[ 14 berichten ] 
 Titel: Artikelen op factuur, incl of ex btw?
Ongelezen berichtGeplaatst: 16 Mei 2011 09:29 
 Profiel
Ik kwam het volgende tegen tijdens het opstellen van een van m'n eerste facturen, een verschil in afronding.

Het volgende is het geval.

Ik heb na aanleiding van een fotoshoot 50 foto's (als voorbeeld, in werkelijkheid meer) laten afdrukken.
Met de klant had ik een prijs van 60 cent voor 10x15 afgesproken. Deze 60 cent zou incl. BTW zijn.
Totaal van 50 foto's keer 60 cent zou dus uitkomen op 30 euro.

Maar op het type factuur wat ik heb, word eerst de prijs zonder BTW vermeld.
60 cent incl. btw is 50 cent zonder btw (60 /1,19).

Vervolgens vul ik in 50 maal 50 cent = 25 euro en daar dan 19% btw overheen en dan zit ik op de prijs van € 29,75.

Nu kan ik bij de artikelen al de prijs incl. btw vermelden en alleen onderaan een opsomming maken van hoeveel btw er in het totaal bedrag zat.

Nu mijn vraag, welke manier is de juiste manier van vermelden op een factuur?
Het zijn geen grote verschillen, maar ik wil graag wel weten hoe ik zo iets moet aanpakken.

Alvast bedankt
Canon EOS 40 D, 17-85, 24-105L, 50 F1.8, 55-250

Licht Donker  
.
 Titel:
Ongelezen berichtGeplaatst: 16 Mei 2011 09:35 
 Profiel
Zoiets op je factuur?
Omschr: 60 afdrukken Prijs ex: €x

Totaal ex: €x
BTW: €y
Te betalen: €z

Oh, en voortaan een realistische prijs vragen ^O^
Wie dit leest is een zwartkijker.

Licht Donker  
.
 Titel: Re: Artikelen op factuur, incl of ex btw?
Ongelezen berichtGeplaatst: 16 Mei 2011 09:40 
 WWW  Profiel
60 cent inclusief is geen 50 cent exclusief.
(60 x 100)/119 = 50,42
50,42 x 50 = €25,21 ex
€25,21 x 1,19 = 30 euro precies.
Wat foto apparatuur, en vooral veel plezier bij het foto's maken.

Licht Donker  
.
 Titel:
Ongelezen berichtGeplaatst: 16 Mei 2011 09:57 
Gebruikers-avatar
 WWW  Profiel
Als je BTW mag factureren (dus je hebt een BTW nummer), dan is het normaal dat je de prijs excl. BTW in je rijtje zet en de BTW als losse post net boven je totaal zet.

Dus iets als
Code:
omschr.             aantal   prijs  totaal
-----------------------------------------
foto's bla bla      50         0,50  25.00

=====
BTW 19%                               4.75
TOTAAL te voldoen                    29,75
Men hoeft niet naar het verleden terug te gaan om fouten goed te maken, daar is het heden voor.

Licht Donker  
.
 Titel:
Ongelezen berichtGeplaatst: 16 Mei 2011 10:09 
 Profiel
Dat 60 cent incl. eigenlijk 50,42 cent ex. is wat ik achter.
Maar kan je dat dan vermelden als prijs per stuk € 0,5042 op de factuur?

Z'n lijstje zoals T.o.m. had ik idd al in gedachte om te gaan maken.

En 60 cent is volgens mij wel redelijk voor een 10x15 afdruk, toch? Inkoop is deze maar 32 cent (eigenlijk zelfs 28 cent, omdat het meer dan 50 foto's waren).
In totaal waren het meer dan 130 foto's die afgedrukt moesten worden (1 fotoshoot, meerdere vriendinnen van elkaar, de ene wilt ze mat, de ander glans, de ene foto vergroot (hogere prijs voor een vergroting gevraagd, maar zat daarmee met hetzelfde terug reken verschil)).

In dit geval pakt het voordeliger uit voor de klant (bij 10x15 voor 60 cent), maar ik kan me ook voorstellen dat het bij andere bedragen naar de verkeerde kant word afgerond, waardoor het meer zal worden dan de klant zelf berekend had.
Want aan een klant geef je in eerste instantie alleen de prijs incl btw door toch? Dat is wat de klant wil weten en waar ze wat aan hebben om te weten wat ze moeten betalen (denken ze).

Ik heb overigens een btw nummer en kvk nummer, dus zal die btw moeten verrekenen

Licht Donker  
.
 Titel:
Ongelezen berichtGeplaatst: 16 Mei 2011 10:14 
Gebruikers-avatar
 WWW  Profiel
Ik zou in je cel het bedrag invullen van 0,5042.. dat dit door je programma wordt afgerond naar 2 decimalen en dus naar 0,50 zou ik me niet druk om maken. De klant weet dat het 0,60 per foto is en kijkt alleen naar het totaalbedrag (50x0,6 = 30).
Nikon + Hasselblad

Licht Donker  
.
 Titel: Re:
Ongelezen berichtGeplaatst: 16 Mei 2011 10:14 
Gebruikers-avatar
Moderator
 WWW  Profiel
Rene schreef:

Als je BTW mag factureren (dus je hebt een BTW nummer), dan is het normaal dat je de prijs excl. BTW in je rijtje zet en de BTW als losse post net boven je totaal zet.

overigens voor B2C zet je normaal gesproken prijs incl. BTW. en je moet inderdaad wel BTW mogen factureren.

edit: en euro's worden op twee cijfers achter de komma afgerond. een zakelijke klant wil excl. BTW weten, een consument incl.
Afbeelding dat vind je leuk, he?

"Je moet vooral niet teveel foto's maken, daar wordt iedereen gek van" - Callie Shell

Licht Donker  
.
 Titel:
Ongelezen berichtGeplaatst: 16 Mei 2011 10:21 
 WWW  Profiel
Je mag inderdaad artikelen ook gewoon inc. btw doen. Als er bij het totaal bedrag maar bij staat hoeveel btw er in zit. Zo doen winkels/horeca dat ook.
www.amphora.nl, www.kruijk.nl, Olympus OM-D EM-5, 12-50, 14/2.5, 20/1.7, 45/1.8, Metz 44

Licht Donker  
.
 Titel: Re:
Ongelezen berichtGeplaatst: 16 Mei 2011 10:23 
 Profiel
Bugles schreef:

Want aan een klant geef je in eerste instantie alleen de prijs incl btw door toch? Dat is wat de klant wil weten en waar ze wat aan hebben om te weten wat ze moeten betalen (denken ze).

Ja, maar voor jou is BTW 'niets'. Ik bedenk voor mezelf dan ook een prijs EX. BTW, en als het om een particulier gaat, doe ik die *1.19 bij de prijsopgave. Dan heb je het probleem wat je hierboven beschrijft ook niet. Het is alleen een vreemd bedrag, maar maakt dat uit? :)
Wie dit leest is een zwartkijker.

Licht Donker  
.
 Titel: Re: Re:
Ongelezen berichtGeplaatst: 16 Mei 2011 10:36 
 Profiel
T.o.m. schreef:

Bugles schreef:

Ja, maar voor jou is BTW 'niets'. Ik bedenk voor mezelf dan ook een prijs EX. BTW, en als het om een particulier gaat, doe ik die *1.19 bij de prijsopgave. Dan heb je het probleem wat je hierboven beschrijft ook niet. Het is alleen een vreemd bedrag, maar maakt dat uit? :)

Ik werk allen met particulieren momenteel, maar bedenk eerst het bedrag incl btw, wat ik de klant wil gaan vragen (wat is redelijk voor de klant om te betalen, waardoor de klant akkoord gaat met de prijs), dan haal ik daarna de btw er af om te kijken hoeveel ik dan over houd.
Zo heb ik een fotoshoot voor de prijs van 25 euro, incl btw, dan had ik op de factuur 21,01 euro. Als ik bv een rond bedrag kies voor de prijs ex btw, kom je uit op een slordig bedrag voor de klant (bv 26,37).

Maar ik begrijp uit sommige reacties dat ik bij de opsomming van de artikelen, de prijzen ook incl. btw kan neerzetten, zolang onderaan maar een aparte regel is met hoeveel btw er in het totaal zit?

Licht Donker  
.
 Titel:
Ongelezen berichtGeplaatst: 16 Mei 2011 11:06 
Gebruikers-avatar
 WWW  Profiel
google: eisen factuur. Hit 1, de belastingdienst.

http://belastingdienst.nl/zakelijk/onde ... P149_16191

En ja, een lijst aan eisen waar je factuur aan moet voldoen. Maar hoe werkt dat nou, bij de bakker staat je huisadres ook niet op de bon die je krijgt.

Ik zou er niet te moeilijk over doen, je bent een kleine ondernemer en de BD haalt je echt niet door de mangel hoor.

Als jij bovenaan de factuur naam (evt adres) van je koper zet, een datum, omschrijving enz enz.. en dan bedragen INCL BTW dan komt het echt wel goed. Je particuliere klant begrijpt een factuur incl btw (ook in de stuksprijzen) een stuk beter dan een zakelijke klant.

Let op: zet WEL onderaan de BTW die er in totaal bij in zit.

Code:
omschrijving               aantal       prijs eenheid      prijs totaal
Foto afdruk 10x15          10               0,50                 5,00
Foto afdruk 20 x 30         3               2,00                  6,00

Totaal incl btw                                                      11,00
waarvan btw                                                        1,76
totaal excl btw                                                      9,24

Overzichtelijk voor klant, voor jou en voor de BD echt wel voldoende, me dunkt.

En anders bel of mail je even met de BD, ze bijten niet.

Licht Donker  
.
 Titel:
Ongelezen berichtGeplaatst: 16 Mei 2011 17:11 
 Profiel
Een grootgrutter uit Zaandam heeft hier onlangs over geprocedeerd. Mag je afronden per factuurregel of per factuur. het antwoord: per factuur. En dan mag je altijd afronden in eigen voordeel. Bij 50 printjes van 60 ct incl dus € 4,78 BTW.
Canon 5D MkII|1DMkIII|16-35 F2.8 II|24-105 F4 IS|70-200 F2.8 IS|24-70 F2.8|85 F1.2 II|100 F2.8 IS Macro|3*Canon 580 EX II|4*Pocketwizard Flextt5|TC 1.4 II|TC 2.0|Porta Brace|QSTARZ BT1000EX|Manfrotto's

Licht Donker  
.
 Titel:
Ongelezen berichtGeplaatst: 17 Mei 2011 13:02 
Gebruikers-avatar
 WWW  Profiel
Citaat:

En ja, een lijst aan eisen waar je factuur aan moet voldoen. Maar hoe werkt dat nou, bij de bakker staat je huisadres ook niet op de bon die je krijgt.

Omdat volgens mij de kassabon van de bakker geen factuur is, en eigenlijk bedoelt is voor B2C. Als jij je worstenbroodje op de zaak voor je lunch koopt, behoor je eigenlijk een BTW bon te vragen die dan met hand uit het bonnenboekje geschreven wordt waar officieel je bedrijfsnaam etc op hoort te staan. Maar dat ziet de belastingdienst meestal wel door de vingers als jij geen 200 worstenbroodjes per dag declareert ;)
Men hoeft niet naar het verleden terug te gaan om fouten goed te maken, daar is het heden voor.

Licht Donker  
.
 Titel:
Ongelezen berichtGeplaatst: 17 Mei 2011 13:27 
Gebruikers-avatar
 WWW  Profiel
Pcs..en TS factureert nu ook aan consumenten en zou dus ook een kassabon kunnen maken. Wat ik maar bedoel: de soep wordt niet zo heet gegeten als hij wordt opgediend. :) Net zoals ik inderdaad ook gewoon normale kassabonnen in mijn administratie opneem.

Licht Donker  
.
Forumindex » Belangrijke zaken » Zakelijk en Juridisch
Berichten weergeven van de afgelopen:  
Reageren op dit onderwerp    [ 14 berichten ] 

Grijswaarden