[ 14 berichten ] 
 Titel: RAW of Jpeg
Ongelezen berichtGeplaatst: 23 Jan 2011 19:46 
 WWW  Profiel
Ik heb een vraag, wat is het verschil tussen RAW en Jpeg?
RAW heeft meer ruimte nodig, en je kunt het na de tijd beter bewerken heb ik gelezen.
Zijn de verschillen groot qua kwaliteit?

Licht Donker  
.
 Titel:
Ongelezen berichtGeplaatst: 23 Jan 2011 19:51 
Gebruikers-avatar
 WWW  Profiel
Ja.
RAW kan je veel beter bewerken.
De reden dat de bestanden groter zijn bij RAW,is dat de camera letterlijk opslaat wat de sensor krijgt.
In JPG zit er sowieso een compressie op,waarbij de kwaliteit minder wordt.
(Even heel simpel gezegd)
http://www.flickr.com/photos/mphotography1993/
Digitaal: Canon 60D, Tamron 17-50 F2.8, Canon 50mm f1.8 II, Canon 70-300 F4-5.6 IS USM, Canon 580 EX II
Analoog: Pentax P-30T, Pentax ME Super, Tokina 28mm f2.8, Pentax 50mm f1.7.

Licht Donker  
.
 Titel:
Ongelezen berichtGeplaatst: 23 Jan 2011 20:00 
Gebruikers-avatar
Moderator
 Profiel
Diederik, ik neem aan dat je al wel iets meer weet dan "de ene is groter"?

Zo niet dan is mijn advies even zelf wat meer te lezen over het verschil, en dan terug te komen met een iets specifiekere vraag.
Traveling don't make me special, no, I am just one more lonely soul, trying hard to try hard to stay kind [Marian Call / Highway Five]

Licht Donker  
.
 Titel:
Ongelezen berichtGeplaatst: 23 Jan 2011 20:04 
 WWW  Profiel
En met welk programma kun je het bewerken dan? Is het mogelijk om dat met Photoshop cs3 te doen? Dat ben ik nu een beetje aan het leren.

Licht Donker  
.
 Titel: Re:
Ongelezen berichtGeplaatst: 23 Jan 2011 20:06 
Gebruikers-avatar
 WWW  Profiel
Diederik Walhof schreef:

En met welk programma kun je het bewerken dan? Is het mogelijk om dat met Photoshop cs3 te doen? Dat ben ik nu een beetje aan het leren.

Jup,hebben wij ook op school.
Als je die foto's opent (afhankelijk van je camera is dat een .CR2 (Canon) .NEF (Nikon) en bj Sony en Pentax e.d. heet het weer anders.
Dan krijg je eerst ene scherm met je foto en de standaard bewerkingen (ben even kwijt hoe het heet,dat scherm) Als je dan zegt Open Image,dan wordt de foto incl. de bewerkingen geopend in Photoshop en kan je verder bewerken.
Digitaal: Canon 60D, Tamron 17-50 F2.8, Canon 50mm f1.8 II, Canon 70-300 F4-5.6 IS USM, Canon 580 EX II

Licht Donker  
.
 Titel: Re: Re:
Ongelezen berichtGeplaatst: 23 Jan 2011 20:09 
 WWW  Profiel
Maarten_E schreef:

Diederik Walhof schreef:

Als je die foto's opent (afhankelijk van je camera is dat een .CR2 (Canon) .NEF (Nikon) en bj Sony en Pentax e.d. heet het weer anders.
Dan krijg je eerst ene scherm met je foto en de standaard bewerkingen (ben even kwijt hoe het heet,dat scherm) Als je dan zegt Open Image,dan wordt de foto incl. de bewerkingen geopend in Photoshop en kan je verder bewerken.

Bedankt voor de hulp, dan ga ik daar mee oefenen.

Licht Donker  
.
Ongelezen berichtGeplaatst: 23 Jan 2011 22:23 
Gebruikers-avatar
 WWW  Profiel
Maarten_E schreef:

Diederik Walhof schreef:

Camera Raw?

Licht Donker  
.
Ongelezen berichtGeplaatst: 23 Jan 2011 22:40 
Gebruikers-avatar
 WWW  Profiel
passievrucht schreef:

Maarten_E schreef:

Diederik Walhof schreef:

Camera Raw?

Jups,dat bedoelde ik! :)

Licht Donker  
.
 Titel: Re:
Ongelezen berichtGeplaatst: 24 Jan 2011 00:21 
Gebruikers-avatar
Moderator
 WWW  Profiel
braintag schreef:

Diederik, ik neem aan dat je al wel iets meer weet dan "de ene is groter"?

Zo niet dan is mijn advies even zelf wat meer te lezen over het verschil, en dan terug te komen met een iets specifiekere vraag.

Toch vraag ik mij wel af hoeveel mensen hier echt het principe kennen achter RAW, buiten het feit dat de meesten hier natuurlijk wel weten dat je het gemakkelijker kunt bewerken.
36x24 4x5

Licht Donker  
.
 Titel:
Ongelezen berichtGeplaatst: 24 Jan 2011 09:00 
Gebruikers-avatar
Moderator
 Profiel
Eens, vandaar dat ik hoopte op een iets specifiekere vraag (als in: heeft het in deze of deze situatie zin om met RAW te werken of kom ik prima weg met jpg, of in welke omstandigheden ga ik echt nut hebben RAW).

Nu is het alsof TS op een muziek-forum vraagt: ik heb een CD maar ik merk dat mp3's veel kleiner zijn en toch hoor ik dezelfde muziek, hoe kan dat?

(maar misschien ben ik te ongeduldig ingesteld en kijk ik liever zelf eerst wat ik op het wereld-wijde-web kan vinden)
Traveling don't make me special, no, I am just one more lonely soul, trying hard to try hard to stay kind [Marian Call / Highway Five]

Licht Donker  
.
 Titel:
Ongelezen berichtGeplaatst: 24 Jan 2011 09:47 
Gebruikers-avatar
 WWW  Profiel
@braintag Nee hoor, niet ongeduldig.. ik vind dat TS zelf ook wel wat onderzoek had mogen doen alvorens die vragen te stellen... nu is het echt zo plompverloren: "hee, ik heb een nieuwe camera en ik zie naast jpg ook raw staan! hmmmm... ff googlen op "fotografieforum", daar weten ze vast het antwoord, dan hoef ik dat zelf niet te gaan zoeken! Hee, daar is DPZ, ziet er wel uit als een fotografieforum. Plemp: wat is het verschil tussen jpeg en raw?.. zo... laat maar komen!"

(of ben ik nou te kort door de bocht... maandagochtend he...)

Licht Donker  
.
 Titel: Re: RAW of Jpeg
Ongelezen berichtGeplaatst: 24 Jan 2011 10:00 
 Profiel
Diederik Walhof schreef:

Ik heb een vraag, wat is het verschil tussen RAW en Jpeg?
RAW heeft meer ruimte nodig, en je kunt het na de tijd beter bewerken heb ik gelezen.
Zijn de verschillen groot qua kwaliteit?

Diederik, deze vraag kan je toch moeilijk serieus menen op een forum als dit en als zakelijk belanghebbende bij een webwinkel in posters?
Hoever heb je jezelf in wat basics verdiept? Je profileert je nu als een groenteboer die het verschil niet weet tussen een banaan en een sinasappel (ja, het is allebei fruit), maar ondertussen wel doet alsof het een "vak"handel is.

Sorry, dat ik wat zurig reageer, maar een forum als dit zoekt toch altijd een balans van halen en brengen. Je maakt nu wel erg de indruk dat je vanuit een leunstoel de anderen voor je karretje wil spannen.
Fotografie is mijn "grote mensen" speelgoed

Licht Donker  
.
 Titel: Re: RAW of Jpeg
Ongelezen berichtGeplaatst: 24 Jan 2011 10:05 
Gebruikers-avatar
 WWW  Profiel
fredkok schreef:

Diederik, deze vraag kan je toch moeilijk serieus menen op een forum als dit en als zakelijk belanghebbende bij een webwinkel in posters?.

Oh, daar herkende ik de naam van. Inderdaad opmerkelijk dat de posterwinkelmeneer niet weet wat RAW is.

We kunnen hem denk ik niet kwalijk nemen dat hij die basic vraag op DPZ stelt. Hij is hier nog niet zo lang en heeft nog geen idee van het niveau geloof ik. Ik vind het vooral een taak van de mod's zo'n topic als dit op slot te zetten en mensen naar wikipedia oid te wijzen. Of in een vroeg stadium een wat gerichter vraag te eisen, en niet de basic vraag die het nu is.

Licht Donker  
.
 Titel:
Ongelezen berichtGeplaatst: 24 Jan 2011 10:27 
Gebruikers-avatar
Moderator
 WWW  Profiel
Diederik,

van de drie topics die je op dit forum bent gestart, is dit de derde die gesloten wordt, omdat die niet voldoet aan de regels. Na je twee eerder gesloten topics heb ik je een 'Persoonlijk Bericht' gestuurd met daarin het vriendelijk, doch dringend, verzoek je aan de regels van DPZ te houden. Aan dit verzoek lijkt je vooralsnog geen gehoor te geven. De sancties waar ik in dat 'Persoonlijk Bericht' over sprak, gelden niet slechts voor het plaatsen van SPAM, maar ook voor het overtreden van de andere regels waar ik over sprak. Ik hoop en verwacht dat je je nu wel aan het verzoek gehoor zult geven, wanneer dat echter niet het geval is, zijn de sancties bij je bekend.
Afbeelding dat vind je leuk, he?

"Je moet vooral niet teveel foto's maken, daar wordt iedereen gek van" - Callie Shell

Licht Donker  
.
Forumindex » Belangrijke zaken » Tips en Truuks
Berichten weergeven van de afgelopen:  
Dit onderwerp is gesloten. U kunt geen berichten wijzigen of nieuwe reacties plaatsen.    [ 14 berichten ] 

Grijswaarden