[ 8 berichten ] 
 Titel: Prijs grote opdracht
UNREAD_POSTGeplaatst: 16 Okt 2011 20:06 
 Profiel
Ik weet dat er een hoop van dit soort vragen zijn en heb al een aantal posts gelezen, maar wie weet kan iemand van jullie mij iets meer inzicht geven in mijn specifieke situatie...

Ik ben gevraagd door een hotelketen om 25-30 foto's per hotel te maken. Nu is me gevraagd om een prijsopgave te maken per hotel. Ik heb echter geen idee wat ik moet vragen. Per hotel zal ik vermoederlijk zo'n 8 uur besteden aan schieten en tevens een dag aan nabewerken. Daarbij komt natuurlijk nog het voorwerk, afschrijvingen, reiskosten etc... Moet ik een prijs afspreken per uur (dit kan natuurlijk verschillen) of per foto? Iemand tips??

Licht Donker  
.
 Titel: Re: Prijs grote opdracht
UNREAD_POSTGeplaatst: 16 Okt 2011 20:24 
Gebruikers-avatar
 WWW  Profiel
Vien schreef:

1. in mijn specifieke situatie...

2. Ik ben gevraagd door een hotelketen om 25-30 foto's per hotel te maken. Nu is me gevraagd om een prijsopgave te maken per hotel. Ik heb echter geen idee wat ik moet vragen. Per hotel zal ik vermoederlijk zo'n 8 uur besteden aan schieten en tevens een dag aan nabewerken. Daarbij komt natuurlijk nog het voorwerk, afschrijvingen, reiskosten etc... Moet ik een prijs afspreken per uur (dit kan natuurlijk verschillen) of per foto? Iemand tips??

1. precies, dus dat moet je toch echt zelf bepalen. Wij kennen jouw kwaliteit niet, en weten jouw ambitie/wensen/etc niet

2. Eerst zeg je 8 uur fotografie, daarna weet je niet hoeveel tijd t kost. Waarom zou je per foto doen als ze er 25-30 vragen? Hoe wil je afschrijving verwerken in je kosten?

Overall: wat vraag je normaal per dag? Waarom zou je dat nu niet vragen? Willen ze de foto's onbeperkt gebruiken? Hoeveel hotels zijn het eigenlijk? Als het er 3 zijn, lijkt 3 x dagtarief me normaal.. als het er 67 zijn kan ik me voorstellen dat je t ook wel voor 50.000 euro doet ipv voor 67.000

Ik denk dat je echt even wat meer topics moet lezen, en eens een eigen idee/voorstel moet posten hier.

Licht Donker  
.
 Titel:
UNREAD_POSTGeplaatst: 16 Okt 2011 20:51 
 Profiel
In principe is alles mogelijk. Maar wat vraag je normaal per uur of per dag? Ik neem aan dat je afschrijving en andere rampetam (misschien excl. reiskosten) in je tarief zit. Je maakt een opdrachtgever woedend als je je tarief verhoogt met allerlei toeslagen i.v.m. allerlei soorten overhead etc.
Voor een starter is een uurtarief van € 40 tot € 50 redelijk. Met de ervaring en reputatie kan dit stijgen. Een volwaardige pro kan tot circa € 100/uur (€ 800/dag) gaan. Voor een nog hoger tarief met wel iets bijzonders te bieden hebben, of men moet je gezien je reputatie persé willen hebben.
Neem als vuistregel dat de shoottijd ongeveer 50% extra aan nabewerking/afwerking vraagt (geen 100% zoals jij stelt).

Als het het gebruikelijke promotie materiaal van hotels is, vind ik 8 uur nogal veel (16 uur incl. nabewerking). Natuurlijk afhankelijk van reistijden moet dat m.i. veel efficiënter kunnen.
Fotografie is mijn "grote mensen" speelgoed

Licht Donker  
.
 Titel: Re:
UNREAD_POSTGeplaatst: 16 Okt 2011 21:25 
Gebruikers-avatar
 WWW  Profiel
fredkok schreef:

Als het het gebruikelijke promotie materiaal van hotels is, vind ik 8 uur nogal veel (16 uur incl. nabewerking). Natuurlijk afhankelijk van reistijden moet dat m.i. veel efficiënter kunnen.

Ik kan me wel voorstellen dat je met 25 fotos een dag bezig bent. De een gaat sneller dan de ander, maar soms een kunstlichtje erbij, even een figurant in beeld op de juiste plek enz, nadenken/overleggen over de volgende foto.

Maaar..los van de uren moet je vooral naar t gebruik kijken vindt ik. Of je zoiets nu in 6 of in 8 uur schiet, 25 fotos incl onbeperkt gebruik (X % toeslag) .. Dan gaat t meer over de foto/gebruik dan over de tijd die het kost om de werkelijke foto te maken denk ik. Ik mag ook hopen dat een hotel wel meer dan 500 voor zoiets over heeft trouwens :)

Licht Donker  
.
 Titel:
UNREAD_POSTGeplaatst: 16 Okt 2011 22:48 
Gebruikers-avatar
 WWW  Profiel
Toevallig weet ik dat er een tweetal zuiderburen een vast tarief heeft van 350,= p/dag (2 man incl reiskosten) incl alle gebruik van de door hun gemaakte foto's.
Jammer genoeg :) zien hun foto's er echt prima uit en valt er niet normaal tegen te concurreren, ze hebben ervaring, ze weten wat de klant graag wil zien en technisch klopt de handel ook prima.
Met 25-30 foto's ben je makkelijk een dagje bezig, zeker als het interieur en exterieur is, vooral het voorbereiden en zorgen dat alle locaties binnen het bedrijf op dezelfde dag er fatsoenlijk uit zien én vrij toegankelijk zijn is nogal lastig.
Afbeelding Afbeelding Afbeelding Afbeelding

Licht Donker  
.
 Titel:
UNREAD_POSTGeplaatst: 03 Nov 2011 09:21 
Gebruikers-avatar
 WWW  Profiel
Dit is het eerste bericht dat hij of zij post.
Ana loog toen ze zei dat ze de Digi taalbarrière kon doorbreken.

Licht Donker  
.
 Titel: Re:
UNREAD_POSTGeplaatst: 03 Nov 2011 09:54 
Gebruikers-avatar
 WWW  Profiel
Paul79 schreef:

Dit is het eerste bericht dat hij of zij post.

Bedankt voor de constatering.

Oftewel, wat bedoel je? :?:
http://www.flickr.com/photos/mphotography1993/
Digitaal: Canon 60D, Tamron 17-50 F2.8, Canon 50mm f1.8 II, Canon 70-300 F4-5.6 IS USM, Canon 580 EX II
Analoog: Pentax P-30T, Pentax ME Super, Tokina 28mm f2.8, Pentax 50mm f1.7.

Licht Donker  
.
 Titel:
UNREAD_POSTGeplaatst: 03 Nov 2011 13:11 
Gebruikers-avatar
 WWW  Profiel
heren.. Jullie beider opmerking voegt hier niet zo heel veel toe ;)
excel. Herinner je je dat? Heb jij daar niet een ongelooflijke knauw aan overgehouden?

Licht Donker  
.
Forumindex » Belangrijke zaken » Zakelijk en Juridisch
Berichten weergeven van de afgelopen:  
Reageren op dit onderwerp    [ 8 berichten ] 

Grijswaarden