[ 18 berichten ] 
 Titel: HELP. Mijn foto's worden onrechtmatig verkocht op internet
UNREAD_POSTGeplaatst: 07 Mrt 2011 20:42 
Gebruikers-avatar
 WWW  Profiel
Nou dacht ik toch aardig wat te hebben meegemaakt, maar dit slaat werkelijk alles.

Een opdrachtgever van me (laten we even geen namen noemen) biedt mijn foto's en die van 5 andere fotografen aan op zijn website voor 80 tot 175 euro per stuk (gedrukt op doek), zonder onze toestemming. Het gaat om 'fine-art' fotografie.

Wij mochten vrij in hun loodsen fotograferen, ze zouden vervolgens kijken of er wat tussen zat wat hun aansprak en die foto's zouden gebruikt worden voor hun nieuwe website (achtergronden/banners etc) en voor hun nieuwe brochure. De afspraken waren duidelijk. We hebben een contract opgesteld en hebben ons beeldrecht NIET verkocht. De foto's zijn betaald, dus het was niet een deal voor een deal. Op het moment dat ze de foto's willen gebruiken voor relatiegeschenken staat in het contract, dat we daar een aparte prijs voor maken en dat wij verantwoordelijk zijn voor de uitvoering/printen/inlijsten etc.

Over het verkopen op een webshop is door ons, noch door hun met een woord over gerept. Toch staan we in hun webshop, met naam en toenaam, we hebben geen toestemming gegeven en we krijgen geen percentage. Zelfs al kreeg ik een percentage, de prijzen zijn te laag en ondermijnen mijn prijzen. Ik zou namelijk 2 tot 3 x meer vragen. Ik ben verbijsterd en bloedlink.

Los van alle emoties is het nu vooral belangrijk te weten welke stappen ik moet ondernemen, zodat mijn foto's en die van mijn collega's van deze webshop worden verwijderd en we een vergoeding krijgen voor geleden schade en gemiste inkomsten. Verder zaken doen met deze opdrachtgever lijkt me niet verstandig, aangezien ze, in mijn ogen, al hebben aangetoond niet betrouwbaar te zijn.

Emmm... Help?! :O :O :O

PS: Opdrachtgever is een technisch bedrijf, nu niet echt voor de hand liggend dat zo'n bedrijf opeens in de kunsthandel gaat doen, laat staan op hun website...
Nikon D700 en wat lenzen.
http://www.bojourafotografeert.nl

Licht Donker  
.
 Titel:
UNREAD_POSTGeplaatst: 07 Mrt 2011 22:41 
 Profiel
Stap 1: diep ademhalen en even boven je emotie uit stijgen.
Stap 2: probeer op een normale manier te achterhalen hoe en wat? Wat drijft de aanbieder, hoe kan dit en hoe ziet de aanbieder dit i.r.t. het contract. Documenteer dit, maak verslagen en zendt die aan de wederpartij toe.
Stap 3: je komt er samen als volwassen mensen uit (docuimenteer dit ook) en als het niet lukt:
Stap 4: maak een zakelijke en niet emotionele afweging of het sop de kool waard is en of het je de moeite, energie en de kosten van een procedure waard is.
Stap 5: zo ja, zoek serieuze juridische bijstand.
Fotografie is mijn "grote mensen" speelgoed

Licht Donker  
.
 Titel:
UNREAD_POSTGeplaatst: 07 Mrt 2011 22:47 
Gebruikers-avatar
 WWW  Profiel
Thanx Fred, met diep ademhalen ben ik al begonnen...:)
Ga nu over op stap 2. Bedankt voor het advies.

Licht Donker  
.
 Titel:
UNREAD_POSTGeplaatst: 08 Mrt 2011 08:47 
Gebruikers-avatar
 WWW  Profiel
En als je juridisch advies nodig hebt kun je mij een pb sturen ik heb wel goede contacten die wat voor je kunnen betekenen :)
Nikon + Hasselblad

Licht Donker  
.
 Titel:
UNREAD_POSTGeplaatst: 09 Mrt 2011 21:30 
Gebruikers-avatar
 WWW  Profiel
Thanx Martijn, dat zal ik zeker in mijn achterhoofd houden. De eerste actie is in ieder geval nu een vriendelijke, licht verbaasde brief te sturen (is niet de afspraak etc.) met het dringende verzoek om binnen 10 dagen contact op te nemen. Vind het termijn wat losjes, maar goed, dat is het lastige als je met een groep werkt...:) We wachten dus nog even af wat hun reactie is. Maar mocht het tot een juridisch getouwtrek komen, dan weet ik je te vinden...:) Nogmaals bedankt!

Licht Donker  
.
 Titel:
UNREAD_POSTGeplaatst: 13 Jul 2011 23:05 
Gebruikers-avatar
 Profiel
Heb zelf ook zoiets aan de hand, en ben benieuwd hoe dit (aan 't) verlopen is?

Licht Donker  
.
 Titel:
UNREAD_POSTGeplaatst: 10 Sep 2011 12:21 
 Profiel
Voortaan gewoon de loods huren. Had je waarschijnlijk 20 euri gekost en een hoop ellende bespaart. (beetje late reactie wellicht)
Nooit iets doen in ruil voor digitale files, wordt vaak verkeerd begrepen.

Licht Donker  
.
 Titel:
UNREAD_POSTGeplaatst: 10 Sep 2011 16:21 
Gebruikers-avatar
 WWW  Profiel
Als er een contract is opgesteld, maakt het niet zo veel uit of je iets betaald of er iets anders voor terug geeft.
Ik weet natuurlijk niet wat er precies in het contract staat, maar de loods huren lost niets op in deze. :)
| Canon | Bronica | Polaroid |  |

Licht Donker  
.
 Titel:
UNREAD_POSTGeplaatst: 11 Sep 2011 20:14 
 Profiel
Tuurlijk wel, gewoon betalen voor de loodshuur. Heb je ook geen gezeur achteraf. Contracten moet je maar blijven controleren en als ze niet nagekomen worden zit je gelijk weer in een juridische strijd. En dat blijft maar dooremmeren. Files die ik verkoop wordt gewoon fiks voor betaald, hoef ik ook niks te controleren. Vaak ben je als fotograaf niet financieel bij machte om die hele juridische strijd te voeren. Trouwens heb ik er ook helemaal geen zin in. Ik doe liever wat anders.

Licht Donker  
.
 Titel: Re:
UNREAD_POSTGeplaatst: 11 Sep 2011 20:17 
Gebruikers-avatar
 WWW  Profiel
fotomaatje schreef:

Files die ik verkoop wordt gewoon fiks voor betaald......Vaak ben je als fotograaf niet financieel bij machte om die hele juridische strijd te voeren.

Dat spreekt elkaar een beetje tegen. En hoeveel kost een hele juridische strijd nu helemaal, een keer 500E voor wat brieven en een dagvaarding e.d.?

Licht Donker  
.
 Titel:
UNREAD_POSTGeplaatst: 12 Sep 2011 10:01 
Gebruikers-avatar
 WWW  Profiel
± 2500,- euro als het voor de rechter komt (in mijn geval dan).
Flickr!
Nikon 2 x D300, Nikon 50mm AF 1.8, Nikon AF-S 17-55 F2.8 , Σ 70-200 2.8 EX APO HSM, Nikon SB-600[/i][/b]

Licht Donker  
.
 Titel:
UNREAD_POSTGeplaatst: 12 Sep 2011 10:32 
Gebruikers-avatar
 WWW  Profiel
kun je (onderdelen van) hun bedrijf niet op markplaats aanbieden ?

Licht Donker  
.
 Titel:
UNREAD_POSTGeplaatst: 28 Sep 2011 12:07 
Gebruikers-avatar
 WWW  Profiel
Zou je misschien kunnen proberen ze een rekening na te sturen met een licentie voor een jaar ofzo? Of zou dat niet werken?

Licht Donker  
.
 Titel: Re:
UNREAD_POSTGeplaatst: 28 Sep 2011 12:09 
Gebruikers-avatar
 WWW  Profiel
jbazelmans schreef:

Heb je daar misschien een uitsplitsing van? Zou ik wel interessant en handig vinden. Ik vermoed dat er ook nogal wat advocaat uren bij zitten?

Licht Donker  
.
 Titel: Re: Re:
UNREAD_POSTGeplaatst: 28 Sep 2011 19:37 
Gebruikers-avatar
 WWW  Profiel
Kissyfur schreef:

jbazelmans schreef:

Heb je daar misschien een uitsplitsing van? Zou ik wel interessant en handig vinden. Ik vermoed dat er ook nogal wat advocaat uren bij zitten?

Met een beetje correspondentie rondom zo'n zaak en een uurtarief van 200-300 euro voor een advocaat schiet het wel op....
Bruidsfotograaf Peter Lammers: http://www.YourWeddingPhotos.eu

Licht Donker  
.
 Titel:
UNREAD_POSTGeplaatst: 28 Sep 2011 21:40 
Gebruikers-avatar
 WWW  Profiel
dat zijn eigenlijk alleen maar de advocaatkosten. Aaangetekende brieven sturen, dgvaarding opstellen, correspondentie met deurwaarder, correpsondentie tussendoor, etc, etc. En dan had ik nog een "goedkope" advocaat (150,- per uur)

Vergis je niet in het opstelen van een dagvaarding. Omdat geen enkele zaak hetzelfde is, moet in de dagvaarding zeer duidelijk omschreven zijn waarvoor de gedaagde gedagvaard wordt. Mijn advocaat rekende daar 3 uur voor (450 euro)
Flickr!
Nikon 2 x D300, Nikon 50mm AF 1.8, Nikon AF-S 17-55 F2.8 , Σ 70-200 2.8 EX APO HSM, Nikon SB-600[/i][/b]

Licht Donker  
.
 Titel:
UNREAD_POSTGeplaatst: 29 Sep 2011 06:46 
Gebruikers-avatar
 WWW  Profiel
Precies wat mijn advocaat kost. Heb ook al 3 keer dit aan de stok gehad. Meestal wordt na de eerste dagvaarding bij de tegenpartij wel duidelijk dat je het echt meent en wordt er geschikt, maar ik hoop voor je dat dat eerder gebeurd, want tegen die tijd heb je al aardig wat advocaat kosten op je nek.
Nikon + Hasselblad

Licht Donker  
.
 Titel:
UNREAD_POSTGeplaatst: 30 Sep 2011 11:52 
 Profiel
Zou rechtstreeks naar een deurwaarder gaan. Juridische kennis ook in huis en stellen zelf dagvaardingen op voor zaken t/m 25.000 euro bij de kantonrechter. En géén uurtarief van 150 ex btw......
Zomaar een suggestie.

Licht Donker  
.
Forumindex » Belangrijke zaken » Zakelijk en Juridisch
Berichten weergeven van de afgelopen:  
Reageren op dit onderwerp    [ 18 berichten ] 

Grijswaarden