Nou dacht ik toch aardig wat te hebben meegemaakt, maar dit slaat werkelijk alles.
Een opdrachtgever van me (laten we even geen namen noemen) biedt mijn foto's en die van 5 andere fotografen aan op zijn website voor 80 tot 175 euro per stuk (gedrukt op doek), zonder onze toestemming. Het gaat om 'fine-art' fotografie.
Wij mochten vrij in hun loodsen fotograferen, ze zouden vervolgens kijken of er wat tussen zat wat hun aansprak en die foto's zouden gebruikt worden voor hun nieuwe website (achtergronden/banners etc) en voor hun nieuwe brochure. De afspraken waren duidelijk. We hebben een contract opgesteld en hebben ons beeldrecht NIET verkocht. De foto's zijn betaald, dus het was niet een deal voor een deal. Op het moment dat ze de foto's willen gebruiken voor relatiegeschenken staat in het contract, dat we daar een aparte prijs voor maken en dat wij verantwoordelijk zijn voor de uitvoering/printen/inlijsten etc.
Over het verkopen op een webshop is door ons, noch door hun met een woord over gerept. Toch staan we in hun webshop, met naam en toenaam, we hebben geen toestemming gegeven en we krijgen geen percentage. Zelfs al kreeg ik een percentage, de prijzen zijn te laag en ondermijnen mijn prijzen. Ik zou namelijk 2 tot 3 x meer vragen. Ik ben verbijsterd en bloedlink.
Los van alle emoties is het nu vooral belangrijk te weten welke stappen ik moet ondernemen, zodat mijn foto's en die van mijn collega's van deze webshop worden verwijderd en we een vergoeding krijgen voor geleden schade en gemiste inkomsten. Verder zaken doen met deze opdrachtgever lijkt me niet verstandig, aangezien ze, in mijn ogen, al hebben aangetoond niet betrouwbaar te zijn.
Emmm... Help?!
PS: Opdrachtgever is een technisch bedrijf, nu niet echt voor de hand liggend dat zo'n bedrijf opeens in de kunsthandel gaat doen, laat staan op hun website...