[ 38 berichten ]  Ga naar pagina 1, 2  Volgende
 Titel: Geen eigen bedrijf, maar wel een website/portfolio?
UNREAD_POSTGeplaatst: 27 Mrt 2011 22:54 
 Profiel
Ik kijk hier al een tijdje rond en heb me nu toch maar eens geregisterd.
Ik zit al een tijd met een lastige vraag.

Ik heb nog geen eigen bedrijf of inschrijving bij de kvk, ik ben daar wel eens geweest maar het is er toen allemaal niet van gekomen.
Nu heb ik sinds anderhalve maand ook een eigen fotostudio setje. Tot op heden alleen nog wat kennissen gehad die gratis langs zijn gekomen.
Ook anderen willen graag langs komen (het is erg leuk om te doen), maar ik vind het lastig om er geld voor te vragen. Dit omdat ik (nog) niet ingeschreven sta bij kvk/belastingdienst. Ik heb al wel mensen die me er iets voor willen geven of vragen wat het moet kosten, maar ik weet niet of ik het kan accepteren.
Ook heb ik al jaren een eigen site, maar durf daar niet op te vermelden dat ik nu een foto studio heb en daar heb ik ook geen portfolio staan. Ik ben bang dat de belastingdienst moeilijk kan gaan doen, ook al heb ik de fotoshoots gratis gedaan (bewijs dat maar eens).
Ik weet niet of het handig is om alles op te starten, omdat er zoveel administratieve rompslomp bij komt kijken en dan moet je altijd een factuur maken en alles gaan bijhouden enz.
Voordeel is wel dat ik van toekomstige artikelen BTW kan terug vorderen (de grootste 2 aankopen, een L lens en het hele studio gebeuren zijn al aangeschaft). Voorlopig verwacht ik niet nog grote aankopen te doen.
Het geld wat ik in deze hobby gestoken heb, dat verwacht ik er nooit uit te halen, maar als je de BTW gaat terugvorderen, dan worden die spullen onderdeel van het bedrijf en maak je dus verlies.

Mijn grote vraag is dus:
Kan je een eigen website met porfolio hebben als je geen eigen bedrijf hebt, zonder in de problemen te komen?
Wat adviseren jullie? Ik wil van fotografie niet m'n werk van te maken, ik heb nog een volledige baan er naast en dit foto gebeuren het liefst enkel als hobby (zonder al te veel gedoe) houden.
Canon EOS 40 D, 17-85, 24-105L, 50 F1.8, 55-250

Licht Donker  
.
 Titel: Re: Geen eigen bedrijf, maar wel een website/portfolio?
UNREAD_POSTGeplaatst: 27 Mrt 2011 23:21 
Gebruikers-avatar
 WWW  Profiel
Vraag 1: naar mijn weten kan dat gewoon. Zolang jij geen diensten aan biedt of prijzen vermeld ben jij gewoon vrij een website te hebben met daarop een portfolio. Zelfs al zou jij diensten aanbieden is dat nog niet zo'n probleem. Zolang jij het geld maar niet zwart verdient en het gewoon netjes opgeeft aan de belastingdienst. Zoals je zelf al aangaf moet je dit natuurlijk wel kunnen aantonen.

Als aanvulling op bovenstaande vraag: je moet belasting betalen over hetgeen je betaald krijgt. Als je het niet opgeeft ben je een zwart werker, wil je geen zwart werker zijn dan zul je het op moeten geven aan de belastingdienst. Je wilt van fotografie niet je werk maken maar toch wil je gebruik maken vd voordelen van een ondernemer. Dat kan alleen met een inschrijving bij de KvK en BD. Wil je dat niet, dan kun je volgens mij de inkomsten van je fotografische diensten opgeven als overige inkomsten bij de jaarlijkse belastingaangifte (correct me if i'm wrong) Maar dan kun je dus geen btw terug vorderen. Hoe het precies zit met overige inkomsten durf ik niet te zeggen. Wellicht weet een ander hier op het forum meer van.

Denk dat je jezelf goed moet afvragen wat je wil. Je geeft aan dat je er niet je werk van wil maken en niet met de rompslomp wil zitten. Dan zijn er nog maar twee opties: gratis fotograferen of opgeven aan overige inkomsten bij jaaropgaaf maar geen btw kunnen terug vorderen. Dat eerste zou je overigens niet moeten willen maar dat is een ander onderwerp.
jordycaris.nl ONLINE

Never give up on what you really want to do, not for anyone. The person with big dreams is more powerful than one with all the facts.

Licht Donker  
.
 Titel:
UNREAD_POSTGeplaatst: 27 Mrt 2011 23:42 
 Profiel
Bedankt voor het snelle antwoord.

Het opgeven als resultaat uit overige werkzaamheden heb ik wel eens naar zitten kijken. Maar dat is dan zo dat als je nu een foto shoot doet, dan moet dat pas in het begin van 2012 opgegeven worden. Hoe documenteer je zo iets? Moet je dan facturen gaan maken? Hoe bewijs je aan de belastingdienst dat wat jij op de factuur schrijf, dat dat ook is wat je daadwerkelijk gekregen hebt (dat je bv 20 euro schrijft maar contant 30 euro gekregen hebt)? En wat als de belastingdienst tussentijds (dit jaar nog) lastig gaat doen, hoe maak je ze wijs dat je het begin 2012 zou gaan opgeven?

Tot op heden heb ik de meeste foto's nog gratis weg gegeven, omdat ik het zo lastig vind om er geld voor te vragen en dan moet je overal rekening mee houden, wil het niet zwart geld worden.
Ook vaak foto's gratis weg gegeven aan vrijwilligersorganisaties, kennissen en buren (soms ook de RAW versie, zodat de eind gebruiker zelf de foto kan bewerken, naar eigen smaak).

Als kennissen me toch wat willen betalen, dan werd die prijs pas achteraf besloten, ik vind alles best en ben al blij als hun blij met de foto's zijn. Het blijft gewoon ontzettend leuk om te doen, foto's maken!

Licht Donker  
.
 Titel:
UNREAD_POSTGeplaatst: 28 Mrt 2011 06:32 
Gebruikers-avatar
 WWW  Profiel
Je kunt hetn atuurlijk gewoon in een excel sheet bijhouden. Faktuur schrijven is niet verplicht. En de belastingdienst gaat dit jaar heus niet moeilijk doen over inkomsten die je nu hetb en dus pas in 2012 kunt opgeven. Dat snappen ze daar ook wel.

Overigens kun je volgens mij ook zonder inschrijveing bij de KVK genieten van enkele ondernemersvoordelen. als jij materiaal nodig hebt voor je fotoshoots, kun je de kosten daarvoor gewoon aftrekken van de winst die je hebt gemaakt met de fotoshoots. En wat er over blijft geef je op onder het kopje "Resultaat uit overige werkzaamheden". Bij een grote aanschaf zul je dat dan waarschijnlijk net als een "echte" ondernemer over een periode van 3 jaar moeten verdelen.

alleen BTW kun je niet aftrekken. Maar daar staat tegenover dat je ook geen BTW hoeft af te dragen over de diensten die je levert
Flickr!
Nikon 2 x D300, Nikon 50mm AF 1.8, Nikon AF-S 17-55 F2.8 , Σ 70-200 2.8 EX APO HSM, Nikon SB-600[/i][/b]

Licht Donker  
.
 Titel:
UNREAD_POSTGeplaatst: 28 Mrt 2011 07:09 
Gebruikers-avatar
 WWW  Profiel
Jordi: er zitten aardig wat fouten in je post. Bijv: je hoeft niet te bewijzen dat je ergens NIET voor betaald bent geloof ik. Als de belastingdienst vermoed dat je zwart werkt ligt de bewijslast volgens mij gewoon bij hen.

Je KAN ook BTW terugvorderen als je indient 'als overige werkzaamheden', geen probleem.

Verder is het voor TS belangrijk te weten dat ondernemer zijn niet gelijk is als een bedrijf hebben. Voor de BD ben je pas ondernemer als je aan het urencriterium voldoet. Als je dat doet heb je nog extra voordelen, maar al doe je dat niet dan heb je ook genoeg leuke voordelen.

Bazelmans: volgens mij ben je verplicht je bij KVK en BD aan te melden als je op regelmatige (iig vaker dan die ene verjaardag van je buurman dus) basis betaald werk verricht. Of je wel of niet BTW plichtig bent bepaald de belastingdienst dan (als ze weinig BTW inkomsten verwachten geven ze je liever geen BTW nummer (en verplichting) omdat jij dan weer BTW kan aftrekken en het hen per rato meer kost).

Licht Donker  
.
 Titel:
UNREAD_POSTGeplaatst: 28 Mrt 2011 07:55 
 Profiel
Ik vermoed dat als je je gaat aanmelden bij de KVK en daarmee automatisch bij de BD, en je een eerlijke inschatting geeft over het aantal verwachte uren en de winst, de BD je niet als ondernemer voor de inkomstenbelasting zal zien, maar wel voor de omzetbelasting. Dan kun je nog wat 'verdienen' aan de BTW door de KOR. Nadeel is dat er wel een (beperkte) administratieverplichting bij zal komen.

Let wel: ik weet niet zeker of de belastingdienst die beslissing zal nemen, maar volgens mij kan het bijna niet anders.
Wie dit leest is een zwartkijker.

Licht Donker  
.
UNREAD_POSTGeplaatst: 28 Mrt 2011 11:11 
Gebruikers-avatar
 WWW  Profiel
Van administratie bijhouden moet je je niet teveel voorstellen trouwens. Als jij er maar wijs uit wordt en mocht de belastingdienst ooit langs komen, dat ook goed kunt uitleggen. Hoeft echt geen ingewikkelde administratie te zijn. Gewoon in een word of excel bestand aangeven wat er in komt, wat er uit gaat.
jordycaris.nl ONLINE

Never give up on what you really want to do, not for anyone. The person with big dreams is more powerful than one with all the facts.

Licht Donker  
.
 Titel:
UNREAD_POSTGeplaatst: 28 Mrt 2011 11:55 
 WWW  Profiel
Belastingdienst kijkt alleen naar de facturen die je stuurt, niet naar hoeveel je daadwerkelijk hebt gekregen.
Als je factuur maakt van 100 euro en je krijgt 150 dan heb je fooi (die je officieel wel moet opgeven maar niemand die het zal merken). Krijg je maar 50 om wat voor reden dan ook dan gaat de belastingdienst toch uit van die 100 euro tenzij je dat weer administratief verwerkt met een creditfactuur.
Maar administratie is makkelijk. Je maakt een factuur met bijvoorbeeld http://billable.me/ en houd overzicht bij in excel op ander spreadsheet app (google docs bijv). houd totale btw goed bij. daar gaat het voornamelijk om.

Maar je belangrijkste vraag, of je wel of geen website zou moeten maken, is simpel. Gewoon doen. Belastingdienst gaat echt niet naar je site kijken en denken dat er wat te halen valt. Dat je je voordoet als professional/bedrijf betekend namelijk niet dat je ook daadwerkelijk omzet draait.
www.amphora.nl, www.kruijk.nl, Olympus OM-D EM-5, 12-50, 14/2.5, 20/1.7, 45/1.8, Metz 44

Licht Donker  
.
UNREAD_POSTGeplaatst: 28 Mrt 2011 13:00 
Gebruikers-avatar
 WWW  Profiel
Ik kwam laatst nog een stuk in de krant tegen over wanneer je met wat extra inkomsten nu belastingmelding moet doen of niet. Het was even zoeken, maar ik heb het artikel weer gevonden:
ND Woensdag 23 Maart schreef:

De Belastingdienst kijkt naar twee dingen om te beoordelen of belastingheffing aan de orde is:
‘Is er sprake van deelname aan het economische verkeer?’ en ‘Is voordeel beoogd en redelijkerwijs te verwachten?’
Volgens de Belastingdienst is er, wanneer werkzaamheden in ‘eigen kring’ (familie, buren, vrienden) worden verricht, meestal geen deelname aan het economische verkeer. Zo neemt een tandarts die gratis zijn eigen kind behandelt, geen deel aan het economische verkeer. Maar een moeder die haar gehandicapte kind helpt en daarvoor wordt betaald uit het persoonsgebonden budget van dat kind, doet dit meestal onder dezelfde voorwaarden als een andere hulp. In die situatie is er wel deelname aan het economische verkeer.

Het blijft nog steeds een beetje grijs gebied natuurlijk... Ik doe ook weleens fotoshoots, en dat is tot nu toe eigenlijk alleen maar via kennissen. Vooralsnog allemaal ook nog op TFP basis, dus heb me er ook nog niet druk om hoeven maken of ik dit nu wel of niet moest melden. Ik heb ook een website met portfolio, en daarlangs zou ik dus ook aanvragen van onbekenden kunnen krijgen. Als dat zo nu en dan eens gebeurd is dat ook weer een ander verhaal dan wanneer je maandelijks een betaalde shoot gepland hebt.
Quote uit hetzelfde artikel:
Citaat:

Verkoopt u incidenteel wel eens spullen via Marktplaats, E-bay of bol.com? Zolang u het niet ‘geregeld en duurzaam’ doet, hoeft u de inkomsten niet op te geven.

Licht Donker  
.
 Titel: Re:
UNREAD_POSTGeplaatst: 28 Mrt 2011 13:46 
 Profiel
amphora schreef:

Belastingdienst kijkt alleen naar de facturen die je stuurt, niet naar hoeveel je daadwerkelijk hebt gekregen.
Als je factuur maakt van 100 euro en je krijgt 150 dan heb je fooi (die je officieel wel moet opgeven maar niemand die het zal merken). Krijg je maar 50 om wat voor reden dan ook dan gaat de belastingdienst toch uit van die 100 euro tenzij je dat weer administratief verwerkt met een creditfactuur.
Maar administratie is makkelijk. Je maakt een factuur met bijvoorbeeld http://billable.me/ en houd overzicht bij in excel op ander spreadsheet app (google docs bijv). houd totale btw goed bij. daar gaat het voornamelijk om.

Maar je belangrijkste vraag, of je wel of geen website zou moeten maken, is simpel. Gewoon doen. Belastingdienst gaat echt niet naar je site kijken en denken dat er wat te halen valt. Dat je je voordoet als professional/bedrijf betekend namelijk niet dat je ook daadwerkelijk omzet draait.

Wat is nou de intentie van je post? Uitleggen hoe je het gemakkelijkst belasting ontduikt en zwart geld binnenhaalt?
Wie dit leest is een zwartkijker.

Licht Donker  
.
 Titel:
UNREAD_POSTGeplaatst: 28 Mrt 2011 15:25 
 Profiel
Bugles, wat wil je precies weten? Als ik je post zo lees dan heb ik de indruk dat het allemaal netjes op de witte manier wilt doen. Terecht. Met variaties van meer of minder kan je het volgende onderscheid maken:
- je doet als (uit de hand gelopen) hobby. Dat kan je in alle openbaarheid doen en het feit dat je soms een onkostenvergoeding krijgt (bijv. voor papier en inkt) of een fles wijn is geen enkel probleem. Problemen met de fiscus lijken niet waarschijnlijk. Jij hoeft niet te bewijzen dat het hobbymatig is. Je klantenkring beperkt zich tot familie, bekenden en via-via bekendheid. Anders wordt het natuurlijk als je gaat adverteren of via je website kenbaar maakt dat je benader bent voor afspraken tegen vergoeding. Ter vergelijk: ik heb een auto en geef iemand wel eens een lift en soms krijg ik een paar € voor de benzine. Daarmee ben ik nog geen taxibedrijf en ook de fiscus laat mij met rust.
- je doet het als schnabbel c.q. bijverdienste al dan niet met de ambitie ooit tot fulltime door te groeien. Dan ga je over de grens heen van het hobbymatige. Je exploitatie wordt min of meer bedrijfsmatig met bijbehorende baten en lasten. Je zal je exploitatie dan ook fiscaal moeten verantwoorden. Daarnaast kan het nog steeds je hobby zijn en kan je fotografisch vriendendiensten verlenen. Dat blijft buiten je fiscale verantwoording.
- je doet het 100% bedrijfsmatig. Dan geldt wat voor elk bedrijf of zzp'er geldt.

Oriënteer je eens bij de KvK en vraag startersinfo. Zie niet te snel kamelen op het behang. Ook de balstingdienst wil je fair behandelen en de situatie waarbij een hobby langzaam tot meer uitgroeit kennen ze heus wel. De meeste inspecteurs een een fijne neus om aan te voelen wanneer ze met mooi praatjes worden belazerd en in sprookjes geloven ze ook niet.
Als je alles wit wil doen kan je gewoon open kaart spelen en heb je weinig te vrezen. Als je een weg zoek om er sjoemlend tussendoor te friemelen, dan neem je een risico. Dat kan goed of fout uitpakken.
Fotografie is mijn "grote mensen" speelgoed

Licht Donker  
.
 Titel:
UNREAD_POSTGeplaatst: 28 Mrt 2011 23:17 
 Profiel
Bedankt voor alle vele reacties en suggesties.

Ik wil het het liefst allemaal een witte manier doen, vandaar dat ik ook met deze vragen zit.
Ik zat er mee van wel of niet op de site vermelden, maar ik begrijp uit de meeste posts dat ik daar gerust wat foto's kan neer zetten, zolang je maar geen prijzen er op zet of de diensten aanbied. Maar mensen kunnen dan wel altijd via contact contact met me opnemen.
Ik heb al een paar jaar eigen visitekaartjes, met ook het adres van de website (is nu nog een algemene website, maar wil die ombouwen richting een foto website).

Ik heb de afgelopen 2 maanden een paar grote uitgaven gedaan aan foto apparatuur (bij elkaar een circa 2000 euro), mocht het dan zo zijn dat ik alles dan helemaal op ga starten en voor een bedrijf zal gaan, valt die btw dan nog van die aankopen terug te vorden? Of had ik alles moeten opstarten voordat ik die aankopen deed en ben ik nu dus eigenlijk te laat?
Als je de BTW terug kan vorderen, dan kan je dat weer verrekenen met wat jij in rekening brengt, heb ik begrepen. Maar de komende jaren zal ik, naar verwachting, meer BTW terug mogen vorderen (vanwege die grote aankopen aan het begin) dan dat ik ga vangen (vanwege niet veel opdrachten). Ik zal de eerste jaren dus verlies draaien, wat ik overigens niet erg vind (ik heb die aankopen gedaan met de gedachte dat ik het geld nooit er uit zal halen, omdat het hobby is/blijft).

Ik hoop overigens dat de admistratie mee zal vallen, al hoor ik vaak wel dat het tegenvalt. Maar als je bij houdt van je ontvangt en wat er uit gaat, is toch genoeg?

Ik zal eens rustig beginnen met een website in elkaar zetten (eerst een portfolio maken, zorgen voor voldoende verschillende foto's).

Ik zal anders ook maar eens een afspraak maken bij de kvk, dat is de beste plek om te starten met dit soort vragen?

Hoofdzaak voor mij is nog altijd dat ik zelf graag bezig ben met foto's maken en zo zelf ook een leuke dag heb, als ik bezig ben in de studio. En andere mensen blij maken met mooi foto's. Alles over geld is maar bijzaak voor mij (het geld wat ik nodig heb voor levensonderhoud enz, verdien ik wel met m'n andere baan).

Licht Donker  
.
 Titel: Re: Re:
UNREAD_POSTGeplaatst: 29 Mrt 2011 00:26 
 WWW  Profiel
T.o.m. schreef:

Wat is nou de intentie van je post? Uitleggen hoe je het gemakkelijkst belasting ontduikt en zwart geld binnenhaalt?

Hoe kom je daar nou weer bij? Geef alleen aan dat belastingdienst alleen kijkt naar de facturen die je stuurt en niet naar je presentatie.

@Bugles btw kan je alleen terug krijgen als je ook btw ontvangt van je klanten. Je trekt het af van de btw die je aan de belastingdienst afdraagd. Geen omzet betekend dus ook niets kunnen verrekenen. En negatieve btw uitkeren doe ze niet helaas ;)
www.amphora.nl, www.kruijk.nl, Olympus OM-D EM-5, 12-50, 14/2.5, 20/1.7, 45/1.8, Metz 44

Licht Donker  
.
 Titel:
UNREAD_POSTGeplaatst: 29 Mrt 2011 07:06 
Gebruikers-avatar
 WWW  Profiel
Je mag de eerste jaren best verlies draaien, maar je intentie moet wel zijn dat je winst gaat maken.
Ik denk dat je beter een goede accountant om advies kan vragen dan bij de KvK. Dan zou je ook naar die BTW over de investeringen kunnen vragen, want daar heb ik mijn twijfels over of je die nog helemaal terug kunt krijgen.

Licht Donker  
.
 Titel:
UNREAD_POSTGeplaatst: 29 Mrt 2011 07:20 
Gebruikers-avatar
 WWW  Profiel
Als je iets in prive koopt en je brengt dat later over naar zakelijk kan je de btw niet meer als voorbelasting aanmerken. Je 'koopt' t dan als t ware van een privepersoon en die draagt geen btw af en dus kun je t niet verrekenen. WEL mag je een deel (want inmiddels is t afgeschreven) van het totale bedrag incl btw van prive naar de zaak brengen, alleen moet dat wel een redelijk deel zijn. En omdat je t ooit prive kocht zal de BD redeneren dat je t ook wel gecombineerd zakelijk/prive zal gebruiken en wordt het gedeelte dat je over mag brengen dus nog weer kleiner.

Maar loop idd de kvk eens binnen. Doen ze iig nog iets, voor die 40€ die ik ze jaarlijks betaal :)

Licht Donker  
.
UNREAD_POSTGeplaatst: 29 Mrt 2011 14:41 
 Profiel
Ik heb nu voor komende vrijdag maar een afspraak gemaakt bij de KvK.

Dan zal ik de hele situatie bespreken met hun en kijken wat hun adviseren, wel of niet inschreven en hoe en wat.

Nog tips waar ik rekening mee moet houden of dingen die ik specifiek eens moet vragen/vertellen tijdens dit gesprek?

Best wel spannend, z'n gesprek!

Licht Donker  
.
 Titel:
UNREAD_POSTGeplaatst: 29 Mrt 2011 18:11 
Gebruikers-avatar
 Profiel
Goede raad: heb niet te hoge verwachtingen van zo'n gesprek......
"Noem me maar René"

Licht Donker  
.
 Titel:
UNREAD_POSTGeplaatst: 29 Mrt 2011 21:20 
Gebruikers-avatar
 WWW  Profiel
Precies!

Je kunt beter een goede accountant raadplegen.

Licht Donker  
.
 Titel:
UNREAD_POSTGeplaatst: 30 Mrt 2011 08:02 
 Profiel
Bij de KvK krijg je vooral algemene informatie en eventueel antwoord op vragen die iets dieper gaan. Echt persoonlijke adviezen die inzoomen op jouw situatie mag je niet verwachten. Het zijn geen gratis consultants.
Ze zetten je op het spoor, geven de relevante vragen waar je iets mee moet doen. Het antwoord op dat soort vragen zal je zelf moeten geven. Dan kan je direct een (prijzige) accountant inhuren, maar dat hangt ook af van je eigen kennis of in hoeverre je dit soort dingen als vriendendienst in je eigen kring kan achterhalen.
Wat je ook doet, de eindverantwoordelijkheid blijft bij jou. Overdenk mogelijke scenario's, een paar voorbeelden. Je zet van scratch af een onderneming op. Dit heeft risico's qua investering en je verdienmodel is nog onzeker. Als het lukt ben je het haantje, als het niet lukt, kan je veel verliezen. Een ander uiterste. Je kiest voor een voorzichtig doorgroei model van je hobby. Je bent tegen een relatief vriendelijk tarief in te kopen. T.o.v. je kostprijs zal je een kleine marge hebben, maar met je bekendheid kan je tarief ook groeien. Dit biedt kansen met lage risico's, maar er zijn wel risico's. Komt de groei namelijk wel als je tarieven reëler worden? Zo zijn er nog veel andere scenario's van gewoon als hobby doen en af een toe een schnabbeltje pakken naar een beetje zakelijk tot helemaal zakelijk. Wat je ook doet het zal jouw keuze moeten zijn.
Bedenk als laatste wat het betekent als je fotografie niet meer als hobby doet. Niet jij bepaalt langer wat leuk is om te doen of wat mooi is. De betalende klant is koning en heeft een verwachtingspatroon. Als daaraan niet wordt voldaan komt hij verhaal halen. Als hobbyist zeg je dan graag of helemaal niet, zakelijk zal je de klant tevreden moeten stellen.

Licht Donker  
.
UNREAD_POSTGeplaatst: 30 Mrt 2011 09:38 
 WWW  Profiel
amphora schreef:

T.o.m. schreef:

Hoe kom je daar nou weer bij? Geef alleen aan dat belastingdienst alleen kijkt naar de facturen die je stuurt en niet naar je presentatie.

@Bugles btw kan je alleen terug krijgen als je ook btw ontvangt van je klanten. Je trekt het af van de btw die je aan de belastingdienst afdraagd. Geen omzet betekend dus ook niets kunnen verrekenen. En negatieve btw uitkeren doe ze niet helaas ;)

negatieve BTW uitkeringen worden wel gedaan. Als jij een een kwartaal flink investeert krijg je echt de teveel betaalde BTW gewoon terug hoor. Als starter komt dit natuurlijk juist vaak voor. Sterker nog, investeringen die een paar maanden voor de start van je bedrijf zijn gedaan, mag je met terugwerkende kracht alsnog verrekenen. (een paar jaar geleden in ieder geval nog wel, is geloof ik niet veranderd)
Om nog maar te zwijgen van de kleine ondernemers regeling. Onder bepaalde bedragen mag je alle BTW die je ontvangen hebt gewoon houden zonder het af te hoeven dragen. Er moet wel de intentie/het vooruitzicht zijn dat je binnen redelijke termijn (2 a 3 jaar0 stuctureel winst gaat maken. Ze gaan echt je hobby niet sponsoren.

Licht Donker  
.
UNREAD_POSTGeplaatst: 30 Mrt 2011 11:49 
 Profiel
piar-fotografie schreef:

Er moet wel de intentie/het vooruitzicht zijn dat je binnen redelijke termijn (2 a 3 jaar0 stuctureel winst gaat maken. Ze gaan echt je hobby niet sponsoren.

Wat zijn de risico's als dit niet lukt, bv wegens tijdgebrek om binnen aantal jaren een grote omzet te halen. Komen er dan boetes of moet het bedrijf stoppen (en wat als het bedrijf noodgedwongen stop word gezet door belastingdienst/kvk omdat er niet genoeg winst gemaakt word, ben je dan de spullen kwijt?).
Ik heb niet de tijd om ieder weekend beide dagen bezig te zijn met foto's maken, mochten er genoeg klanten te vinden zijn. 1 a 2x een de maand een fotoshoot zal al mooi zijn voor mij.
Er zijn nog zoveel vragen en dingen waar je rekening mee moet houden, merk ik al...

Licht Donker  
.
 Titel:
UNREAD_POSTGeplaatst: 30 Mrt 2011 15:11 
 Profiel
1 a 2x per maand; probeer dat eens te vertalen in een jaaromzet. Dan weet je over wat voor "zakelijk" belang je het hebt en hoe je daar op legale wijze het beste een mouw aan kan passen.

Licht Donker  
.
 Titel:
UNREAD_POSTGeplaatst: 30 Mrt 2011 15:23 
 Profiel
Ik heb nog een ander bijbaantje in de fotografie, 1 opdrachtgever waar ik met regelmaat foto's voor maak. Bij dat bedrijf ben ik momenteel in loondienst, maar als ik een eigen bedrijf heb, kan ik ook zelf facturen naar hun gaan sturen.
Een schatting van de inkomsten per jaar, ik vermoed rond de 2000 euro.
Welke vorm zou bij z'n jaar omzet het beste passen?

Licht Donker  
.
 Titel:
UNREAD_POSTGeplaatst: 30 Mrt 2011 15:52 
 Profiel
http://download.belastingdienst.nl/bela ... 1t01fd.pdf
http://www.belastingdienst.nl/zakelijk/ ... P115_12414

Twee links van de belastingdienst. Je zou het nevenwerkzaamheden kunnen noemen, of misschien ben je freelancer. Na de KvK zou je een bij de BD kunnen buurten of een consulent als die in je kennissenkring zit. Je hebt in ieder geval niet over bedragen waar de BD opgewonden van wordt.

Licht Donker  
.
UNREAD_POSTGeplaatst: 30 Mrt 2011 16:01 
Gebruikers-avatar
 WWW  Profiel
Volgens mij voldoe je daarmee niet aan de eisen voor ondernemer voor de Inkomsten Belasting. Met name de tijd die je er in steekt en de omzet zijn best wel weinig/laag. Je moet je winst dan gewoon opgeven onder het kopje 'inkomsten uit overige werkzaamheiden' .
Ondernemer voor de BTW ben je waarschijnlijk wel, want je inkomsten zijn niet incidenteel of in besloten kring. Kijk ook eens op: http://www.belastingdienst.nl/zakelijk/ ... en-05.html

Licht Donker  
.
 Titel:
UNREAD_POSTGeplaatst: 30 Mrt 2011 18:24 
 Profiel
Ondernemer voor de BTW, moet je dan ook ingeschreven staan bij de KvK?
Ik kan er inderdaad niet volledig 100% alle tijd die ik heb in steken, omdat ik ook nog een fulltime baan heb (in totaal iets anders).
Het moet ook wel leuk blijven deze hobby, niet dat het elke dag moet om maar weer foto's te maken en dat zo de lol er vanaf gaat.

Als je ingeschreven staat als Ondernemer voor de BTW, dan bereken je dus BTW door aan de klanten en dat kan je dan ook verrekenen met de aankopen die je doet, als ik het goed begrijp?

Licht Donker  
.
UNREAD_POSTGeplaatst: 30 Mrt 2011 18:40 
Gebruikers-avatar
 WWW  Profiel
Bugles schreef:

Ondernemer voor de BTW, moet je dan ook ingeschreven staan bij de KvK?

Nee, is niet verplicht.
Je zou ook een keer met de belastingtelefoon kunnen bellen. :idea:

Licht Donker  
.
 Titel:
UNREAD_POSTGeplaatst: 30 Mrt 2011 18:45 
Gebruikers-avatar
 WWW  Profiel
Dat is wel verplicht. Of beter: als je de richtlijnen van de KvK leest dan is het wel verplicht. Als je nav die richtlijnen zou twijfelen (maar ze zijn best eenvoudig) dan zou je als extra richtlijn meer dan 15u/wk moeten werken, en dan valt voor veel mensen die aan de basisrichtlijnen voldoen volgens mij weer de inschrijfverplichting af. Mgoed, creatief zijn dus.

Laatst gewijzigd door Kissyfur op 30 Mrt 2011 18:48, in totaal 1 keer gewijzigd.

Licht Donker  
.
 Titel:
UNREAD_POSTGeplaatst: 30 Mrt 2011 18:45 
Gebruikers-avatar
 WWW  Profiel
dubbel

dubbel

Licht Donker  
.
Forumindex » Belangrijke zaken » Zakelijk en Juridisch
Berichten weergeven van de afgelopen: