[ 25 berichten ] 
 Titel: Kosten band fotoshoot
UNREAD_POSTGeplaatst: 07 Okt 2011 09:33 
Gebruikers-avatar
 WWW  Profiel
Hallo,

Ik ben een 2e jaars fotografie studente.
Ik ben benaderd door een band, die willen een fotoshoot bij mij doen.
Ze willen in de studio komen en op locatie.

Ik ben nog niet zo heel gewend om echt fotoshoots te doen voor geld, ik heb wel af en toe portretfoto's gemaakt voor vrienden, daar heb ik meestal 20 euro voor gevragen.
Maar nu heb ik pas een goede flitsset gekocht dus mijn apparatuur is ook een stuk beter geworden.

Ik kom er echt niet uit wat nu een normale prijs is voor bandshoots en wat ik zou kunnen vragen.
(Ik weet sowieso al dat hun voor vervoer regelen dus de kosten daarvan hoef ik er al niet bij te tellen)

Licht Donker  
.
 Titel: Re: Kosten band fotoshoot
UNREAD_POSTGeplaatst: 07 Okt 2011 09:41 
Gebruikers-avatar
 WWW  Profiel
Dannie.x3 schreef:

1 Ze willen in de studio komen en op locatie.

2 mijn apparatuur is ook een stuk beter geworden.

3 Ik kom er echt niet uit wat nu een normale prijs is voor bandshoots

4 wat ik zou kunnen vragen.

1: dat is duurder dan slechts studio of slechts op locatie

2: dat zegt helaas niks. Ik heb de duurste canon camera die er is maar mijn foto's zijn niet zo goed als de camera

3: dat hangt van de band af. Coldplay wil best betalen, maar de meeste bands die foto's nodig hebben willen dat volgens mij niet. Normaal is gewoon de prijs die elke andere opdrachtgever ook betaald.

4: ik/DPZ kent jouw kwaliteit niet.

Ik zou even vragen of ze uberhaupt enig idee hebben hoeveel fotografie kost en of ze een budget hebben. Dan kan je ahv daarvan inschatten of je uberhaupt met ze wil werken, en of ze dan 1 studiofoto krijgen, of dat je de hele dag met ze op pad gaat en 20 beelden levert

Licht Donker  
.
 Titel:
UNREAD_POSTGeplaatst: 07 Okt 2011 09:59 
 Profiel
Ongeveer als Kissy. Als het goed is word je niet betaald voor de kwaliteit van je apparatuur, maar voor de kwaliteit van je foto's.

Doe je de foto's als vriendendienst voor een vriendenprijsje, of is het de basis voor een echt bedrijf?
Over vriendenprijsjes valt weinig te zeggen. Je echte onkosten (out of pocket) is minimaal redelijk. Maar vaak is er iets wederkerigs. Jij doet de foto's en zij komen bij je behangen of zoiets.
Als het bedrijfsmatig is dan kan je met redelijke kostenmodellen gaan werken. Wat zijn je bedrijfskosten en hoeveel tijd gaat er in zitten? Ook als beginnende fotograaf kom je al snel in de buurt van € 40 p/u en naar mate je reputatie stijgt kan je ook je tarief laten stijgen.

Er is geen vaste "toverformule" waarmee je vraag is te beantwoorden.
Fotografie is mijn "grote mensen" speelgoed

Licht Donker  
.
 Titel:
UNREAD_POSTGeplaatst: 07 Okt 2011 10:24 
Gebruikers-avatar
 WWW  Profiel
Dankjewel voor jullie reacties.
Wat ik bedoelde over apparatuur is dat ik nu een betere studio heb als voorheen, dus ik wil geen 20 euro per uur meer vragen want dat deed ik eerst toen ik geen goede verlichting had.

Ik heb er ook met mijn docent over gehad, die zei dat 40/50 euro een mooie prijs is per uur voor mij voorlopig.
Dus ik denk dat het dat gaat worden.

Licht Donker  
.
 Titel: Re:
UNREAD_POSTGeplaatst: 07 Okt 2011 11:06 
Gebruikers-avatar
 WWW  Profiel
Dannie.x3 schreef:

Dankjewel voor jullie reacties.
Wat ik bedoelde over apparatuur is dat ik nu een betere studio heb als voorheen, dus ik wil geen 20 euro per uur meer vragen want dat deed ik eerst toen ik geen goede verlichting had.

Ik heb er ook met mijn docent over gehad, die zei dat 40/50 euro een mooie prijs is per uur voor mij voorlopig.
Dus ik denk dat het dat gaat worden.

Maar zie je die verbetering ook terug?
Er zal wellicht een verhoogde afschrijving in zitten, maar een klant zal niet (direct) het verschil zien tussen een sterker licht of een betere camera.
http://www.flickr.com/photos/mphotography1993/
Digitaal: Canon 60D, Tamron 17-50 F2.8, Canon 50mm f1.8 II, Canon 70-300 F4-5.6 IS USM, Canon 580 EX II
Analoog: Pentax P-30T, Pentax ME Super, Tokina 28mm f2.8, Pentax 50mm f1.7.

Licht Donker  
.
 Titel:
UNREAD_POSTGeplaatst: 07 Okt 2011 11:22 
Gebruikers-avatar
 WWW  Profiel
Het ging mij meer om dat ik eerst een simpele TL bak gebruikte en nu een flitstudio heb aangeschaft, en dat ik hierdoor betere kwaliteit foto's kan leveren qua licht, en dus niet meer de zelfde prijs wil vragen als eerst.

Licht Donker  
.
 Titel:
UNREAD_POSTGeplaatst: 07 Okt 2011 11:53 
 Profiel
Dannie, rond € 40 zitten is met jouw status best wel marktconform te noemen, maar stap af van je redenering rondom je licht. Die deugt echt niet.
Bij een klant heb je altijd naar behoren een prijs/kwaliteit te leveren. Of je nu een kaars of een flitsset gebruikt zal de klant een zorg zijn. Jij hoort gewoon deugdelijke foto's te leveren al dan niet achteraf gecorrigeerd voor kleurtemperatuur of wat dan ook.
Je camera, lichtapparatuur etc. is in ogen van de klant niet meer dan een stuk gereedschap. Zo maakt het mij ook niet uit met welk merk auto een besteldienst bij mij voor deur komt. Ik heb er alleen problemen mee als hun bezorgkosten erg hoog zijn en zeggen dat het komt omdat ze met een mooie Mercedes rijden.
Jij gaat dus € 40 vragen omdat dit een redelijker prijs is dan € 20 en beter aansluit bij een redelijke prijs/produkt kostprijs + verdienste. Of jouw kostprijs is opgebouwd uit een dure flitser of een TL-bak doet niet ter zake en daar moet je zeker een klant niet mee vermoeien.

Licht Donker  
.
 Titel:
UNREAD_POSTGeplaatst: 07 Okt 2011 12:18 
 WWW  Profiel
Is je kostprijs 20 euro per uur toegenomen door die flitsset? (dan vraag ik me af hoe duur ie wel niet was en over hoeveel tijd je hem afschrijft...)

Licht Donker  
.
UNREAD_POSTGeplaatst: 07 Okt 2011 13:04 
Gebruikers-avatar
 WWW  Profiel
Als het een wat kleinere band is denk ik dat je (als je idd niet in een professioneel rekenmodel je kosten bepaalt) beter een vaste prijs kan hanteren dan een uurprijs. Dit geeft zo'n band ook meer inzicht in wat ze kwijt zijn en ze kunnen sneller beslissen.
Als jij aankomt met een prijs van 40,- p. uur + nabewerk-kosten + etc. en je hebt vooraf niet een idee hoelang je bezig bent dan is het moeilijk voor beide partijen om vooraf duidelijk te krijgen wat voor foto's je levert tegen welk bedrag.

Als je inschat dat je met twee uur schieten (uurtje studio, uurtje buiten) voldoende materiaal hebt om tot goede foto's te komen en je rekent 2 x 40,- en rond het met (bv) 20,- nabewerk-kosten af tot 100,- euro. Dan weet iedereen waar ie aan toe is.
Dan zul je ongetwijfeld een keer plat gaan op een slechte schatting, maar daar leer je wel van.
Als je dit doet en je groeit gestaag kun je wanneer je 100% profi gaat makkelijk duidelijk krijgen wat jij kost en wat jij verdient.

De getallen zijn in deze slechts voorbeelden, het gaat meer om het idee...
Canon 5d Mark II, 60d + spullen voor d'r op, d'r onder en d'r aan...

Licht Donker  
.
 Titel:
UNREAD_POSTGeplaatst: 07 Okt 2011 13:10 
Gebruikers-avatar
 WWW  Profiel
Reinoud: ze vroeg 20,- voor een shoot, niet 20/uur

Ambulant: een vaste prijs afspreken is slim. Ik vind niet dat t helemaal uitgesplitst hoeft te worden. Ergens in je achterhoofd een uurprijs hanteren is goed, maar meer dan dat moet je niet doen. Soms maak je een foto in een kwartier en krijg je er meer dan een uurprijs voor. Als je uitlegt dat je een middag met ze fotografeert en 5 foto's levert is het prima.. ook als je na 2 uur al 5 goede foto's hebt. Zo voorkom je dat je weer gezeur krijgt dat je 2 uur te weinig hebt gewerkt

Dannie: wat fred zegt.. vergeet die lampen. Ik werk met de zon en mijn uurprijs ligt hoger dan 40 euro

Licht Donker  
.
UNREAD_POSTGeplaatst: 07 Okt 2011 14:40 
 Profiel
De zon is dan ook een stuk waardevoller dan een flitsset :D

Wat gaan ze met de foto's doen? Rekenen jullie voor zoiets geen licentiekosten?

Licht Donker  
.
 Titel:
UNREAD_POSTGeplaatst: 07 Okt 2011 14:50 
 WWW  Profiel
Bij een portret in opdracht heeft de geportretteerde de controle over publicatie en verspreiding...

Wikipedia: "Wie als fotograaf of filmer een opdracht aanneemt om iemands portret te maken, heeft geen zeggenschap meer over het vermenigvuldigen of publiceren van het portret. Als hij de afbeelding openbaar wil maken, heeft hij toestemming van de geportretteerde nodig (ook al heeft hij het auteursrecht). De afgebeelde persoon of diens nabestaanden mogen het portret vermenigvuldigen en openbaarmaken zonder toestemming van de maker. De maker heeft er bij publicatie van het portret wel recht op dat zijn naam niet weggelaten wordt. Het tentoonstellen van foto's en het publiceren op Internet is ook een vorm van openbaarmaken (artikel 19 en 20)."

(wellicht nog een reden om even goed na te denken over de prijs)

Laatst gewijzigd door reinoud op 07 Okt 2011 14:57, in totaal 1 keer gewijzigd.

Licht Donker  
.
 Titel:
UNREAD_POSTGeplaatst: 07 Okt 2011 14:54 
Gebruikers-avatar
 WWW  Profiel
Mag ik vragen wat voor uurtarief jij dan hanteert Reinoud, als je bij elke portretfoto toestaat dat het beeld onbeperkt gebruikt wordt?

Licht Donker  
.
 Titel:
UNREAD_POSTGeplaatst: 07 Okt 2011 15:01 
 WWW  Profiel
Kissyfur: het is de wet die ons dat oplegt, ik bepaal dat niet.

En ik maak in mijn hoofd een afweging wat er zoal zou kunnen gebeuren. Van een bruidspaar verwacht ik niet zo snel dat ze hun foto's zullen verkopen aan een landelijke reclamecampagne of de prive. Maar er zijn wel eens shoots waar ik wat bij de prijs doe omdat ik weet dat het kan gebeuren.
Let er overigens ook op dat de geportretteerde jou als fotograaf ook kan beletten om de foto's bijvoorbeeld op je portofolio te gebruiken. Dat is natuurlijk prima te regelen in het contract dat je afsluit.

Licht Donker  
.
 Titel:
UNREAD_POSTGeplaatst: 07 Okt 2011 15:06 
 Profiel
Dat is niet helemaal correct Reinoud...
Wikipedia is de wet niet, wikipedia wordt ook maar geschreven door mensen die ergens wat hebben gelezen, het geeft geen garantie op juistheid. Dat blijkt hier maar weer... ;)

Wat wél in de wet staat:
De geportretteerde mag inderdaad voor persoonlijk gebruik de geleverde/ontvangen foto's vermeerderen.
Bijvoorbeeld voor vrienden, familie, etc.
En de enige andere vorm van vrije publicatie door de geportretteerde, is redactioneel gebruik zoals in een nieuwsblad of tijdschrift (artikel 19 lid 3).

Voor andere vormen van publicatie is er nog steeds toestemming van de fotograaf vereist.

Bovendien hoeft de fotograaf voor bovenstaande publicaties (zoals een tijdschrift) geen medewerking te verlenen. De fotograaf is dus niet verplicht om foto's op hoge resolutie te leveren die daarvoor gebruikt kunnen worden.

Als een bruidspaar je foto's dus verkoopt aan een bedrijf dat er vervolgens een campagne mee gaat doen, dan is dat gewoon een inbreuk op jouw auteursrecht. Ze mogen dat namelijk niet doen zonder jouw toestemming.

Andersom is het inderdaad wél zo dat de fotograaf toestemming moet hebben van de geportretteerde om de foto's zelf te gebruiken.

Licht Donker  
.
 Titel:
UNREAD_POSTGeplaatst: 07 Okt 2011 15:09 
 WWW  Profiel
dank! ga ik even lezen

Licht Donker  
.
UNREAD_POSTGeplaatst: 07 Okt 2011 15:12 
Gebruikers-avatar
 WWW  Profiel
reinoud schreef:

Kissyfur: het is de wet die ons dat oplegt, ik bepaal dat niet.

En ik maak in mijn hoofd een afweging wat er zoal zou kunnen gebeuren. Maar er zijn wel eens shoots waar ik wat bij de prijs doe omdat ik weet dat het kan gebeuren.

Ik snap het eerste. En ik vraag dan ook hoe jij daar mee om gaat.

Doe je dan 100% bij de prijs ofzo?

Licht Donker  
.
 Titel:
UNREAD_POSTGeplaatst: 07 Okt 2011 15:31 
Gebruikers-avatar
 WWW  Profiel
Zou ook een prijs voor het geheel nemen ipv per uur. En reken je uberhaupt iets in de nabewerking? Je kan met 180 foto's thuis komen en dan? (Ik zelf worstel daar ook wel eens mee en heb daarom persoonlijk bij mijn uurpijs deze werkzaamheden 'ingebakken.' Daarnaast werk ik dan met dagdelen, dus een aantal uren. Dat werkt ook wel prettig.

40 euro vind ik dan wel acceptabel als je zo je eigen kennis en kunnen schets in je postg. Laat inderdaad je materiaal buiten schot. Al fotografeer je bij kaarslicht....tijd kost geld.

Licht Donker  
.
UNREAD_POSTGeplaatst: 07 Okt 2011 17:07 
Gebruikers-avatar
 WWW  Profiel
Kissyfur schreef:

Ambulant: een vaste prijs afspreken is slim. Ik vind niet dat t helemaal uitgesplitst hoeft te worden. Ergens in je achterhoofd een uurprijs hanteren is goed, maar meer dan dat moet je niet doen. Soms maak je een foto in een kwartier en krijg je er meer dan een uurprijs voor. Als je uitlegt dat je een middag met ze fotografeert en 5 foto's levert is het prima.. ook als je na 2 uur al 5 goede foto's hebt. Zo voorkom je dat je weer gezeur krijgt dat je 2 uur te weinig hebt gewerkt

Mee eens. Ik heb de uitleg ook gegeven om de TS duidelijkheid te geven. Ik zou ook naar die band toe één prijs noemen. Verder niet teveel uitwijden over spullen, nabewerken etc. In dit segment moet je imo rekenen in bier. € 100,- voor de shoot. Dat kost die band met 4 man dus één avondje kroegen :) . Klaar!
Canon 5d Mark II, 60d + spullen voor d'r op, d'r onder en d'r aan...

Licht Donker  
.
 Titel:
UNREAD_POSTGeplaatst: 08 Okt 2011 09:46 
Gebruikers-avatar
 WWW  Profiel
Dankjewel ik heb veel aan jullie reacties. :]

Ik moet dus geen uur prijs vragen maar een vaste prijs, alleen een uurprijs voor mezelf in mijn hoofd houden.
Ik denk dat ik ongeveer dan 3 uur bezig ben, zonder bewerkingstijd er bij.
Als ik dan 150 vraag, dan denk ik dat dat wel een goede prijs is.

Ik hoef dus de band niet uit te leggen waaruit ik mijn prijs heb opgemaakt, maar ik kan wel het beste een contractje maken met de prijs er op, of heeft dit geen zin?

Licht Donker  
.
 Titel:
UNREAD_POSTGeplaatst: 08 Okt 2011 09:48 
Gebruikers-avatar
Moderator
 WWW  Profiel
contractie maken met de prijs erop en aangeven wat ze daar voor krijgen, lijkt me wel handig.
Afbeelding dat vind je leuk, he?

"Je moet vooral niet teveel foto's maken, daar wordt iedereen gek van" - Callie Shell

Licht Donker  
.
 Titel:
UNREAD_POSTGeplaatst: 08 Okt 2011 10:04 
 Profiel
Zo kom je aardig in de buurt. Ik weet niet of die training zakelijkheid nog gegeven wordt, want dan kan je daar verder je licht opsteken.
Neem als vuistregel voorlopig dat je de tijd van een shoot met 50% kan verhogen voor nabewerking en afwerking (varieert natuurlijk heel erg; daarom een vuistregel). Een contract is wel slim, maar je zal in de toekomst door schade en schande wijs worden. Je gaat dingen tegenkomen die niet waren voorzien en je zal het niet altijd in redelijkheid kunnen oplossen. Geeft niet, hoort bij het pad van vallen en opstaan.
Heb je er al aan gedacht dat je met deze - op zich correcte - benadering vaak niet meer handje, contantje kan afrekenen en dat men soms een (BTW)factuur wil hebben. Stap 1 is in inschrijven bij de KvK en daarna een BTW nummer aanvragen.
It's a serious job.
Succes!

Licht Donker  
.
UNREAD_POSTGeplaatst: 08 Okt 2011 12:51 
Gebruikers-avatar
 WWW  Profiel
Btwnummer kan je tegelijk aanvragen met je kvknummer.
5D | 17-40 | 50 | 85 | 90 | 70-200 | Website

Licht Donker  
.
 Titel:
UNREAD_POSTGeplaatst: 08 Okt 2011 15:15 
 Profiel
Wat een gelul altijd hier over BTW dingen enzo bij hobby fotograaf. Je mag prima bij verdienen en als het meer dan 1000 euro per jaar is kan je het opgeven als bijverdiensten. Maar dan hoeft het nog niet met btw enzo. (behalve Kissyfur dan). Het is daarbij onzin dat een band btw zou willen, prima, maar met btw. dan krijgen ze er gewoon 19% bovenop. Daarbij hoef jij met je minimale inkomsten zover ik begrijp nog geen eens je btw af te dragen.

@Dannie.x3: Ik heb je foto's bekeken, en als ik jou was zou ik voor beide shoots (studio & locatie) ieder 90,- euro vragen, totaal 180,- euro. Dat zeg je, naja, samen is het 150,- euro zoals je zei en denk ik dat je er prima voor betaald krijgt. Ik denk dat wanneer jij 70 euro voor je shoots vraagt zoals op je site staan dat je en fairprice vraagt. Met de jaren kan je wat hoger gaan zitten (naar mate je meer ervaring hebt).

Licht Donker  
.
 Titel:
UNREAD_POSTGeplaatst: 13 Okt 2011 16:18 
Gebruikers-avatar
 WWW  Profiel
Oke dankjewel voor jullie hulp!

Licht Donker  
.
Forumindex » Belangrijke zaken » Zakelijk en Juridisch
Berichten weergeven van de afgelopen:  
Reageren op dit onderwerp    [ 25 berichten ]