[ 11 berichten ] 
 Titel: Vakvereniging : voegt limaatschap iets toe?
UNREAD_POSTGeplaatst: 07 Feb 2012 11:13 
Gebruikers-avatar
 WWW  Profiel
Ik had in dit onderwerp de vraag al gesteld maar dat krijgt geen reacties meer.

Toch ben ik benieuwd : zijn er mensen hier lid van een van de vakverenigingen?
Zo ja, wat voegt dat voor jou toe? (ik denk dan niet aan de juridische ondersteuning en fotograafgerichte verzekeringen)
Zo nee, waarom niet : is dat een bewuste keuze?

Ik ben zelf geen lid van een vakvereniging.

Licht Donker  
.
 Titel:
UNREAD_POSTGeplaatst: 07 Feb 2012 13:46 
Gebruikers-avatar
 WWW  Profiel
Ik ben ook geen lid en ben ook wel benieuwd naar de voordelen. Helpt het om je 'naam' te versterken? Je 'geloofwaardigheid'?

Licht Donker  
.
 Titel: Re:
UNREAD_POSTGeplaatst: 07 Feb 2012 14:15 
Gebruikers-avatar
 Profiel
ellenvandrunen schreef:

Ik ben ook geen lid en ben ook wel benieuwd naar de voordelen. Helpt het om je 'naam' te versterken? Je 'geloofwaardigheid'?

Zouden in beginsel je foto's dat niet moeten doen?

Licht Donker  
.
 Titel: Re: Re:
UNREAD_POSTGeplaatst: 07 Feb 2012 14:19 
Gebruikers-avatar
 WWW  Profiel
Volgens mij is het zoiets als een FNV voor fotografen, maar aangezien dit één van de eerste keren is dat ik ervan heb gehoord.. :oops:
http://www.flickr.com/photos/mphotography1993/
Digitaal: Canon 60D, Tamron 17-50 F2.8, Canon 50mm f1.8 II, Canon 70-300 F4-5.6 IS USM, Canon 580 EX II
Analoog: Pentax P-30T, Pentax ME Super, Tokina 28mm f2.8, Pentax 50mm f1.7.

Licht Donker  
.
UNREAD_POSTGeplaatst: 07 Feb 2012 14:21 
Gebruikers-avatar
 Profiel
Thoran schreef:

ellenvandrunen schreef:

Wellicht wel, maar de consument (vaak leek) ziet vaak het verschil niet tussen portfolio a en portfolio b, wanneer je lidmaatschap dus je naam versterkt, je betrouwbaarheid benadrukt kan dat hem/haar over de streep trekken voor jou te kiezen.

Licht Donker  
.
UNREAD_POSTGeplaatst: 07 Feb 2012 14:33 
Gebruikers-avatar
 WWW  Profiel
Thoran schreef:

ellenvandrunen schreef:

Uiteraard! Een hoop mensen hechten wel aan 'waarmerken of keurmerken' en het is een vraag van mij he? ;) Ik weet het ook niet.

Licht Donker  
.
 Titel: Re: Vakvereniging : voegt limaatschap iets toe?
UNREAD_POSTGeplaatst: 25 Feb 2012 09:15 
Gebruikers-avatar
 WWW  Profiel
Jaren geleden, toen ik nog starter was, was ik een paar jaar lid van de http://www.beroepsfotografen.be.
Ik was toen op zoek naar ondersteuning en informatie.
En ik was zeer tevreden over deze beroepsvereniging.
Ze is erg actief.
Onder andere van de bezoeken aan elkaars studio heb ik veel opgestoken.
Toen mijn fotografie stilviel om gezondheidsredenen heb ik mijn lidmaatschap opgezegd.
Ondertussen heb ik de draad terug opgepakt, maar lees op hun website:
"beroepsorganisatie voor de professionele fotografen uit de sectoren portret, reportage, huwelijk, publiciteit, industrie en handel."
Nu ben ik in geen van die sectoren werkzaam.
Enkel in de niet-commerciële artistieke sector.
Vraag me dus af of de vereniging nog een meerwaarde voor mij zou kunnen betekenen.

Licht Donker  
.
 Titel:
UNREAD_POSTGeplaatst: 25 Feb 2012 16:13 
Gebruikers-avatar
 WWW  Profiel
Ben zelf lid van de NVJ/NVF. Heb al diverse malen een beroep gedaan op de juridische afdeling van die club (met succes). Een ander voordeel voor mij is het feit dat je een keurige perskaart voor nationaal en internationaal gebruik kunt krijgen...

Licht Donker  
.
 Titel:
UNREAD_POSTGeplaatst: 07 Apr 2012 20:31 
Gebruikers-avatar
 WWW  Profiel
Klein kickje. Naar aanleiding van dit topic kwam ik op de site van de Fotografenfederatie terecht. Weet iemand of je de Algemene voorwaarden, zoals op hun site vermeld, gewoon over mag nemen, ook als je geen lid bent van de Fotografenfederatie. En heeft verder iemand ervaring met ze, in de zin van dat het toch wel handig is om lid te zijn in geval van onenigheid met klanten.

Licht Donker  
.
 Titel:
UNREAD_POSTGeplaatst: 09 Apr 2012 00:25 
Gebruikers-avatar
 WWW  Profiel
Algemene Voorwaarden van de FotografenFederatie is geschreven voor iedere fotograaf. Ook wanneer je niet bent aangesloten bij 1 van de branche-organisaties, mag je deze gebruiken. Sterker nog: De FotografenFederatie zou graag willen dat iedere fotograaf deze voorwaarden gebruikt, omdat het de branche eenduidiger en sterker maakt.
Als je bent aangesloten bij 1 van de branche-organisaties aangesloten bij de FotografenFederatie, ben je automatisch lid van Burafo (auteursrechten). Daarnaast hebben de branche-organisaties vaak een samenwerkingsverband met een rechtsbijstand. Maar het is natuurlijk altijd het beste als je de onenigheden met je klant zelf op minnelijke wijze kunt oplossen.
"Soms wil ik het hele zoekerbeeld vullen met haar gezicht, zoekende naar haar innerlijke kenmerken. En als ik dan heel dichtbij kom, merk ik dat ik een zelfportret maak in de reflectie van haar ogen."

Licht Donker  
.
 Titel:
UNREAD_POSTGeplaatst: 11 Apr 2012 19:53 
Gebruikers-avatar
 WWW  Profiel
Dank voor de info. Ik ben niet aangesloten bij een organisatie. Heb ook niet echt onenigheid gehad over voorbije opdrachten, maar gezien het aantal en type aanvragen overweeg ik om m'n algemene voorwaarden (nu alleen gebaseerd op m'n workshops en wat als men annuleert) uit te breiden. Dan is goed gejat beter dan slecht bedacht. Vandaar mijn vraag.

Licht Donker  
.
Forumindex » Belangrijke zaken » Zakelijk en Juridisch
Berichten weergeven van de afgelopen:  
Reageren op dit onderwerp    [ 11 berichten ] 

Grijswaarden