[ 13 berichten ] 
 Titel: Gebruik oude kranten achtergrond
UNREAD_POSTGeplaatst: 21 Jul 2012 22:21 
Gebruikers-avatar
 WWW  Profiel
Voor een serie over Indië weigeraars wil ik mogelijk als achtergrond oude kranten artikelen gebruiken zoals van de waarheid. Zie http://kranten.kb.nl/. Alleen snap ik dat daar nogal zaken rond auteursrechten spelen. Iemand ervaring hiermee? Oh ja wil de foto's mogelijk als boek via Blurb of publiceren of tentoonstellen.
Dank voor jullie advies.

Licht Donker  
.
 Titel:
UNREAD_POSTGeplaatst: 22 Jul 2012 08:40 
Gebruikers-avatar
 WWW  Profiel
Neem even contact op met de rechthebbenden.... Dan heb je het snelste een antwoord waar je wat mee kunt.
Bruidsfotograaf Peter Lammers: http://www.YourWeddingPhotos.eu

Licht Donker  
.
 Titel: Re:
UNREAD_POSTGeplaatst: 22 Jul 2012 20:54 
Gebruikers-avatar
 WWW  Profiel
DigiLife schreef:

Neem even contact op met de rechthebbenden.... Dan heb je het snelste een antwoord waar je wat mee kunt.

Lijkt me lastig, wie zijn de belanghebbenden? De krant de waarheid bestaat niet meer.

Licht Donker  
.
 Titel:
UNREAD_POSTGeplaatst: 24 Jul 2012 08:11 
 Profiel
In de colofon staan de medewerkers toch gewoon bij naam genoemd ;)
Die zullen best nog wel terug te vinden zijn.

Licht Donker  
.
 Titel:
UNREAD_POSTGeplaatst: 25 Jul 2012 08:05 
Gebruikers-avatar
 WWW  Profiel
lijkt me niet zo'n probleem als ik je goed begrijp. Je wil de kranten ACHTER portretten van mensen gebruiken ? Dan zit je echt niet met copyright hoor...iig niet in Nederland.

Licht Donker  
.
 Titel: Re: Gebruik oude kranten achtergrond
UNREAD_POSTGeplaatst: 25 Jul 2012 08:14 
Gebruikers-avatar
 WWW  Profiel
Beste mensen,

Zie http://kranten.kb.nl/index/voorwaarden voor de voorwaarden, verder zie http://www.lira.nl/Over-Lira/Het-auteursrecht. Ben nu bij GroenLinks terecht gekomen de opvolger van CPN De Waarheid. Moet even afwachten of zij toestemming geven dan wel doorverwijzen.

Groet

Licht Donker  
.
 Titel:
UNREAD_POSTGeplaatst: 25 Jul 2012 08:16 
Gebruikers-avatar
 WWW  Profiel
Ah je wil niet fysieke kranten gebruiken? Dan is het mogelijk anders ja, aangezien dit scans zijn van kranten en daar gelden andere regeltjes voor (zijn in essentie gewoon 'fotos' geworden). Hmm.

Licht Donker  
.
UNREAD_POSTGeplaatst: 25 Jul 2012 21:11 
Gebruikers-avatar
 WWW  Profiel
majic schreef:

Ah je wil niet fysieke kranten gebruiken? Dan is het mogelijk anders ja, aangezien dit scans zijn van kranten en daar gelden andere regeltjes voor (zijn in essentie gewoon 'fotos' geworden). Hmm.

Volgens mij maakt het voor het auteursrecht niet uit of je overschrijft, scant of een foto maakt. Het gaat om het feit dat je andermans tekst en fotos reproduceert zonder toestemming.

Licht Donker  
.
 Titel:
UNREAD_POSTGeplaatst: 25 Jul 2012 22:25 
 WWW  Profiel
Dus, als je een foto maakt (en publiceert) van een mannetje die een krant zit te lezen op een bankje in het park, en er is goed een foto op te zien, overtreed je copyright?

Licht Donker  
.
UNREAD_POSTGeplaatst: 26 Jul 2012 07:50 
Gebruikers-avatar
 WWW  Profiel
Fokke van Saane schreef:

Dus, als je een foto maakt (en publiceert) van een mannetje die een krant zit te lezen op een bankje in het park, en er is goed een foto op te zien, overtreed je copyright?

Als je foto verkoopt zeker! Kijk maar eens hoe streng istockphoto is bij het toelaten van fotos.

Licht Donker  
.
 Titel:
UNREAD_POSTGeplaatst: 26 Jul 2012 13:24 
 WWW  Profiel
Hoe streng een particulier bedrijf is hoeft natuurlijk helemaal niks te maken te hebben met wat de wet voorschrijft...

In de auteurswet is er sprake van citaatrecht. En volgens mij gaat dat ook op voor beeld. (disclaier: ik ben geen jurist etc etc). Zo is er het bekende voorbeeld van het maken van een foto van een belkend gebouw. Als dat gebouw het hoofdonderwerp van je foto is kan het zijn dat je het auteursrecht van de architect schaadt bij publicatie, maar als het alleen ergens op de achtergrond staat is dat een ander verhaal.
Ik vermoed dat het hier ook zo is: je maakt geen 1 op 1 copie van de krant, maar er is sprake van een afgeleid werk, waar je een klein stukje van de krant als het are citeert. Ik vermoed dat dat -binnen redelijke grenzen- gewoon kan.

Licht Donker  
.
 Titel: Re: Gebruik oude kranten achtergrond
UNREAD_POSTGeplaatst: 06 Sep 2012 10:19 
Gebruikers-avatar
 WWW  Profiel
Beste mensen,

hierbij het antwoord na enig zoekwerk.

Citaat:

U bent helaas ten onrechte verwezen naar GroenLinks voor de auteursrechten op De Waarheid. Die liggen, zoals volgens mij ook op de site vermeld, bij de Stichting tot Beheer van de Archieven van de CPN, die ook toestemming gegeven heeft voor digitalisering en openbaarmaking op de KB site.
Wat betreft uw verzoek kan ik u het volgende meedelen. Voor puur privégebruik kunt u citeren uit de krant wat u wilt. Als u delen van de krant wilt publiceren is onze toestemming vereist. Kunt u ons nog even laten weten wat u precies wilt?
Ik stuur u voor de volledigheid ons reglement in de bijlage.

Stichting tot Beheer van de Archieven van de CPN
Jos van Dijk, secretaris
Van der Voort van Zijplaan 67
3571 VV Utrecht
Tel. 030 2717695

Licht Donker  
.
UNREAD_POSTGeplaatst: 13 Feb 2013 22:22 
Gebruikers-avatar
 WWW  Profiel
Fokke van Saane schreef:

Ja, inderdaad. In films en televisieseries, vooral Amerikaanse, wordt steeds dezelfde speciaal voor televisie gemaakte krant gebruikt. Let er maar eens op, erg grappig!
Met vriendelijke groet,

Ron van der Kolk, Fotograaf Enschede voor panoramafoto's en productfotografie.

Licht Donker  
.
Forumindex » Belangrijke zaken » Zakelijk en Juridisch
Berichten weergeven van de afgelopen:  
Reageren op dit onderwerp    [ 13 berichten ] 

Grijswaarden