[ 22 berichten ] 
 Titel: 'Factureer Etiquette' bij bruiloften
UNREAD_POSTGeplaatst: 09 Okt 2011 19:59 
Gebruikers-avatar
 WWW  Profiel
Kort geleden ben ik begonnen met het fotograferen van bruiloften. Eerst gratis bij vrienden, dit jaar al een aantal gesprekken met bruidsparen gehad en het begint voor 2012 aardig te lopen nog voor een voorzichtig prijsje. Hartstikke leuk en spannend, maar als groentje toch even wat vragen aan de pro's.

Na het kennismakingsgesprek doet het bruidspaar een aanbetaling als ze mij willen boeken. Dit is dus vaak al een half jaar of jaar van tevoren.
Nu zit ik met de volgende vragen :

1. Wanneer stuur ik een factuur? Direct na de aanbetaling of een bepaald aantal maanden / weken voor de bruiloft?

2. Is het gebruikelijk te factureren voor het trouwboek in 1 x met de rest of achteraf?

Licht Donker  
.
 Titel:
UNREAD_POSTGeplaatst: 09 Okt 2011 20:37 
Gebruikers-avatar
 WWW  Profiel
Iedereen doet dat op zijn eigen manier. Ik vraag na een boeking een aanbetaling van 100 euro. Voor de rest van het bedrag stuur ik een factuur na goedkeuring van het album. Zodra de factuur is betaald gaat net album pas in bestelling bij de leverancier.
Bruidsfotograaf Peter Lammers: http://www.YourWeddingPhotos.eu

Licht Donker  
.
 Titel:
UNREAD_POSTGeplaatst: 09 Okt 2011 20:40 
Gebruikers-avatar
 WWW  Profiel
Welke factuur? Die voor de aanbetaling of die voor de bruiloftsfotografie zelf? Als het goed is stuur je 1 factuur voor de aanbetaling, en later 1 (of meerdere) voor fotografie/en of album.

Verder moet je het helemaal zelf bepalen. De ene fotograaf wil alles voor de bruiloft betaald zien, de ander 50%, en weer een ander vraagt alleen een aanbetaling en factureert de rest allemaal naderhand. De een factureert het album los van de fotografie, de ander doet het gelijk met de fotografie... maar alles hangt ook weer af van jouw snelheid van leveren denk ik.

Ik vraag een aanbetaling van 500,- bij boeking en voor de rest mag ik volgens het contract voorafgaand aan de bruiloft een factuur sturen die ook voldaan dient te worden. Nu loopt een bruiloft in de praktijk vaak wat uit (of in) en dan zou ik dus een derde factuur moeten sturen..dus factuur ik de fotografie in de praktijk dus bijna altijd na de bruiloft.

Licht Donker  
.
 Titel:
UNREAD_POSTGeplaatst: 09 Okt 2011 20:52 
Gebruikers-avatar
 WWW  Profiel
Bedankt voor jullie antwoorden. Ik had er nog niet aan gedacht dat je de aanbetaling apart kunt factureren, ik dacht dat je dan op de originele factuur het bedrag van de aanbetaling eraf zou trekken.

Kissyfur, bedoel je met het uitlopen dat je een uur langer fotografeert en dat dus apart in rekening zou moeten brengen? Komt dat in de praktijk vaak voor?

Licht Donker  
.
 Titel:
UNREAD_POSTGeplaatst: 09 Okt 2011 21:01 
Gebruikers-avatar
 WWW  Profiel
Op zich logisch toch, dat je voor elke betaling een apart factuur stuurt? Je geeft zelf al aan dat je boekingen hebt voor 2012. Maar de aanbetalingen komen in 2011 binnen lijkt mij. Je moet uiteindelijk toch per boekjaar weten wat je binnenkrijgt.

Licht Donker  
.
 Titel:
UNREAD_POSTGeplaatst: 09 Okt 2011 21:09 
Gebruikers-avatar
 WWW  Profiel
Ytos, dit was voor een noob als ik nog niet helemaal duidelijk, vandaar mijn vraag. Ik wist niet precies of de aanbetaling bij de totale factuur van de bruiloft hoorde of dat deze apart moest.

Licht Donker  
.
 Titel: Re:
UNREAD_POSTGeplaatst: 09 Okt 2011 21:21 
Gebruikers-avatar
 WWW  Profiel
Tante Thea schreef:

Kissyfur, bedoel je met het uitlopen dat je een uur langer fotografeert en dat dus apart in rekening zou moeten brengen? Komt dat in de praktijk vaak voor?

ALS ik de aanbetaling en de geschatte tijd al voor de bruiloft in rekening zou hebben gebracht (2 facturen dus) dan zou ik voor dat extra uur inderdaad weer een extra factuur moeten sturen. Dat vind ik onnodig veel werk, en daarom stuur ik altijd 1 slotfactuur.

In de praktijk komt het nogal eens voor dat de tijd afwijkt van de geschatte tijd ja. Soms ben ik er langer omdat hun planning uitloopt, maar ik ben er ook wel eens korter (omdat ik het feest/receptie er sneller op heb staan dan ik dacht) en dan betalen ze minder dan geschat.

Licht Donker  
.
 Titel:
UNREAD_POSTGeplaatst: 10 Okt 2011 13:23 
Gebruikers-avatar
 WWW  Profiel
Aha, op die fiets. Dan zou je dus bijna vier facturen krijgen, als je het boek ook nog eens apart factureert.

Factureren jullie digitaal of per post?

Hoe zit het trouwens met de algemene voorwaarden van de fotografenfederatie, ik leerde op school dat je die achterop je factuur kon afdrukken, maar dat lijkt mij een beetje onnodig voor een bruiloft.

Licht Donker  
.
UNREAD_POSTGeplaatst: 10 Okt 2011 13:28 
 WWW  Profiel
Tante Thea schreef:

Factureren jullie digitaal of per post?

Ik gebruik factuursturen.nl, en daar stel ik het per klant in. Digitale facturen hebben meteen een link naar een iDeal betaalpagina. En je kunt je bankafschriften uploaden om te kijken wie er al betaald heeft. Scheelt me een hoop tijd

Licht Donker  
.
 Titel:
UNREAD_POSTGeplaatst: 10 Okt 2011 13:41 
Gebruikers-avatar
 WWW  Profiel
Hmm dat ziet er handig uit, ik ga het even rustig bekijken. Goede tip!

Licht Donker  
.
 Titel:
UNREAD_POSTGeplaatst: 10 Okt 2011 16:26 
Gebruikers-avatar
 WWW  Profiel
Digitaal of per post: wat jij wil. Je kan het printen en in een enveloppe doen, maar je kan ook gewoon een word/pdf per mail sturen natuurlijk.

Voorwaarden: sowieso zijn voorwaarden iets wat je voorafgaand aan de overeenkomst moet sturen, en niet achteraf. Het mag natuurlijk OOK achteraf, maar als je je er op wil beroepen dan moet men het gezien hebben voor ze je opdracht hebben gegeven. Ik vind t wel van toepassing voor een bruiloft, maar zou vooral niet weten waarom je ze niet zou toepassen.

Licht Donker  
.
 Titel:
UNREAD_POSTGeplaatst: 10 Okt 2011 16:28 
 Profiel
En zorg voor een krabbeltje onder je voorwaarden (w.o. je prijs, etc). Dat voorkomt conflicten.
Wie dit leest is een zwartkijker.

Licht Donker  
.
 Titel:
UNREAD_POSTGeplaatst: 10 Okt 2011 16:29 
Gebruikers-avatar
 Profiel
Opdrachtbevestiging dus. :)
"Noem me maar René"

Licht Donker  
.
 Titel:
UNREAD_POSTGeplaatst: 10 Okt 2011 16:30 
 WWW  Profiel
Stuur gewoon een offerte ter ondertekening waar de voorwaarden bijzitten... (kan ook via factuursturen. Klinkt net alsof ik er werk, maar ik bengewoon tevreden klant ";-)

Licht Donker  
.
 Titel:
UNREAD_POSTGeplaatst: 10 Okt 2011 19:10 
Gebruikers-avatar
 WWW  Profiel
Alles achteraf, digitaal met Grandtotal.
If at first try you don't succeed try
doing it the way your wife told you.

Licht Donker  
.
UNREAD_POSTGeplaatst: 10 Okt 2011 19:49 
Gebruikers-avatar
 WWW  Profiel
Kissyfur schreef:

Digitaal of per post: wat jij wil. Je kan het printen en in een enveloppe doen, maar je kan ook gewoon een word/pdf per mail sturen natuurlijk.

Voorwaarden: sowieso zijn voorwaarden iets wat je voorafgaand aan de overeenkomst moet sturen, en niet achteraf. Het mag natuurlijk OOK achteraf, maar als je je er op wil beroepen dan moet men het gezien hebben voor ze je opdracht hebben gegeven. Ik vind t wel van toepassing voor een bruiloft, maar zou vooral niet weten waarom je ze niet zou toepassen.

Ik heb wel mijn eigen voorwaarden in de vorm van een boekingscontract, ik denk dat ik daar dan een aangepaste variant van de voorwaarden van de fotografenfederatie bij doe.

Bedankt voor al jullie tips, ik ben er uit! Eerst de aanbetaling factureren, voorwaarden vooraf en dat digitaal factureren via factuursturen past zeker in mijn straatje, Reinoud je wordt vast medewerker van de maand. 8-)

Licht Donker  
.
 Titel:
UNREAD_POSTGeplaatst: 10 Okt 2011 20:14 
Gebruikers-avatar
 WWW  Profiel
Algemene voorwaarden gaan met het voorstel mee naar de klant. Facturen gaan als PDFje naar de klant.
Bruidsfotograaf Peter Lammers: http://www.YourWeddingPhotos.eu

Licht Donker  
.
 Titel:
UNREAD_POSTGeplaatst: 10 Okt 2011 20:57 
Gebruikers-avatar
 WWW  Profiel
Ik stuur een factuur voor de aanbetaling van 250 euro, dan staat de datum vast. De uiteindelijke factuur voor de fotogafie-uren op de bruiloft gaat mee met de dvd waarop ik de foto's aflever. De factuur voor het album stuur ik mee met het album zelf als die af is.
5DmkII | 40D | 17-35mm F2.8 | 24-105 F4 | 35mm F1.4 | 50mm F1.4 | 85mm F1.8 | 90mm F2.8 | 70-200mm F4 IS

Licht Donker  
.
 Titel:
UNREAD_POSTGeplaatst: 11 Okt 2011 10:24 
Gebruikers-avatar
 WWW  Profiel
@reinoud Bedankt voor de tip! Voor mij ook wel handig!

Licht Donker  
.
 Titel:
UNREAD_POSTGeplaatst: 11 Okt 2011 10:39 
 WWW  Profiel
hehe, en dan heb ik nog niet eens een link gegeven met mijn affiliatecode...

Licht Donker  
.
 Titel:
UNREAD_POSTGeplaatst: 11 Okt 2011 22:57 
 WWW  Profiel
Ik maak een offerte waarin ik mijn betalingsvoorwaarden vermeld. Deze zijn:
50% binnen een week voor de bruiloft
40% na de reportage
10% bij levering van het album

Eventueel drukwerk (uitnodigingen, bedankkaarten) factureer ik direct na levering. Ik stuur alle facturen als PDF en vanaf dit seizoen laat ik de 1e termijn direct bij opdracht betalen. Ik heb er nog geen slechte ervaringen mee gehad dit een week voor de bruiloft te doen, maar is wel prettig om die 50% al direct te mogen ontvangen.

Wat hanteren jullie voor betalingstermijn ?

Licht Donker  
.
UNREAD_POSTGeplaatst: 12 Okt 2011 08:13 
Gebruikers-avatar
 WWW  Profiel
Sjurlie schreef:

Wat hanteren jullie voor betalingstermijn ?

Bij mij betalen ze € 150 bij de opdrachtbevestiging en het resterende bedrag (incl. eventueel album) binnen drie weken na de bruiloft. Het album (en/of dvd) ontvangen ze binnen acht weken. Het album pas naar de drukker wanneer de factuur is voldaan.
Kijk snel op arnohoogwerf.nl

Licht Donker  
.
Forumindex » Belangrijke zaken » Zakelijk en Juridisch
Berichten weergeven van de afgelopen:  
Reageren op dit onderwerp    [ 22 berichten ] 

Grijswaarden