[ 7 berichten ] 
 Titel: Samengesteld beeld - hoe spannend houden?
UNREAD_POSTGeplaatst: 13 Jun 2012 13:18 
Gebruikers-avatar
 Profiel
Hallo allemaal,

Voor mijn studie heb ik een opdracht 'Samengesteld beeld.' Ik moet 3 series van 3 foto's maken, en die 3 foto's moeten ondanks hun verscheidenheid in beeld samen een geheel vormen.

Ik loop een beetje vast hierin, ik dacht eerst aan kleur als overkoepelend thema, en dan verschillende associaties per kleur uit te beelden, bijv rood: gevaar, verleiding, etc. Maar na een paar testen bleek dit niet te werken en hier ben ik ook mee gestopt.

Toen ben ik overgestapt op tegenstellingen. Ik heb het mezelf wat moeilijker gemaakt door per foto een dubbelbeeld te maken, wat dus inhoudt dat ik dan in totaal 18 beelden moet maken (als ik het in elke serie doorvoer). Ik ben begonnen met mezelf fotograferen, bovenkant-onderkant, voorkant-achterkant, en de techniek komt er redelijk uit, alleen de beelden slaan weer nergens op. (ik zou ze graag laten zien, maar ik sta er naakt op en als nieuweling hier vind ik dat toch een beetje moeilijk).

Waar ik vooral tegenaan loop is, hoe hou je het interessant, en hoe groot maak je het verschil tussen de verschillende beelden? Is het slim om me op inhoud te focussen of kan ik er beter een vormconcept van maken? Ik zie door de bomen het bos niet meer :(

Heeft iemand hier tips of adviezen over? Of iets anders wat mijn denkrichting kan veranderen? Alvast ontzettend bedankt!

Licht Donker  
.
 Titel:
UNREAD_POSTGeplaatst: 13 Jun 2012 13:29 
Gebruikers-avatar
 WWW  Profiel
Ik zou van afstand denken dat vooral 'vorm' een makkelijke rode draad is. Stel, je neemt een Fabriek als uitgangspunt, die bijv. horloges of bezems maken. Een normale scène op 1 foto van de fabriek zou bijv zijn: de voorgrond (een schuin weglopende railing), in het midden de fabriekshal zelf met de machines/transportbanden, en aan 1 zo'n band een medewerker met een blauw overal aan.

Als je 2 van die elementen (de schuin weglopende railing en de medewerker met het blauwe overal) zou vervangen door elementen uit twee andere foto's over dat onderwerp en die DTP-technisch op 1 beeld zou krijgen, zou ik denken dat je in de buurt komt: De railing vervang je door daar een bezem in te shoppen, en de medewerker vervang je door een schoonmaker met dweil en emmer naast zich. Of bij horloges: de railing vervangen door schuin aflopend horloge, en de medewerker door een sjieke zakenman.

Ik ben benieuwd of dit ook maar énigszins in de buurt komt van iets waar je wat aan zou kùnnen hebben.
Canon EOS 60D :: Sigma 10-20mm :: Sigma 30mm f/1.4 :: Sigma 50mm f/1.4 :: Tamron 90mm f/2.8 :: Canon Speedlite 430EXII :: Yongnuo YN-460 II :: Yongnuo YN-560 II::Cactus V5

Licht Donker  
.
 Titel:
UNREAD_POSTGeplaatst: 13 Jun 2012 13:36 
Gebruikers-avatar
 Profiel
Wow! Haha zo had ik het dus nog echt helemaal niet bekeken!
Het onderwerp wat je noemt in je voorbeeld spreekt me minder aan, maar de sprongen die je maakt had ik nog niet bedacht, dus ik ga zeker kijken of ik een onderwerp kan verzinnen waar ik me in kan vinden en zulke stappen kan toepassen. Een beetje micro-macro-meso-achtige stappen, tof :)

Dankjewel!

Licht Donker  
.
 Titel:
UNREAD_POSTGeplaatst: 13 Jun 2012 13:43 
Gebruikers-avatar
Moderator
 WWW  Profiel
Voor wat voor opleiding is dat? En ben je bekend met creativiteit stimulerende technieken? Daar zou ik eens naar kijken, denk dat je daar meer aan hebt dan wanneer we hier voor gaan kauwen wat je moet doen...
Afbeelding dat vind je leuk, he?

"Je moet vooral niet teveel foto's maken, daar wordt iedereen gek van" - Callie Shell

Licht Donker  
.
 Titel:
UNREAD_POSTGeplaatst: 13 Jun 2012 13:47 
Gebruikers-avatar
 Profiel
Je hoeft ook niets voor te kauwen, alleen ik zit in deze vast in mijn denkrichting, dus nieuwe inzichten zouden me al weer een stuk op weg helpen. Ik kan gekke gedachtensprongen maken, maar het ook daadwerkelijk uitvoeren zodat het in beeld nog net zo logisch is als in mijn hoofd, daar heb ik moeite mee. Ik zit op de fotoacademie trouwens.

Licht Donker  
.
 Titel:
UNREAD_POSTGeplaatst: 13 Jun 2012 14:12 
Gebruikers-avatar
 WWW  Profiel
Door ervoor te zorgen dat het geen trucje wordt, maar een duidelijke meerwaarde aan het beeld!
Ik zou eens beginnen met een thema per serie te verzinnen en hier dus een paar ideeën voor verzinnen en dan de foto's maken. Het maakt bij een samengesteld beeld niet uit hoeveel foto's je gebruikt, kijk maar naar die fotograaf die laatst in het Groninger museum hing(ben zijn naam vergeten) en waar Close Up of het uur van de wolf een uitzending over heeft gemaakt.
Hij gebruikt van meerdere foto's een deel om een nieuwe werkelijkheid te maken en zijn werk is op het moment erg geliefd in het buitenland.

Als inspiratie kan je naar de jaren twintig en dertig van de vorige eeuw kijken waar veel samengestelde kunst werd gemaakt van kranten knipsels en foto's, oftewel collages!
Flickr Hans wie is dat?

Licht Donker  
.
 Titel:
UNREAD_POSTGeplaatst: 13 Jun 2012 14:43 
Gebruikers-avatar
 Profiel
Dankje Flipperkoning, het stukje nieuwe werkelijkheid vind ik ook erg interessant. Ik zal de fotograaf eens navragen, het zegt me zo ook even niets.

En je hebt gelijk dat het op zich niet uitmaakt hoeveel beelden het worden, alleen in mijn opdracht zit ik wel vast aan 3 beelden per serie. Die 3 beelden kan ik per stuk bijvoorbeeld wel dubbelen dmv analoog schieten en double exposures te gaan doen, maar ik mag niet van 60 foto's 1 beeld maken - helaas.

Licht Donker  
.
Forumindex » Foto's » Autonoom
Berichten weergeven van de afgelopen:  
Reageren op dit onderwerp    [ 7 berichten ] 

Grijswaarden