[ 1 bericht ] 
 Titel: In Memoriam - Expositie in het Stadsarchief van Amsterdam
UNREAD_POSTGeplaatst: 07 Mei 2012 20:17 
Gebruikers-avatar
 WWW  Profiel
In het stadsarchief in Amsterdam (Vijzelstraat 32, om de hoek bij het fotomuseum Foam) is t/m. 20 mei de expositie "In Memoriam".

Deze tentoonstelling is gebaseerd op de publicatie In Memoriam, de gedeporteerde en vermoorde Joodse, Roma en Sinti kinderen, 1942 – 1945. Schrijver Guus Luijters heeft voor dit boek de personalia van bijna 18.000 in de Tweede Wereldoorlog vermoorde Joodse, Roma en Sinti kinderen bijeengebracht. Van 3.000 kinderen is ook een foto gevonden, mede dankzij de jarenlange speurtochten van onderzoekster Aline Pennewaard.
[bron]

De betreffende 3.000 foto's zijn zeer divers. Van portretten, al dan niet uit andere foto's geknipt, famlieportretten, schoolfoto's tot familiekiekje. Ze zijn geordend per transport vanuit Westerbork. Onder de foto's staat basale informatie over het betreffende kind: woonplaats ten tijde van deportatie, geboorteplaats en -datum en sterfteplaats en -datum.

Het doel van boek en tentoonstelling is om zoveel mogelijk kinderen weer een gezicht te geven en iets van hun identiteit te herstellen.
[bron]

Enerzijds is dit niet echt een foto-expositie, zoals ze hier normaalgesproken besproken c.q. gepromoot worden. Ik merkte echter dat ik op twee manieren naar de foto's keek: allereerst ter ere en nagedachtenis aan deze kinderen, die om wat ze waren vermoord zijn. Maar zeker ook naar het fotografisch aspect in de foto's. Vandaar dat ik het hier toch meld. Ik kan me voorstellen dat er hier fotografen zijn die wellicht niet altijd geïntereseerd zijn in de achtergrond en het doel van van deze expositie, maar dat men wel geïnteresseerd is in (voor)oorlogse fotografie.

Meer informatie is te vinden op de site van het Stadsarchief Amsterdam.

De expositie is gratis. Het boek met foto's en achtergrondinformatie, waarop de expostie gebaseerd is kost €99,95.

Licht Donker  
.
Forumindex » Luchtige zaken » Meetings en andere uitjes
Berichten weergeven van de afgelopen:  
Reageren op dit onderwerp    [ 1 bericht ] 

Grijswaarden