[ 12 berichten ] 
 Titel: Tips voor series
Ongelezen berichtGeplaatst: 29 Dec 2010 10:46 
Gebruikers-avatar
 WWW  Profiel
Heb inmiddels wat ideetjes voor verschillende series en ook al wat geprobeerd, maar ik vind het resultaat vaak onsamenhangend. Ik pak het dus niet goed aan en/of laat me teveel meeslepen in een enkele foto.

Wat is belangrijk om een goede serie te krijgen? Moet hier wel bij zeggen dat ik geen verhaaltjes serie wil maken maar meer registreren van div onderwerpen (landschap, gebouwen, GEEN mensen).

Hoe belangrijk is het gebruik van verschillende lenzen (heb zelf het idee dat 1 foto op 15mm het verpest als rest op 35mm is. Zelfs als het betreffende onderwerp 15mm nodig heeft) is dat zo en waarom?

Hoe belangrijk is zelfde bewerking in een serie? qua kleur, formaat, orientatie?

Voorbeeld waar ik mee bezig ben is een serie waar ik de enige weg naar ons dorp in beeld wil brengen in alle seizoenen. Stel dat ik bv fotos heb van een ongeluk op die weg, kan ik in die zelfde serie een meer artistieke foto plaatsen van bv lighttrails 's nachts?

Beetje rare vragen misschien maar ben wel benieuwd hoe jullie een serie benaderen. Dus alle tips welkom.
400D | 10-20 | 17-85 | 30 | 50 | 70-300 |  | EZF521
Heleneus.nl | Flickr

Licht Donker  
.
 Titel:
Ongelezen berichtGeplaatst: 29 Dec 2010 10:58 
Gebruikers-avatar
 WWW  Profiel
Ik denk dat je als eerste de vraag moet beantwoorden: wat wil ik vertellen met mijn foto's? Welk verhaal?
Je foto's zouden die vraag allemaal moeten beantwoorden.

Als het antwoord is: ik wil de enige weg naar mijn dorp vertellen, dan past een ongeluk daar misschien niet bij.
Als het antwoord dan weer is: ik wil laten zien wat er allemaal gebeurt op de enige waar naar mijn dorp, dan weer wel.

Kijk ook goed naar andere series en probeer de verbindende factor daarin te vinden.

Zelf vind ik dit ook lastig hoor.. ;)

Licht Donker  
.
 Titel:
Ongelezen berichtGeplaatst: 29 Dec 2010 11:00 
Gebruikers-avatar
 WWW  Profiel
ik zou eens kijken hoe de klaas dat heeft aangepakt in zijn ruraal series

Licht Donker  
.
 Titel:
Ongelezen berichtGeplaatst: 29 Dec 2010 11:04 
Gebruikers-avatar
 WWW  Profiel
Zo veel van de dingen die je noemt als je nodig hebt.

Als een serie heel sterk en verhalend is, dan kun je elk formaat, elke orientatie, elk standpunt en zelfs elke camera nemen die je wilt. Of misschien is je uiteindelijke presentatievorm zo samenhangend en afgebakend dat je de beelden onmogelijk los van elkaar kan zien. Een andere keer wil je juist iets gemeenschappelijks hebben omdat dit je boodschap benadrukt. Dat zijn keuzes die alleen jij kan maken in eerste instantie. Jij weet wat je wil vertellen, en daarbij moet jij bedenken hoe je dat vertellen wil.
Om je voorbeeld van je dorp te nemen. Als de locatie de enige overeenkomst tussen de foto's is dan zul je al snel heel erg je best moeten doen om het enigzins samenhangend te krijgen. Wil je een verhaal vertellen over hoe mysterieuze lighttrails ongelukken veroorzaken, dan ligt het al een stuk dichter bij elkaar en zal de nadruk meer op je verhaal liggen.

Kort gezegd: ligt er aan wat je wilt vertellen, en hoe je dat wilt overbrengen.
Fotografie in een notendop.
Sluit de mond meer, en de ogen minder.
Ik verken Utrecht.

Licht Donker  
.
 Titel:
Ongelezen berichtGeplaatst: 29 Dec 2010 12:00 
Gebruikers-avatar
 WWW  Profiel
Je zegt dat je meer registratief dan verhalend wilt werken. Het hangt er een beetje vanaf wat je verstaat onder een verhaal en onder een registratie, maar misschien helpt het om in plaats van over je verhaal na te denken over een thema. Bij het samenstellen van een serie foto's probeer ik soms een serie op basis van een thema te maken om er een beetje samenhang in aan te brengen. Het is natuurlijk beter om dat soort dingen vooraf te bedenken, maar op vakantie schiet je ook vaak in het wilde weg.

In jouw geval ben je er dan al bijna: je onderwerp is de weg, je thema is de seizoenen. Een foto van een ongeluk zou ik er dan alleen tussen zetten als dat ongeluk duidelijk door het weer is veroorzaakt (glijpartij in de sneeuw?). Enzovoort. In elke foto moet de relatie tussen de weg en het seizoen zichtbaar zijn.

Gebruik van verschillende lenzen, en zelfs van verschillende bewerkingen, kunnen wat mij betreft allemaal in een serie, zolang je je thema maar in het oog houdt. Maar gebruik van dezelfde bewerking of kleurtoon of wat dan ook, kan het gevoel van eenheid in een serie wel versterken.
EOS50DAF17502.8IFEF501.8EF702004LAF102045.6.......................................................................................de reisfotograaf

Licht Donker  
.
 Titel:
Ongelezen berichtGeplaatst: 29 Dec 2010 12:27 
Gebruikers-avatar
 WWW  Profiel
als je die weg neemt, kan je weer veel verschillende dingen doen die het het thema weg uitbeelden. het begint echt met het verhaal dat jij wil vertellen en daar ik zelf niet echt weet wat ik met mijn foto's wil vertellen lukt het mij niet vaak een samenhangende serie te maken. kijk ik ben in parijs geweest en al die foto's laten dat zien, maar dan is het meer een verzameling en geen serie.

een mooie, maar volgens mij wel vaak gebruikte, manier om de weg als serie te maken in de jaargetijden is om je statief neer te zetten en deze plaats goed onthouden en elke week/maand/seizoen op die plek een foto maken. het onderwerp is de weg en het thema het veranderen van de natuur en dit kan je ook doen met het op een dag van 's ochtends vroeg tot 's avonds laat.
Flickr Hans wie is dat?

Licht Donker  
.
 Titel:
Ongelezen berichtGeplaatst: 30 Dec 2010 12:09 
Gebruikers-avatar
 WWW  Profiel
Bedankt voor de reacties zover.

Had natuurlijk al diverse series bekeken ook die van de klaas. Hoewel ik sommige series goed vind en andere minder kan ik daar zelf niet heel erg duidelijk van zeggen waarom. Het is dus veel gevoel lijkt me. Ik denk dat het over het algemeen moeilijk word interessant te houden als er geen mensen op staan.

Maarja zo'n weg dan he: Ik zelf heb een wegenfetish, maar ben me er wel van bewust dat ik dat niet deel met veel mensen :-)
Dus om dan in elke foto een stuk weg te hebben is voor de samenhanging van de serie misschien wel goed, maar elk beeld an sich word dan weer "ontsierd" door de weg. Daarentegen mooie landschapsfotos maken van het decor ontaard in mijn ogen weer in een serie ordinaire landschappen. Keuzes keuzes moeilijk hoor.
Heleneus.nl | Flickr

Licht Donker  
.
 Titel:
Ongelezen berichtGeplaatst: 30 Dec 2010 12:15 
Gebruikers-avatar
 WWW  Profiel
Als jij foto's van wegen wilt maken dan doe je dat.

Ik zie liever een serie met wegen die dat oprecht interessant vindt dan tien series met onscherpe blaadjes omdat iedereen dat zo mooi vindt.
Sluit de mond meer, en de ogen minder.
Ik verken Utrecht.

Licht Donker  
.
 Titel:
Ongelezen berichtGeplaatst: 30 Dec 2010 14:08 
Gebruikers-avatar
 WWW  Profiel
Ja dat zowiezo, maar is toch fijn als ik het ook voor anderen ook interessant krijg. Mijn meest briljante foto's vind over het algemeen niemand mooi of interessant dus dat beheers ik al wel :-)
Heleneus.nl | Flickr

Licht Donker  
.
 Titel: Re:
Ongelezen berichtGeplaatst: 30 Dec 2010 14:14 
 WWW  Profiel
Lancelot schreef:

Maarja zo'n weg dan he: Ik zelf heb een wegenfetish, maar ben me er wel van bewust dat ik dat niet deel met veel mensen :-)
Dus om dan in elke foto een stuk weg te hebben is voor de samenhanging van de serie misschien wel goed, maar elk beeld an sich word dan weer "ontsierd" door de weg

En daar zie ik juist een uitdaging! Probeer eens in beeld te brengen wat jij nou zo intrigerend vindt aan wegen. Is het 'het onderweggevoel'? De structuur van de weg? De verbinding van 'hier naar elders'? de lijn? Of misschien de reis van de weg zelf: van tekentafel, tot aanleg, gebruik, verval en sloop?
Als het jou lukt om jouw gevoel in beelden te vatten op een manier die de kijkers begrijpen denk ik dat er sprake is van geslaagde beelden. En als ze een duidelijke samenhang hebben klinkt het als een serie.

Licht Donker  
.
 Titel:
Ongelezen berichtGeplaatst: 30 Dec 2010 14:46 
Gebruikers-avatar
 Profiel
Kijk eens naar 'as far as i could get'
Leuk idee om wegen vast te leggen... wel iemand meenemen die op de camera past :)

Licht Donker  
.
 Titel: Re: Tips voor series
Ongelezen berichtGeplaatst: 25 Jan 2011 12:23 
Gebruikers-avatar
 WWW  Profiel
Nou iedereen bedankt voor zijn commentaar. Wat me het meest aanspreekt in wegen, zijn toch wel de vloeiende lijnen en de inpassing in de omgeving. (denk dat 't komt door 12 jaar op de vrachtwagen door europa).
Met jullie tips en nog wat research ondertussen eerste fototjes gemaakt.
Heleneus.nl | Flickr

Licht Donker  
.
Forumindex » Belangrijke zaken » Tips en Truuks
Berichten weergeven van de afgelopen:  
Reageren op dit onderwerp    [ 12 berichten ] 

Grijswaarden