[ 25 berichten ] 
 Titel: Hoe voorkom ik een scheve horizon in een foto
UNREAD_POSTGeplaatst: 12 Feb 2012 20:21 
Gebruikers-avatar
 WWW  Profiel
Hallo allemaal,
Nu ik sinds eind vorig jaar mijn canon dslr heb en ik niet meer via het schermpje achterop mijn
camera fotografeer ( bij mijn g7 had ik vaak het raster aan staan ) heb ik veel last van een scheve horizon.
Nu zit er wel een functie op de camera dat ik achterop het schermpje een waterpas kan laten
verschijnen en ik zo kan zien of mijn camera recht staat maar als ik door de zoeker kijk
dan heb ik toch weer de neiging om mijn camera iets scheef te houden.
Nu heb ik ook al geprobeerd om dit te voorkomen door mijn scherpstel punten op de horizon te zetten
en daardoor de camera recht te zetten maar dit werkt toch niet helemaal.
Het scheve is niet veel maar toch je ziet het.

Hebben jullie tips voor mij zodat ik dit probleem kan voorkomen en ik ook rechte foto's heb en niet meer
van die foto's waar alles naar links rolt ;-)

Groeten en bedankt voor de info en tips.

PetroV
Canon EOS 60D
Canon EF-S 15-85mm F/3.5-5.6 iS USM
Canon EF 100mm f/2.8 Macro USM
Canon EF 50mmF/1.8 -2
Canon PowerShot G7
Velbon CX 540 Statief

http://www.flickr.com/photos/petro1971/

Licht Donker  
.
 Titel:
UNREAD_POSTGeplaatst: 12 Feb 2012 20:40 
Gebruikers-avatar
 WWW  Profiel
Als het goed is heb je in het midden 3 autofocuspunten zitten. Één links, een in het midden en eentje rechts. Vaak gebruik ik die om de horizon min of meer gelijk aan te zetten.
http://www.flickr.com/photos/mphotography1993/
Digitaal: Canon 60D, Tamron 17-50 F2.8, Canon 50mm f1.8 II, Canon 70-300 F4-5.6 IS USM, Canon 580 EX II
Analoog: Pentax P-30T, Pentax ME Super, Tokina 28mm f2.8, Pentax 50mm f1.7.

Licht Donker  
.
 Titel:
UNREAD_POSTGeplaatst: 12 Feb 2012 21:59 
 WWW  Profiel
Ik heb er nog steeds last van. En ik assisteerde laatst een collega en die riep ook bij het terugkijken, wat is het toch lastig om een camera recht te houden.
Je kan het achteraf recht zetten. Kost je iets van het beeld afhankelijk van hoe dronken je was.

Wat helpt is recht achter je camera staan. Als ik onder een gekke hoek fotografeer dan weet ik dat ik bijna altijd niet meer waterpas ben.

Licht Donker  
.
 Titel:
UNREAD_POSTGeplaatst: 12 Feb 2012 22:59 
Gebruikers-avatar
 Profiel
Ik weet niet welke Canon dslr je hebt, maar voor meerdere modellen zijn ook matglazen te koop met een raster erop zodat het makkelijker wordt om het beeld recht te houden.
Afbeelding

Verder kan het nog helpen om te zorgen dat je altijd dezelfde stabiele houding hebt tijdens het maken van de foto's.

Licht Donker  
.
 Titel:
UNREAD_POSTGeplaatst: 13 Feb 2012 08:58 
Gebruikers-avatar
Moderator
 Profiel
Ik merkte bij het wisselen van 30D naar 50D da ik opeens veel meer scheve horizonnen te pakken had, blijkbaar hield ik de 50D net wat anders vast en was mijn "standaard" houding niet meer bruikbaar.
Na een tijdje actief opletten tijdens afdrukken trok het weer bij.

Je moet jezelf gewoon wat gewoontjes aanleren die niet alleen voor horizon, maar die bijdragen al je foto's op een veel breder vlak, net voor het afdrukken even een laatste snelle checklist:
- horizon recht?
- crop (geen halve mensen links/rechts, geen voeten net afgesneden etc)?
- staat er niet net een knalgele prullenbak net half achter je onderwerp
- steekt er geen boom/lantarenpaal uit het hoofd van je model
Etc etc... bewuster door je zoeker kijken maakt het echt een stuk leuker.

Als je regelmatig thuiskomt en dan pas ziet wat er voor vreemds je foto ingeslopen is dan heb je dus niet goed opgelet tijdens afdrukken.

Praktisch maakte ik ook gebruik van de focuspunten en heb ik op de 50D op een gegeven moment zo'n ander focusscreen gebruikt. De lijntjes helpen je ook meer bewust zijn van het feit dat je even moet opletten en dat helpt al.
Traveling don't make me special, no, I am just one more lonely soul, trying hard to try hard to stay kind [Marian Call / Highway Five]

Licht Donker  
.
 Titel:
UNREAD_POSTGeplaatst: 13 Feb 2012 10:26 
 Profiel
Het is jammer dat je niet even aangeeft welke dslr je hebt. Bij sommige kun je het matglas verwiselen, bij andere kun je zelfs in de instellingen aangeven welk raster je in beeld wilt zien. En bij enkele camera's kun je ook de AF-punten als waterpas gebruiken.
De beste manier om een scheve horizon te voorkomen is een statief gebruiken en de tijd nemen voor de foto.

Licht Donker  
.
 Titel:
UNREAD_POSTGeplaatst: 13 Feb 2012 11:03 
 WWW  Profiel
staan je foto's toevallig allemaal naar dezelfde kant scheef? En is dit dan soms aan de kant van je ontspanknop? Veel mensen drukken onbewust hun knop te hard in en drukken de camera dan net nog even scheef. De onspanknop "knijpen" ipv drukken is dan de oplossing.

Licht Donker  
.
 Titel:
UNREAD_POSTGeplaatst: 13 Feb 2012 12:26 
Gebruikers-avatar
 WWW  Profiel
Zelf heb ik er ook last van, ben linkshandig en met rechts lukt het met alle hulpmiddelen niet om een rechte horizon te krijgen.
Zowel met de Nikon DSLR waar je een mooi raster kan aanvinken in het menu die dan in de zoeker zichtbaar is, als met de Fuji X100 die een virtuele horizon laat zien in de zoeker.
Maar als ik met mijn zware Hasselblad of Mamiya Press fotografeer moet je met linkerhand de sluiter bedienen en dan staan mijn foto's veel rechter!

Tip om het te verbeteren: zet in het menu van je camera dat je de knop op de body waar je duim in de buurt zit en bij Nikon is dit de AE/AL, dat deze het autofocus gebeuren voor zijn rekening neemt en dat de sluiterknop alleen de lichtmeting doet en de foto neemt. Op deze manier heb je de camera beter vast en knijp je meer horizontaal, dan dat je verticaal op de sluiter drukt/trekt. Deze tip kreeg ik tijdens een workshop afgelopen jaar.
Verder zou je bij Nikon met je vinger in een horizontale beweging over de sluiter kunnen glijden, het aan uit schuifje maakt dit makkelijk om te doen. Dit is een tip die ik van Moose Peterson op Dtown TV heb gezien.
Flickr Hans wie is dat?

Licht Donker  
.
 Titel:
UNREAD_POSTGeplaatst: 13 Feb 2012 13:22 
 Profiel
Ik heb er ook last van (40D). Toevallig ben ik bezig oude dia's in te scannen en daar zie ik vrijwel geen enkele scheve horizon. En dat terwijl praktisch gezien de manier van fotograferen hetzelfde is. Waarom dan nu die scheve horizon? Ik denk toch dat dat komt omdat we minder de tijd nemen bij het maken van een foto. Want dat valt me ook op: een drieweekse vakantie in Noorwegen leverde toendertijd (1985) nog geen honderd foto's op, waarvan er toch zeker 95 technisch goed waren. Nu schiet ik tijdens zo'n vakantie minimaal 500 foto's, waarvan er toch snel 100 afvallen omdat verkeerd belicht, onscherp of om andere redenen niet goed genoeg zijn.

Licht Donker  
.
 Titel:
UNREAD_POSTGeplaatst: 13 Feb 2012 13:36 
Gebruikers-avatar
Moderator
 Profiel
In TS' info staat dat hij een 60D heeft, dus ik neem aan dat het die is.
Traveling don't make me special, no, I am just one more lonely soul, trying hard to try hard to stay kind [Marian Call / Highway Five]

Licht Donker  
.
 Titel:
UNREAD_POSTGeplaatst: 13 Feb 2012 13:47 
 Profiel
Goh, wist niet eens dat die info bestond, weer wat geleerd :)

Licht Donker  
.
 Titel:
UNREAD_POSTGeplaatst: 13 Feb 2012 14:01 
 WWW  Profiel
Ik gebruik ook meestal de focus punten om langs de horizon te leggen. werkt prima maar natuurlijk niet altijd en dan is er gelukkig nog de roteer functie die alle bewerkingsprogramma's toch hebben. 100% waterpas houden van je camera lijkt me onmogelijk en na bewerken doe je vrijwel toch altijd (althans, ik wel, en volgens mij iedere fotograaf die z'n werk of hobby enigszins serieus neemt).
www.amphora.nl, www.kruijk.nl, Olympus OM-D EM-5, 12-50, 14/2.5, 20/1.7, 45/1.8, Metz 44

Licht Donker  
.
 Titel:
UNREAD_POSTGeplaatst: 13 Feb 2012 17:44 
 WWW  Profiel
Het belangrijkste lijkt mij toch gewoon je techniek. Beter kijken dus, dat komt ook je composities ten goede. Ik kan bijna niet geloven dat als je je fotografie serieus neemt dat je hier last van hebt. Goed kijken vind ik belangrijker dan een goede camera.
"Nonsense, Bond-san. That Leica is for a child. Here, use my Fujica instead!"
_Tiger Tanaka

Licht Donker  
.
 Titel:
UNREAD_POSTGeplaatst: 13 Feb 2012 17:52 
 WWW  Profiel
Het heeft er wel mee te maken wat voor een tak van fotografie je doet Dirk. Als je landschap of still life doet dan heb je de tijd, ook om te horizoneren. (Woord komt volgend jaar in de Van Dale..). Maar ik doe reportage en werk soms heel snel en dan is een rechte horizon niet het eerste wat ik check.

Licht Donker  
.
 Titel:
UNREAD_POSTGeplaatst: 13 Feb 2012 18:44 
Gebruikers-avatar
 WWW  Profiel
Ik heb standaard een afwijking van 4grd ofzo naar links. Als ik snel fotografeer (ja dirk, en dan neem ik t serieus maar soms moet t gewoon snel) dan kan ik als ik er op let wel zorgen dat t maar 2 grd is. Als ik de tijd heb en alles per se recht moet zijn dan gebruik ik focuspunten of boven/onder/zijkant om daarmee te checken of t waterpas is.

Eigenlijk redelijk voor de hand liggend lijkt me?

Licht Donker  
.
 Titel: Re: Hoe voorkom ik een scheve horizon in een foto
UNREAD_POSTGeplaatst: 13 Feb 2012 21:20 
Gebruikers-avatar
 WWW  Profiel
Hallo allemaal,
Bedankt zo ver voor de vele reacties en tips.
Ik ben nog maar beginnend fotograaf dus nog erg bezig met de foto's die ik wil maken.
Dus ook met de composities en alles wat daar bij komt.
Ik ben ondertussen ook al in het bezit van een aantal boeken daar over en ik probeer dit in
de praktijk te brengen maar ja oude gewoontes leer je niet snel af.
Dus veel oefenen en proberen te verbeteren en zeker proberen de tijd te nemen voor dat ik afdruk.

@Maarten_E, De focus punten probeer ik wel te gebruiken voor de rechte horizon maar dat wil nog niet erg lukken dus ik was eigenlijk op zoek naar nog andere tips.
@-DG-, ik ga zeker kijken of er voor mijn 60D een andere focus screen is en stabiel en goed staan dat is zeker ook iets waar ik aan moet werken al lukte dat dit weekend ook niet erg aan het markermeer op sneeuw en de stukken ijs daar.
@Braintag,Je tips zijn zeker dingen waar ik meer mee bezig moet zijn voor betere foto's. ik zou bijna een briefje achterop mijn camera plakken met deze tips.
@eos4all, ik heb mijn onderschrift aangepast en de 60D staat er nu bij, het statief heb ik al dus dat is het probleem niet maar zeker ook afgelopen weekend aan de waterkant dan is dat erg moeilijk om daar gebruik van te maken met al die sneeuw en ijsbrokken.
@Piar, Het vreemde is mijn foto's hellen juist net de andere kant op dus rechts is hoger dan links en dat is bijna altijd zo.
@Flipperkoning, ik ga dit zeker uitzoeken of ik ook zo iets kan instellen in mijn camera.
@Multikoe, Tijd ja dat moet ik zeker nemen voor het maken van foto's ook zo'n tip die op het briefje moet achterop de camera.
@amphora, ik moet nog veel uitzoeken in LR hoe alles werkt maar dit kan er ook best wel inzitten maar ik ben het nog niet tegengekomen ook niet in het boek wat ik er bij heb.
@Dirkvreugd, Techniek ja dat is nu net het gene waar ik nog veel van moet leren.
@Fokke van Saane, En dat zijn nu net de dingen die ik veel doe, natuur en stil leven dus de tijd heb ik er wel voor maar nu nog de tijd, techniek en de rechte horizon toepassen.
@Kissyfur, De tip met de focus punten heb ik al geprobeerd maar dat ging nog niet helemaal goed maar ik denk dat als ik daar nog meer mee oefen het wel beter zou kunnen lukken ook bij mij.

Allemaal bedankt zo ver voor de tips en trucks.

Groeten PetroV
Canon EOS 60D
Canon EF 50mmF/1.8 -2
Canon PowerShot G7
Velbon CX 540 Statief

Licht Donker  
.
 Titel:
UNREAD_POSTGeplaatst: 13 Feb 2012 21:39 
Gebruikers-avatar
 WWW  Profiel
Natuur en stillevens zijn voor mij vaak ook een synoniem voor het gebruik van een statief, door een waterpas in je flitsschoen te stoppen kan je de foto compsotie helemaal waterpas maken.
Flickr Hans wie is dat?

Licht Donker  
.
UNREAD_POSTGeplaatst: 13 Feb 2012 23:45 
Gebruikers-avatar
 Profiel
petroV schreef:

Het vreemde is mijn foto's hellen juist net de andere kant op dus rechts is hoger dan links en dat is bijna altijd zo.

Volgens mij is dat precies wat piar bedoelt. Als je de camera aan de rechterkant wat naar beneden drukt komt de horizon op die kant hoger te staan...

Licht Donker  
.
UNREAD_POSTGeplaatst: 15 Feb 2012 00:36 
Gebruikers-avatar
 WWW  Profiel
@Wieger, zoals jij het zegt dan klopt het helemaal ik ben nog even mijn laatste foto's gaan bekijken en dan klopt dat, weer een dingetje dat ik moet gaan doen bewuster de foto nemen en rustiger afdrukken, eigenlijk net zoals bij de schietsport de trekker overhalen van het wapen dat moet je ook langzaam en beheerst doen.
@Flipperkoning, ik ben al aan het rond kijken geweest op het web voor een waterpas op mijn flitsschoen of een ander matglas met lijnen dat zou ook nog een optie zijn, ik weet nog niet wat de voorkeur is voor mij.

Groeten PetroV.
Canon EOS 60D
Canon EF 50mmF/1.8 -2
Canon PowerShot G7
Velbon CX 540 Statief

Licht Donker  
.
 Titel:
UNREAD_POSTGeplaatst: 15 Feb 2012 11:09 
Gebruikers-avatar
 Profiel
Een waterpas is alleen handig als je het op statief gebruikt. Maar dan heb je toch zoveel tijd dat je het ook wel a.d.h.v. de framelijnen kunt zien neem ik aan. Voor de 60D heb je een Canon Ef-D focus screen nodig. Cameranu en Kamera-express verkopen ze wel.

Licht Donker  
.
 Titel:
UNREAD_POSTGeplaatst: 23 Feb 2012 13:58 
Gebruikers-avatar
 WWW  Profiel
Met een statief én de tijd nemen moet het toch aardig lukken om de camera aardig recht te houden, de rest zou ik overlaten aan photoshop. Uiteindelijk is het ter plaatse op de camera toch altijd lastig om écht nauwkeurig te bepalen of de camera recht staat, en thuis achter je beeldscherm is het meestal peanuts.

En indien er geen rechte horizon of gebouwen in beeld staan, is er ook geen reden om je heel erg druk te maken over of de foto recht staat of niet ;)

Licht Donker  
.
UNREAD_POSTGeplaatst: 07 Mrt 2012 21:11 
Gebruikers-avatar
 WWW  Profiel
@ Mark Bedankt voor je tips 2 weken geleden een workshop landschap fotografie gedaan en toen wat van de tips uit dit topic gebruikt en de horizon kwam al een stuk rechter op mijn foto's.
ik heb bij een aantal foto's later de horizon nog rechtgezet in LR.
Maar ik heb toch ook nog wel mijn zinnen gezet op een ander matglas in mijn camera ( die met die strepen)

Bedankt zo ver voor de info en tips.
Groeten Petrov
Canon EOS 60D
Canon EF 50mmF/1.8 -2
Canon PowerShot G7
Velbon CX 540 Statief

Licht Donker  
.
UNREAD_POSTGeplaatst: 16 Mrt 2012 00:30 
Gebruikers-avatar
 WWW  Profiel
je kunt ook de waterpas in je viewfinder krijgen bij de 60D. Ik heb deze onder de setknop geprogrammeerd. Nu komt waar normaal je sluitertijd diafragma enzo staat een digitaal waterpas die precies laat zien of alles recht is..
fotografie is passie
20D - Tokina 16-50 f2.8 - 70-200L f4 - 85 f1.8 - 430EX II - 2x crumpler tas.
http://www.janodink.eu

Licht Donker  
.
 Titel:
UNREAD_POSTGeplaatst: 15 Nov 2012 20:12 
Gebruikers-avatar
 WWW  Profiel
de 60d heeft toch een Electronic level?
EOS 5D3 met 24 - 105L f4 IS, 70-200L f4 IS, 100mm 2.8 Macro USM.

Licht Donker  
.
 Titel:
UNREAD_POSTGeplaatst: 15 Nov 2012 20:12 
Gebruikers-avatar
 WWW  Profiel
oef, ik zie dat dit topic oud is... excuses.
EOS 5D3 met 24 - 105L f4 IS, 70-200L f4 IS, 100mm 2.8 Macro USM.

Licht Donker  
.
Forumindex » Belangrijke zaken » Tips en Truuks
Berichten weergeven van de afgelopen:  
Reageren op dit onderwerp    [ 25 berichten ] 

Grijswaarden