[ 28 berichten ] 
 Titel: Advies gevraagd
UNREAD_POSTGeplaatst: 09 Jan 2012 16:57 
Gebruikers-avatar
 WWW  Profiel
De vader van de bruidegom, van een bruidspaar welke ik afgelopen zomer heb gefotografeerd, heeft een herenmode zaak. Voor een commercial wilde ze een aantal foto's van mij gebruiken. Na uitgelegd te hebben hoe dat bij mij werkt, heb ik daar een rekening voor geschreven. Met daarbij de voorwaarden voor het gebruik. 1 Foto wilde ze in een andere bewerking dan ik de foto heb geleverd, gebruiken. Zwart-wit met kleur. Ik heb laten weten hier niet akkoord mee te gaan, daar ik vind dat dit te ver bij mij eigen werk vandaan staat. Vandaag kwam ik de commercial tegen met daarin de foto's (rekening is nog niet voldaan). Nu zag ik dat toch de zwart-wit met kleur foto is gebruikt, terwijl ik hier heel duidelijk in ben geweest dat ik daar niet mee akkoord ga. Ik weet even niet hoe ik hier mee om wil en kan gaan. Heb je een tip? Of wat zou jij doen?
Ana loog toen ze zei dat ze de Digi taalbarrière kon doorbreken.

Licht Donker  
.
 Titel: Re: Advies gevraagd
UNREAD_POSTGeplaatst: 09 Jan 2012 17:11 
Gebruikers-avatar
 WWW  Profiel
Eerst in een persoonlijk gesprek jou standpunt nog een keer uitleggen, en hen vriendelijk vragen de campagne stop te zetten. Kom je daar in het gesprek niet uit, dan jou relaas nog eens op papier zetten en hen toezenden.

Lijkt mij toch dat je er dan met hen uitkomt. Is dat niet zo, dan zul je op jou leveringsvoorwaarden moeten terugvallen en ook dat aan hen duidelijk maken, wat dan de consequenties zijn.

Zoals je het vertelt heb je keurig en duidelijk gehandeld en zal de klant de campagne moeten aanpassen.

Licht Donker  
.
 Titel:
UNREAD_POSTGeplaatst: 09 Jan 2012 17:15 
Gebruikers-avatar
 WWW  Profiel
Ik zou even vanuit het perspectief van de klant denken. Klant = koning toch? Als je hier enorm moeilijk over gaat doen verpest je de relatie met deze klant. Dus ik zou even bellen en vragen waarom ze dit gedaan hebben en als ze dan sorry zeggen het er verder bij laten zitten.

Maar mochten ze nou niet betalen heb je gelijk een goed argument om een hogere schadevergoeding te vragen in de juridische procedure ;)

Licht Donker  
.
 Titel:
UNREAD_POSTGeplaatst: 09 Jan 2012 17:28 
Gebruikers-avatar
 WWW  Profiel
Natuurlijk is de klant koning, maar Paul heeft van te voren al aangegeven het er niet mee eens te zijn. Dan doet de klant het lekker toch; wie verpest hier de relatie?

Licht Donker  
.
 Titel:
UNREAD_POSTGeplaatst: 09 Jan 2012 17:29 
Gebruikers-avatar
 WWW  Profiel
@amouri bedankt voor je reactie. Het is voor mij niet nodig de campagne stop te zetten, maar ik wil wel dat ze de foto vervangen. Vooral omdat dit niet mijn eigen bewerking is en ik niet achter het eindproduct sta. Ik ga zeker contact zoeken.

@Azrael bedankt voor je reactie. Mijn opdrachtgevers zijn zeker belangrijk, stel me altijd flexibel op en ben ook bereid om ver voor ze te gaan en net dat beetje extra te doen. Maar daar waar het op afspraken nakomen aankomt ben ik wel heel rechtlijnig. Ik ga contact zoeken.

Licht Donker  
.
 Titel: Re:
UNREAD_POSTGeplaatst: 09 Jan 2012 18:00 
Gebruikers-avatar
 WWW  Profiel
amouri schreef:

Natuurlijk is de klant koning, maar Paul heeft van te voren al aangegeven het er niet mee eens te zijn. Dan doet de klant het lekker toch; wie verpest hier de relatie?

Ja, maar wie heeft er meer te verliezen in deze situatie?

Licht Donker  
.
 Titel:
UNREAD_POSTGeplaatst: 09 Jan 2012 18:28 
Gebruikers-avatar
 WWW  Profiel
Dat speelt natuurlijk altijd een rol en dat kan alleen Paul bepalen.

Licht Donker  
.
 Titel:
UNREAD_POSTGeplaatst: 09 Jan 2012 19:06 
Gebruikers-avatar
 WWW  Profiel
Ja dat klopt, ik geloof dat ik niet veel te verliezen heb.

Licht Donker  
.
 Titel: Re: Re:
UNREAD_POSTGeplaatst: 12 Jan 2012 10:01 
Gebruikers-avatar
 WWW  Profiel
Azrael schreef:

amouri schreef:

Ja, maar wie heeft er meer te verliezen in deze situatie?

Paul in ieder geval niet. Als deze 'klant' dit al flikt is dit sowieso geen basis meer om verder te gaan.

Ik zou ook even gaan praten, vertellen dat ze een fout hebben gemaakt, rekening laten betalen en de campagne stop laten zetten.
www.jordyhuijbregts.com // Facebook // Blog // Tumblr (daily updates)

Licht Donker  
.
 Titel:
UNREAD_POSTGeplaatst: 13 Jan 2012 09:21 
Gebruikers-avatar
 WWW  Profiel
Ik niet... ik zou ze de rekening laten betalen, en vervolgens mijn naam uit de colofoon laten halen. Stoere dingen als campagne stop laten zetten, schade vergoeding wegens imago schade is misschien heel leuk als je een grote foto meneer bent. Maar wees eerlijk, als ondernemer/fotograaf zul je soms dingen moeten doen waar je ego een deuk van krijgt. Wil je dat niet, dan zit er weinig anders op dan alleen maar vrij werk te maken voor exposities. En hopen dat ze bij het Leger de Heils een tafeltje voor je vrij houden voor het avond eten, of een bijbaantje nemen in een andere sector.

Dat is misschien niet tof om te horen, maar ik kan je verzekeren dat ook jongens als Corbijn, Olaf en LaChappele voor zo grote namen waren ook foto's gemaakt hebben waar ze niet trots op zijn om toch de huur te kunnen betalen.
excel. Herinner je je dat? Heb jij daar niet een ongelooflijke knauw aan overgehouden?

Licht Donker  
.
 Titel:
UNREAD_POSTGeplaatst: 13 Jan 2012 09:31 
Gebruikers-avatar
 WWW  Profiel
Rene: je complete opmerking klopt en ben ik t mee eens. Echter zeg je terecht "ook foto's gemaakt hebben", en dat is niet wat hier aan de hand is. Paul heeft geen lelijke foto gemaakt, dat heeft zijn klant met zijn bestand gedaan. Desalniettemin den k ik dat t stopzetten van de campagne weinig kans maakt en je die energie beter kan sparen.

Jan: klant = koning, maar fotograaf is keizer. Natuurlijk doe je veel om je klant tevreden te maken/houden, maar niet alles lijkt me. Over je heen laten lopen, tariefverlaging (of teveel uren/werk/foto's voor tzelfde tarief) is op korte termijn leuk maar op lange termijn graaf je je eigen graf

Ik heb zelf niet de indruk dat Paul veel te verliezen heeft. Ik geloof niet dat t een grote klant is, met veel omzet. Het is de vader van een bruidegom die archiefmateriaal heeft gekocht.

Paul: je zegt een paar keer dat je iets heel duidelijk hebt aangegeven. Heb je dat schriftelijk of mondeling gedaan? Hoewel mondelinge overeenkomsten rechtsgeldig zijn, laten ze zich lastig bewijzen en heb je meer aan dingen op schrift.

Heb je al contact gezocht, wat was de reactie? Houd je ons op de hoogte van t verloop en de afloop, dit is leerzaam voor iedereen denk ik.

Licht Donker  
.
UNREAD_POSTGeplaatst: 13 Jan 2012 09:34 
Gebruikers-avatar
 WWW  Profiel
Rene schreef:

Ik niet... ik zou ze de rekening laten betalen, en vervolgens mijn naam uit de colofoon laten halen. Stoere dingen als campagne stop laten zetten, schade vergoeding wegens imago schade is misschien heel leuk als je een grote foto meneer bent. Maar wees eerlijk, als ondernemer/fotograaf zul je soms dingen moeten doen waar je ego een deuk van krijgt. Wil je dat niet, dan zit er weinig anders op dan alleen maar vrij werk te maken voor exposities. En hopen dat ze bij het Leger de Heils een tafeltje voor je vrij houden voor het avond eten, of een bijbaantje nemen in een andere sector.

Dat is misschien niet tof om te horen, maar ik kan je verzekeren dat ook jongens als Corbijn, Olaf en LaChappele voor zo grote namen waren ook foto's gemaakt hebben waar ze niet trots op zijn om toch de huur te kunnen betalen.

Campagne stop laten zetten klinkt als heel wat. Maar het is in principe niet meer dan voorkomen dat ze de foto blijven verspreiden. Niet zo stoer, niks mis mee.

En dingen doen die je ego deuken? Prima, maar daar kies je dan zelf van te voren voor! In dit geval is duidelijk gezegd dat hij niet wil hebben dat het beeld op een bepaalde manier wordt gebruikt. Naderhand wordt het toch gedaan. Dan is het duidelijk geen bewuste keuze en hoef je het niet te slikken.

Die vergelijking over vrij werk en de verdiensten is op z'n minst gezegd overdreven. Paul heeft afspraken gemaakt, werk verricht en krijgt er voor betaald.

Licht Donker  
.
 Titel:
UNREAD_POSTGeplaatst: 13 Jan 2012 09:43 
Gebruikers-avatar
 WWW  Profiel
Dat is waar, ik doe eigenlijk nooit iets waar mn ego een deuk van krijgt. Vroeger wel soms (zoals Rene zegt) maar t hoeft echt niet (afhankelijk van je kwaliteiten als fotograaf, ondernemer, en je inkomenswens).

Licht Donker  
.
 Titel:
UNREAD_POSTGeplaatst: 13 Jan 2012 13:50 
Gebruikers-avatar
 WWW  Profiel
Zwaar commercieel campagne werk maken betekend 8/10 keer dat er nog een art director een plasje over gaat doen. En dat je wel af kunt spreken dat er niet aan je foto gesleuteld wordt, maar je ook weet dat dat wel gebeurt. Zeker als de klant net als in dit geval al heel duidelijk de wens heeft uitgesproken dat ze het zwart/wit - kleur truukje willen hebben. De enige manier omdat af te dekken is keihard in je contract te zetten dat behoudens het schalen geen enkele aanpassing aan het beeld gedaan mag worden. Dan heb je een poot om op te staan, staat dat er niet expliciet in, geef je gewoon de ruimte aan de klant om met de afbeelding te doen wat zij willen. Los van het feit of je dat nu wel of niet leuk vind en het mondeling verteld hebt.

En dat telt misschien in mindere maten voor redactioneel, bruiloften, reportage etc. etc. werk, omdat de kans dat iemand bedacht heeft dat het wel leuk is om de foto van de directeur in zwart/wit te zetten behalve zijn mooie groene overhemdje omdat het bedrijf nu eenmaal groen in de huisstijl heeft minder snel voor gaat komen.
excel. Herinner je je dat? Heb jij daar niet een ongelooflijke knauw aan overgehouden?

Licht Donker  
.
 Titel:
UNREAD_POSTGeplaatst: 13 Jan 2012 13:54 
Gebruikers-avatar
 WWW  Profiel
uh, ik snap je punt (eerder ook al) maar het gaat hier om een herenzaak. Niet de campagne van Versace ;)

Licht Donker  
.
 Titel:
UNREAD_POSTGeplaatst: 13 Jan 2012 14:10 
 Profiel
Heb de beelden niet gezien, maar ik zit meer op de lijn van René, en Paul lijkt mij wat overgevoelig voor zijn naam en faam. Vergelijk het eens met sommige architecten die zich verzetten tegen elk soort verbouwing van hun creatie. Die trekken ook aan het kortste eind. Als ik later toch een serre wil bij mijn nieuwbouwhuis, dan bouw ik die gewoon met of zonder de architect.
Mijn advies zou zijn gewoon een briefje sturen met de opmerking dat men er kennelijk voor heeft gekozen toch jouw foto te gebruiken. Hierbij kan je wel je teleurstelling uitspraken over hoe het is gegaan en dat je overleg vooraf correcter had gevonden. Maar nu u
hebt besloten mijn foto te gebruiken voeg ik bij deze brief de factuur voor het bedrag dat u verschuldigd bent bij het gebruik van mijn fotowerk. En een vriendelijke groet en dat in voorkomende situaties graag weer bereid bent opdrachten uit te voeren.
Fotografie is mijn "grote mensen" speelgoed

Licht Donker  
.
 Titel:
UNREAD_POSTGeplaatst: 13 Jan 2012 14:10 
 Profiel
:) sorry was dubbel

Licht Donker  
.
UNREAD_POSTGeplaatst: 13 Jan 2012 14:51 
Gebruikers-avatar
 WWW  Profiel
fredkok schreef:

Heb de beelden niet gezien, maar ik zit meer op de lijn van René, en Paul lijkt mij wat overgevoelig voor zijn naam en faam. Vergelijk het eens met sommige architecten die zich verzetten tegen elk soort verbouwing van hun creatie. Die trekken ook aan het kortste eind. Als ik later toch een serre wil bij mijn nieuwbouwhuis, dan bouw ik die gewoon met of zonder de architect.
Mijn advies zou zijn gewoon een briefje sturen met de opmerking dat men er kennelijk voor heeft gekozen toch jouw foto te gebruiken. Hierbij kan je wel je teleurstelling uitspraken over hoe het is gegaan en dat je overleg vooraf correcter had gevonden. Maar nu u
hebt besloten mijn foto te gebruiken voeg ik bij deze brief de factuur voor het bedrag dat u verschuldigd bent bij het gebruik van mijn fotowerk. En een vriendelijke groet en dat in voorkomende situaties graag weer bereid bent opdrachten uit te voeren.

Die vergelijkingen zijn zo extreem. Het gaat om een foto die bewerkt is! Geen gebouw, geen 'zwaar' commercieel werk, geen miljoenen campagnes. Paul heeft aangegeven dat ie niet wilt dat de foto op een dergelijke manier wordt gebruikt en toch is het gedaan. Dat zou mij meer dwars zitten dan naam en faam. Een brief zoals je voorstelt is prima natuurlijk.

Licht Donker  
.
 Titel:
UNREAD_POSTGeplaatst: 13 Jan 2012 15:34 
Gebruikers-avatar
 WWW  Profiel
Bedankt allemaal voor de reacties, tips, op- en aanmerkingen.

Fijn om te weten dat ik hier met mijn vragen terecht kan.

Vooraf goed te laten weten dat de rekening binnen de afgesproken termijn is voldaan.

@Rene campagne stopzetten is nooit mijn bedoeling geweest, dat vind ik ook niet nodig. Ik vind het wel belangrijk dat opdrachtgevers en klanten de gemaakt afspraken nakomen.

@Kissyfur Ik heb de afspraken zowel mondeling als schriftelijk gemaakt. Plus de meegeleverde algemene voorwaarden.

Ik heb contact gehad.

Uitgelegd waarvoor ik bel. Gevraagd of het schikt dat ik er iets over wil zeggen.
Uitgelegd dat de gebruikte foto een andere is dan ik heb geleverd. De bewerking van de foto staat te ver bij mijn eigen werk vandaan en bewerken van de foto is zonder mijn toestemming niet toegestaan. Dit alles is niet conform de gemaakte afspraken.
Hij zei dat hij zich daar niet bewust van was en dat het maken van het filmpje is uitbesteed aan een extern bedrijf.
Ik heb laten weten dat ik graag wil dat de foto vervangen word door de foto die ik heb geleverd. Hij zei dat dat mogelijk was maar wist niet binnen welke termijn. Ik heb afgesproken dat het binnen 2 weken vervangen moet zijn, mocht dat niet het geval zijn dan neem ik weer contact op.
Omdat hij liet blijken, van wil te zijn hier aan mee te werken heb ik voor deze oplossing gekozen.

De toon van het gehele gesprek was vriendelijk en rustig.

@Rene ik van te voren mondeling en schriftelijk aangegeven dat ik met de voorgestelde bewerking niet akkoord ga. Vervolgens aangegeven dat ik de foto's ga aanleveren en dat die gebruikt kunnen worden voor de commercial. Daarna op de rekening en in meegeleverde algemene voorwaarden staat duidelijk dat het bewerken van de foto's zonder mijn toestemming niet is toegestaan. Ik heb dus wel degelijk recht van spreken, wanneer er anders met de foto wordt gedaan dan afgesproken.

@fredkok het gaat mij om het nakomen van gemaakte afspraken.

Licht Donker  
.
 Titel:
UNREAD_POSTGeplaatst: 13 Jan 2012 15:38 
Gebruikers-avatar
 WWW  Profiel
Mooi!

Licht Donker  
.
 Titel:
UNREAD_POSTGeplaatst: 13 Jan 2012 15:40 
Gebruikers-avatar
 WWW  Profiel
like

Licht Donker  
.
 Titel:
UNREAD_POSTGeplaatst: 13 Jan 2012 16:01 
Gebruikers-avatar
 WWW  Profiel
@Paul, Als het in jouw voorwaarden staat heb je idd recht van spreken. En is het niet meer dan terecht dat je om opheldering vraagt op een nette manier. Enige wat zou kunnen is, dat de kans dat ze jou voor een vervolg opdracht bellen, hiermee een stuk kleiner is geworden. En is dus de enige die kan bepalen wat je dat waard is, jij zelf :) En die keuze heb jij blijkbaar gemaakt door te bellen. Goed gedaan dus :Y

@031, het feit of het een heren-mode zaak of een heren-mode fabrikant is, staat los van het feit dat je goede afspraken moet maken over gebruiksrecht. En je goed moet bedenken wat JIJ wilt dat ze met je materiaal mogen, kunnen en gaan doen en wat het jouw waard is om hier bij misbruik over in conclaaf te gaan. Dat is immers ook een deel van het 'ondernemer' zijn wat Mark hierboven zei. Jij bent de enige die geacht is te weten wat jouw 'merk' waard is namelijk.

Licht Donker  
.
UNREAD_POSTGeplaatst: 13 Jan 2012 16:22 
Gebruikers-avatar
 WWW  Profiel
Kissyfur schreef:

Jan: klant = koning, maar fotograaf is keizer. Natuurlijk doe je veel om je klant tevreden te maken/houden, maar niet alles lijkt me. Over je heen laten lopen, tariefverlaging (of teveel uren/werk/foto's voor tzelfde tarief) is op korte termijn leuk maar op lange termijn graaf je je eigen graf

Als je mijn post leest zie je dat ik niet zeg dat je over je heen moet laten lopen. Ik zeg dat ie gewoon even rustig moet bellen over het hoe en waarom. En dat heeft Paul nu gedaan. Mooi!

Als Paul gelijk op hoge poten zou gaan dreigen zou ie ten eerste nooit meer een opdracht van deze klant krijgen en ten tweede zou deze klant aan zijn ondernemersvriendjes gaan vertellen wat een vervelende zeikerd die Paul is, en dat lijkt me niet handig, zeker in een klein dorpje als Goes. Voor je het weet sta je bekend als die eikel waar niet mee te werken valt ;)

Licht Donker  
.
UNREAD_POSTGeplaatst: 13 Jan 2012 16:23 
Gebruikers-avatar
 WWW  Profiel
Rene schreef:

@Paul, Als het in jouw voorwaarden staat heb je idd recht van spreken. En is het niet meer dan terecht dat je om opheldering vraagt op een nette manier. Enige wat zou kunnen is, dat de kans dat ze jou voor een vervolg opdracht bellen, hiermee een stuk kleiner is geworden. En is dus de enige die kan bepalen wat je dat waard is, jij zelf :) En die keuze heb jij blijkbaar gemaakt door te bellen. Goed gedaan dus :Y

@031, het feit of het een heren-mode zaak of een heren-mode fabrikant is, staat los van het feit dat je goede afspraken moet maken over gebruiksrecht. En je goed moet bedenken wat JIJ wilt dat ze met je materiaal mogen, kunnen en gaan doen en wat het jouw waard is om hier bij misbruik over in conclaaf te gaan. Dat is immers ook een deel van het 'ondernemer' zijn wat Mark hierboven zei. Jij bent de enige die geacht is te weten wat jouw 'merk' waard is namelijk.

031 schreef:

In dit geval is duidelijk gezegd dat hij niet wil hebben dat het beeld op een bepaalde manier wordt gebruikt. Naderhand wordt het toch gedaan.

Alle voorbeelden waren niet relevant. Het ging gewoon om een afspraak die niet was nagekomen. Genoeg hierover! Paul blij, wij blij:)

Licht Donker  
.
 Titel:
UNREAD_POSTGeplaatst: 13 Jan 2012 16:26 
Gebruikers-avatar
 WWW  Profiel
Bedankt voor de reacties.

@Rene volledig eens met je reactie. Bedankt.

Licht Donker  
.
 Titel:
UNREAD_POSTGeplaatst: 13 Jan 2012 16:28 
Gebruikers-avatar
 WWW  Profiel
@031 ja ik ben zeker blij! Blij met alle hulp vanuit DPZ kant en blij dat ik heb gebeld en voor mezelf en mijn product ben opgekomen.

Zelfvertrouwen +1
Ondernemersvaardigheden +1

Licht Donker  
.
 Titel:
UNREAD_POSTGeplaatst: 13 Jan 2012 16:39 
 Profiel
@Paul, natuurlijk heb je het gelijk aan jouw kant, maar dit is een geval waar het verschil tussen gelijk hebben en gelijk krijgen een rol speelt. Het gelijk krijgen heeft vaak een hogere prijs dan het gelijk hebben. Dus ook al heb je het gelijk, dan moet je je altijd afvragen tot welke prijs in een geval als dit, je het ook wil krijgen. Als ondernemer (en misschien niet als kunstenaar) moet dan af en toe maar denken "jouw dag" en vervolgens je rekening incasseren en de rest maar op zijn beloop laten. Misschien niet leuk, maar soms kunnen principes ook je eigen belang schaden.

Licht Donker  
.
 Titel:
UNREAD_POSTGeplaatst: 02 Mrt 2012 14:11 
 Profiel
Tja ik denk dat je eerste weigering in deze weinig goeds heeft gedaan behalve je eigen ego waarom niet meegaan in iets, je naam staat er toch niet bij in de reclame campagne, als het ver van je normale werk afstaat zal je er ook niet op afgerekend worden. Waarschijnlijk had je alleen wel een goede prijs voor al gedaan werk had gehad.
Probleem even je ideeen als kustenaar opzij zetten en zakelijk denken. Nu hebben hun het benaderd als gewoon doen ontkennen dat erooit contact is geweest en laat de rechter maar beslissen.
Succes je hebt gelijk, maar of het slim is, ik weet het niet.

Licht Donker  
.
Forumindex » Belangrijke zaken » Zakelijk en Juridisch
Berichten weergeven van de afgelopen:  
Reageren op dit onderwerp    [ 28 berichten ] 

Grijswaarden