze gang van zaken, de opdrachtgever begreep dat. Ik heb ook gevraagd bij een volgende opdracht het budget te vermelden, dat gaat de opdrachtgever doen.
Het ontstane prijsverschil in deze situatie bleek niet oplosbaar. Ik voel mij dus verplicht te schikken in deze situatie. Hier blijkt dus ook gelijk de macht van een opdrachtgever. Ik blijf met een dubbel gevoel achter.
Ik ben blij met de opdracht, blij met het resultaat, de opdrachtgever is blij met het resultaat, maar de beloning blijft achter bij al deze vreugde. Ik vind het lastig.
Nee, dat ben jij niet verplicht! Ben je besodemieterd! Hij geeft toe in gebreke te zijn, en dan moet jij schikken? Kom nou!
Nu moet je jezelf de volgende vraag stellen: Wens jij in de toekomst voor een lager tarief voor deze opdrachtgever te gaan werken? Zo ja, dan ga je nu mee in zijn prijs. Zo nee, dan hou je je poot stijf want dan heb je niks te verliezen.
Ik durf er om te wedden dat als jij je prijzen blijft hanteren hij toch nog bij je terug komt. Hij kent je kwaliteit en weet dus wat ie aan je heeft. Dat weet ie bij een volgende andere fotograaf niet.