Ik heb het volgende aan de hand. Ik heb vorig jaar in opdracht voor een studentenorganisatie foto's gemaakt voor de opening van het academisch jaar. Feesten, atciviteiten etc. Ik heb dit gratis gedaan. Ik krijg op een gegeven moment te horen dat een bedrijf waarmee is samengewerkt een aantal foto's wil gebruiken voor interne en voor commerciele doeleinden. Mij is gevraagd om daar een offerte voor op te maken. Jippie natuurlijk maar ik vind het lastig om een goede prijsstelling te maken. Ik heb de prijsrichtlijnen doorgelezen maar ik wil graag hier toch wat advies als ik een dezer dagen contact ga opnemen. Intern willen ze een canvasdoek maken (groot) om op te hangen in het kantoor van dat bedrijf. Voor commerciele doeleinden moet ik denken aan een catalogus of een advertentie. Het lijk mij dat het moeilijk is om een prijsopgave te doen als ik niet weet wanneer, in welke oplage etc de foto's gebruikt gaan worden. Ik ben van plan om ze meer of specifieke informatie aan mij te geven of dat als zij meer weten mij daar over contacteren.
Verder heb ik op de website van het bedrijf gezien dat er al een paar foto's van mij opstaan zonder naamsvermelding van mij. Wel staat de naamsvermelding van het evenement erbij. De foto's die ik voor de studentenorganisatie van het evenement heb gemaakt zijn voor hun website bedoeld en eventuele promotie voor het nieuwe evenement voor het nieuwe academiejaar. Mogen ze dit zomaar doen? Uiteindelijk hebben ze via de studentenorganisatie wel mijn identiteit boven water kunnen halen. Ik ben als enige fotograaf van buitenaf betrokken bij dit evenement. Voor de rest zijn er alleen studenten die er ook fotograferen. Naief als ik ben heb ik niet de zaken op papier laten zetten en heb ik ook destijds geen algemene voorwaarden overhandigd. Ik ben daarom ook zeer wel bereid om dit als een leermoment op te vatten.
Ik ben zelf druk bezig om informatie boven water te halen. Echter ik zou input hier zeer op prijs stellen. Ik heb nog niet zo vaak met dit bijltje gehakt. Midden in het leerprocess zeg maar. Voordat ik contact met het bedrijf ga opnemen wil ik een beetje beslagen ten ijs komen. Ik hoop dat het verhaal een beetje duidelijk is.
Groet,
Peter