[ 11 berichten ] 
 Titel: verkoopprijs foto voor PR?
UNREAD_POSTGeplaatst: 24 Okt 2012 17:21 
 Profiel
Goedenavond allemaal!

Voor een toelatingsprocedure voor een Fotografie-opleiding heb ik mijn portfolio online gezet http://piyahuisman.wix.com/home#!home/mainPage.
Mijn schoonzusje kwam tijdens het bekijken hiervan een foto tegen die ze graag zou willen kopen en gebruiken voor huisstijl, website en drukwerk voor haar yogavakantie die ze organiseert. Ik weet nog niet of dit iets eenmaligs is of jaarlijks zal terugkomen (zou wel in de verwachting kunnen liggen).
Ook wil ze graag dat ik haar fotografeer voor op haar website.

Heeft iemand enig idee - al is het maar een indicatie - wat realistische vraagprijzen zouden zijn voor het bovengenoemde? Ze is wel mijn schoonzusje dus ik wil haar op z'n minst een mooie korting geven, maar ze benadrukt dat ik serieus zal moeten overwegen wat mijn algemene prijzen zullen worden.

Ik fotografeer al jaren uit puur plezier, sinds een jaartje met een prachtige digireflex. ^O_
Of ik potentie heb mogen jullie evt. zelf bepalen aan de hand van mijn portfolio (feedback is meer dan welkom!).

Ik hoor graag van jullie! Alvast hartelijk dank. _O_ :)

Vriendelijke groet,

Piya

Licht Donker  
.
 Titel:
UNREAD_POSTGeplaatst: 24 Okt 2012 23:03 
Gebruikers-avatar
 WWW  Profiel
Ik zeg altijd familie=gratis. Geeft je daarmee ook wat reklame, bekendheid. Betaalde opdrachten komen daar dan vast wel weer uit als men je werk goed vindt.
Mijn persoonlijke mening over je portfolio. Geen fijne slideshow software, traag en ik wil zelf graag bepalen of iets fullframe gaat of niet. Verder ook niet echt het wow gevoel bij bijvoorbeeld 'little giants'. Veel extreme bewerkingen, slechte (centrale) composities en ik vind zw/kleur bewerkingen echt niet meer van deze tijd. Slechts mijn mening hoor.
| Canon | Bronica | Polaroid |  |

Licht Donker  
.
 Titel:
UNREAD_POSTGeplaatst: 24 Okt 2012 23:18 
 Profiel
@MarkGrob:
Bedankt voor je reactie! Gratis voelt voor mij persoonlijk ook fijner, maar ze wil me ter support toch betalen.
W.b. mijn portfolio: fijn dat je eerlijk bent. Ik moet wel lachen om wat je zegt over die zw/kleur bewerking; ik had geen idee dat het uit de tijd was! Maar point taken. ^.^ En jammer dat het verder geen wow-gevoel voor je gaf.
Ik begrijp heel goed dat die slideshow software verre van prettig is, heb ik zelf ook last van. Het is even een tussenoplossing totdat ik weet of ik er (met opleiding etc.) mee verder ga. Fijn dat je toch het geduld hebt gehad. ;)

Licht Donker  
.
 Titel:
UNREAD_POSTGeplaatst: 25 Okt 2012 09:04 
 WWW  Profiel
Een tip: als je familie of vrienden dingen levert voor een vriendenprijs, stuur ze dan een volledige factuur met een fixe korting. Dan weet men wat je normaal zou vragen, en wat jij op dat moment weggeeft. En als ze je aanraden aan derden hebben ze een realistisch bedrag in hun hoofd...

Licht Donker  
.
 Titel:
UNREAD_POSTGeplaatst: 25 Okt 2012 10:51 
Gebruikers-avatar
 WWW  Profiel
Als ze je per se wil betalen, laat d'r een mooie fles whiskey of een doos wijn kopen. Of een krat bier of een 50mm lens ofzo. Hier kan je lastig een bedrag aan hangen, laat staan dat wij t kunnen. Nou vooruit, 150€.

Licht Donker  
.
 Titel:
UNREAD_POSTGeplaatst: 25 Okt 2012 12:04 
 Profiel
Probeer zakelijk en privé zo veel als mogelijk uit elkaar te houden. Stel duidelijke grenzen, want anders komt straks de zwager van de nicht van je neef en wat moet je dan? Welk kortingspecentage moet je dan hanteren? Daarom eens met Kissy: voor bepaalde mensen doe je iets, omdat ze op hun tijd ook wat voor jou doen. Dat kan nu een fles jenever zijn, of in het voorjaar je huis schilderen. Voor anderen geldt je gewone tarief en jij bepaalt of al dan niet kortingcondities aanwezig zijn.
Fotografie is mijn "grote mensen" speelgoed

Licht Donker  
.
 Titel:
UNREAD_POSTGeplaatst: 25 Okt 2012 12:05 
 Profiel
Reinoud en Kissyfur, bedankt voor jullie reacties. We hebben afgesproken voor het totaalplaatje (website, huisstijl, drukwerk) 35,- ... en voor het uurtarief voor foto's van yogahoudingen - na onderzoek vastgesteld op (vanaf) 20,- p.u. exclusief nabewerking als beginner - met "familiekorting": 10,- per uur inclusief nabewerking...

Licht Donker  
.
 Titel:
UNREAD_POSTGeplaatst: 25 Okt 2012 12:11 
 Profiel
@ Fredkok; ook dank voor reactie! Goed om in gedachten te houden inderdaad. In dit geval is voor mij het enige dat ik er zelf uit kan halen niet zozeer het geld, maar meer het een '(semi)officiele handel' kunnen noemen. En zij wil vooral dat ik even een goede businessvrouw probeer te zijn omdat ze ziet dat ik dat absoluut niet ben (ik vroeg eerst niets, toen bood ze naar mijn idee teveel [50,-], toen bood ik het aan voor 5,- en nu wil ze me er toch 35,- voor betalen).

Licht Donker  
.
 Titel:
UNREAD_POSTGeplaatst: 25 Okt 2012 12:52 
Gebruikers-avatar
 WWW  Profiel
Je bent idd geen goede businessvrouw, haha. Hier kan je nog niet eens 1 x van naar de kapper. :). Vraag dan niks want dan heb je ook geen overeenkomst en kan ze ook geen eisen gaan stellen qua levertijd enz enz en factuur enz enz. Hopelijk en waarschijnlijk doet een schoonzus dat ook niet, maar met dit soort tarieven moet je er bij derden wel goed op letten.

Licht Donker  
.
 Titel: Re: verkoopprijs foto voor PR?
UNREAD_POSTGeplaatst: 29 Okt 2012 11:32 
Gebruikers-avatar
 WWW  Profiel
Kan je het net zo goed voor noppes doen. Dat zijn toch ook geen prijzen? Trouwens, ik fotografeer mij een slag in de rondte voor familie. Maar krijg daar een hoop voor terug....nl, mensen die wel betalen en dus via via op het spoor komen die de gratis foto's hebben achter gelaten.

Licht Donker  
.
 Titel:
UNREAD_POSTGeplaatst: 09 Nov 2012 09:25 
 WWW  Profiel
Pip; ik heb met mezelf hier 2 regels voor:

Voor familie en goede vrienden doe ik het gratis; ik vind het vervelend om aan goede vrienden en familie een rekening te sturen. De rekening is naar mijn gevoel altijd te hoog en het resultaat daarvoor nooit goed genoeg (wat natuurlijk niet waar is maargoed). Daar komt bij dat bovengenoemde groep de allerbeste marketingmachine ever vormt ;)

Ik ben niet van de kortingspercentages, aanbiedingen etc. Mensen betalen mijn normale standaardprijs. Ik ben altijd van mening dat je jezelf anders omlaag prijst en als ze echt over die paar euro vallen dan gaan ze toch fijn naar de buurman.

De enige categorie die daartussen zit dat zijn de vaste klanten of de klanten die helemaal aan het begin van mijn fotografiegebeuren staan, daar wil ik nog wel eens een klein klusje tegen een geringe onkostenvergoeding voor doen, maar dat mogen ze uiteraard niet doorvertellen ;-)

Succes!
Dubbelloops Canon en genoeg glasservies website

Licht Donker  
.
Forumindex » Belangrijke zaken » Zakelijk en Juridisch
Berichten weergeven van de afgelopen:  
Reageren op dit onderwerp    [ 11 berichten ] 

Grijswaarden