[ 11 berichten ] 
 Titel: Object in 360 graden fotograferen voor VR, tips?
UNREAD_POSTGeplaatst: 04 Dec 2010 16:28 
Gebruikers-avatar
 WWW  Profiel
Samen met een bevriende webdesigner heb ik het plan opgevat om een informatieve website te gaan maken over een bepaald type helikopter. Nu is het idee ontstaan om van zo'n helikopter een 360 graden foto te maken. Door middel van een QTVR achtig iets willen we dat je rondom de helikopter kan lopen.
Een 360 graden interieurshot heb ik reeds gemaakt en omgezet naar een QTVR, dus dat is alvast gelukt.
Maar het gaat dus om het exterieur. Ik heb hier al over zitten dubben, en bedacht dat het misschien handig is om vanuit de top-as van de heli met een schietlood een cirkel uit te zetten en dan om de X-aantal graden een markering op de grond te zetten vanwaar ik de foto's maak. maar er zijn toch een aantal vragen:

- Hoe veel foto's zijn minimaal nodig?
- Heb je hier rekening te houden met een nodalpoint?
- Moet ik een ijkpunt hebben op het object waar ik telkens het midden van de zoeker op richt?
- Welke stitchtools zijn er? (heb nu de trial van Object2VR van GardenGnome, maar zijn er nog meer)?
- Hoe heet deze techniek eigenlijk? (altijd handig voor Google)

Heeft iemand hier ervaring mee, en wil je je ervaringen/tips delen? Alle info is nl. welkom.
Ik heb nl. druk gezocht op Google maar kan niet echt iets vinden, weet nl. niet echt hoe deze techniek precies heet.

Ben benieuwd!
Kanonnen en Appels...

Licht Donker  
.
 Titel:
UNREAD_POSTGeplaatst: 21 Dec 2010 14:46 
 Profiel
Laat je camera stil op statief staan (fixeer iso/diafragma/sluitertijd/focus) en draai de helikopter foto voor foto op een draaischijf (handiger dan de camera draaien). Zie verder http://www.fotohulp.nl/panorama_fotos.html (goede stichttool te downloaden

Succes!

Licht Donker  
.
 Titel:
UNREAD_POSTGeplaatst: 23 Dec 2010 17:28 
Gebruikers-avatar
 WWW  Profiel
Hans, dank je voor je reactie. Echter, het gaat om een echte helikopter. Geen speelgoed versie. Dus een draaischijf wordt wat lastig. Idem voor een achtergrond.
Kanonnen en Appels...

Licht Donker  
.
 Titel: Re: Object in 360 graden fotograferen voor VR, tips?
UNREAD_POSTGeplaatst: 23 Dec 2010 19:45 
 Profiel
Ah, een echte! Sorry had ik niet door :o

Groeten,
Hans.

Licht Donker  
.
 Titel:
UNREAD_POSTGeplaatst: 28 Dec 2010 23:22 
Gebruikers-avatar
 WWW  Profiel
Om het kompas van een NF5 af te stellen hadden ze vroeger een draaipunt, waarop 1 wiel van het toestel werd geplaatst en vervolgens met de hand werd rondgetrokken.
Geen idee of dat nog steeds zo gedaan wordt, en of zo'n punt op het vliegveld aanwezig is.
Nadeel is wel dat de afstand tot het toestel niet gelijk blijft.
Voordeel is dat je belichting gelijk blijft, zolang tussentijds het weer gelijk blijft.

Licht Donker  
.
 Titel:
UNREAD_POSTGeplaatst: 30 Dec 2010 21:43 
Gebruikers-avatar
 WWW  Profiel
@Jacob: Klopt, wat je zegt. Dit noemen ze kompas swingen. Ik heb hier ook al aan zitten denken, omdat ik dit in het verleden vaak zat heb gedaan. De kompasswingplaats is er nog steeds op het vliegveld, alleen de dolly waar de helikopter op gezet kan worden is helaas niet meer aanwezig (verkocht samen met de overige airframes). Dat had echt perfect geweest, want daarmee kan je de heli precies om zijn top-as draaien.
Kanonnen en Appels...

Licht Donker  
.
 Titel:
UNREAD_POSTGeplaatst: 30 Dec 2010 22:01 
Gebruikers-avatar
Moderator
 WWW  Profiel
Wat weegt zo'n helicopter? Er zijn een soort verhuis "dolly's" die een oprij hoogte hebben van een millimeter of 5 en vervolgens enkele centimeters opgepompt kunnen worden. Bij ons is er eens een kluis mee verhuist. Er staat me bij dat die dolly's een kilo of 5000! Per stuk kunnen dragen. Als je die op een aantal plekken kunt plaatsen en dan rond een referentiepunt kunt draaien (cirkel?) ben je een heel eind opweg.
Speed has never killed anyone, suddenly becoming stationary... That's what gets you
(J. Clarkson)

5D II,5D, 35, 50, 85, 100, 300, 17-40, 24-105, 70-200, 1.4x

Licht Donker  
.
 Titel:
UNREAD_POSTGeplaatst: 30 Dec 2010 22:27 
Gebruikers-avatar
Moderator
 Profiel
Of 'm optakelen aan de rotor? Een flinke slinger zal vast genoeg zijn voor een paar rondjes ;)

En anders zou ik gewoon een touwtje maken aan je gewenste middelpunt ergens tussen z'n skids en een rondje om het ding heen doen met je statief. Als je dan een stang/plank van zeg een halve meter ergens onder aan je statief fixeert, en het touwtje daar aan het uiteinde knoopt, lijn je door straktrekken van het touwtje steeds de lens precies de goede richting op, en voorkom je dat die chopper van links naar rechts door je beeld springt. Nooit gedaan maar lijkt me het proberen waard ;)
Long ago, it must be, I have a photograph
Preserve your memories, they're all that's left you

Licht Donker  
.
 Titel:
UNREAD_POSTGeplaatst: 31 Dec 2010 17:16 
Gebruikers-avatar
 WWW  Profiel
@Ruben Dat zou inderdaad kunnen volgens mij weegt hij zo'n 1550kg, nadeel is dan dat de helikopter draait en de achtergrond stil staat als je 'm in een VR presentatie zet. Dus heb je niet het gevoel dat je er omheen loopt.

@Ted Optakelen kan ook (we hebben een kraan), maar dan zitten we met het zelfde probleem met de achtergrond. Ik neig dus naar het idee met het touwtje (zie ook start-topic). Ik denk dat ik, als het weer wat beter wordt ik eens droog ga oefenen op m'n auto of zo om te zien of het werkt.

Bedankt voor de suggesties zover.
Kanonnen en Appels...

Licht Donker  
.
 Titel:
UNREAD_POSTGeplaatst: 07 Dec 2011 09:05 
Gebruikers-avatar
 Profiel
Rails rond de copter plaatsen en daar een karretje op zetten met camera?
Zag zoiets in de efteling voor een round shot gebruikt worden.

Of zeg ik dan iets heel geks? ( voor mij heel normaal hoor )

ps .. net zoals reacheren in een topic van bijna een jaar oud... sorry

Licht Donker  
.
 Titel:
UNREAD_POSTGeplaatst: 07 Dec 2011 10:18 
Gebruikers-avatar
 WWW  Profiel
Of een cirkel tekenen met een krijtje op de grond en daar een soort van graden streepjes zetten en je statief elke keer verplaatsen langs die lijn. Maar iets zegt mij dat dit allang gebeurt is aangezien dit topic van vorig jaar is :)
Nikon + Hasselblad

Licht Donker  
.
Forumindex » Belangrijke zaken » Tips en Truuks
Berichten weergeven van de afgelopen:  
Reageren op dit onderwerp    [ 11 berichten ] 

Grijswaarden