[ 25 berichten ] 
 Titel: Citroen DS3 - kleine update
UNREAD_POSTGeplaatst: 13 Jun 2011 19:21 
 WWW  Profiel
Laatst in Doel geweest om foto's te maken van een Citroen DS3.
Op andere fora krijg ik alleen positieve commentaren wat heel fijn is, maar ik wil graag leren, dus kom maar op met de onderbouwde kritieken.
Er zijn wat punten die ik me zelf van bewust ben, en ik ben benieuwd of we die punten delen ;)

1.
Afbeelding
Citroen DS3 by Sauer Fotografie, on Flickr

2.
Afbeelding

3.
Afbeelding

4.
Afbeelding

5.
Afbeelding

6.
Afbeelding

7a.
Afbeelding

7b.
Afbeelding
Wat foto apparatuur, en vooral veel plezier bij het foto's maken.

Laatst gewijzigd door christiaan sauer op 14 Jun 2011 21:29, in totaal 1 keer gewijzigd.

Licht Donker  
.
 Titel:
UNREAD_POSTGeplaatst: 13 Jun 2011 19:29 
Gebruikers-avatar
Moderator
 WWW  Profiel
Nou, ik zal maar los branden dan... ;)

Plaatjes zijn aardig gelukt maar er zijn wel de nodige punten. Zowieso zijn 2 en 7b echt way over the top. Ik vind het verre van mooi met zo'n bewerking. De overige platen zijn heel statisch. Met een fris bakkie als een DS3 mag je echt wel wat meer dynamiek in de platen brengen. Het kiezen van Doel als decor voor deze auto is mij ook niet helemaal duidelijk. Denk dat het best een mooie combo zou kunnen zijn maar op deze manier is het weinig onderscheidend van andere dorpjes in belgie.

Kies van te voren heel duidelijk een stijl die je wilt bereiken. Kies dan duidelijk voor 1 onderwerp, bijvoorbeeld industrieel, of stedelijk, urbex, natuur, enz. Wat je kiest maakt eigenlijk niet uit maar probeer die saus over de hele serie te gieten. Zorg daarna er ook voor dat je variatie brengt in de auto zelf. Ik zie nu op alle platen de voorzijde, nergens de achterzeide of het interieur.
36x24 4x5

Licht Donker  
.
 Titel:
UNREAD_POSTGeplaatst: 13 Jun 2011 19:46 
 WWW  Profiel
Hi,

Bedankt voor je reactie!
Paar punten (standpunt oa) had ik zelf ook na afloop. Waarom Doel en deze setting? Opdracht van het baasje van de auto.
Viel me overigens op hoe verschrikkelijk druk het in het dorp was. Vorige keren dat ik er was was het echt verlaten, nu was het vergeven van de toeristen. Moesten paar keer zelfs de auto van midden op het kruispunt weghalen omdat we boos aangekeken werden haha ;) (mag geen excuus zijn, ben ik met je eensch).

2 En 7b vallen inderdaad buiten de boot. Had ik er beter uit kunnen laten in de serie.

Klopt het overigens dat je je auto niet op eigen terreinen mag zetten? We stonden op een gegeven moment op de hoofdweg bij een vervallen tankstation (schitterende lokatie, en typerend voor Doel), en daar kwamen twee man op ons af dat als we daar bleven en de politie het zag we €500,- boete zouden krijgen?

Dat was erg jammer, want dat was het soort lokatie waarom we naar Doel waren gegaan.

Licht Donker  
.
 Titel:
UNREAD_POSTGeplaatst: 13 Jun 2011 19:50 
Gebruikers-avatar
Moderator
 WWW  Profiel
Dat klopt, maar de beste remedie is vragen vooraf, heb het dikwijls moeten doen, en het is eigenlijk altijd wel gelukt. Van grondafgraving tot fabriekshal. Gewoon zeggen waar je mee bezig bent!
36x24 4x5

Licht Donker  
.
 Titel:
UNREAD_POSTGeplaatst: 13 Jun 2011 20:07 
 WWW  Profiel
Duidelijk :)
Ik mag geloof ik nog geen update plaatsen toch? Dan moeten er eerst meer reacties komen?
In dat geval zou ik zeggen: kijk over een paar minuten even op mijn Flickr, daar staat een aanvullende foto.
Wel zwaar over the top HDR ;) Maar wel van een andere kant geschoten ;)

Licht Donker  
.
 Titel:
UNREAD_POSTGeplaatst: 13 Jun 2011 20:18 
Gebruikers-avatar
 WWW  Profiel
Vind het wel een nette serie, al vind ik het jammer dat 2 en 7b zo zwaar bewerkt zijn. Minder zwaar hadden ze veel beter in de serie gepast denk ik. 5 is een uitsnede van 4?
Mis eigenlijk nog een interieur shot :)
http://www.flickr.com/photos/mphotography1993/
Digitaal: Canon 60D, Tamron 17-50 F2.8, Canon 50mm f1.8 II, Canon 70-300 F4-5.6 IS USM, Canon 580 EX II
Analoog: Pentax P-30T, Pentax ME Super, Tokina 28mm f2.8, Pentax 50mm f1.7.

Licht Donker  
.
 Titel:
UNREAD_POSTGeplaatst: 13 Jun 2011 20:27 
Gebruikers-avatar
Moderator
 WWW  Profiel
Maar waarom dan van die hefitge HDR eroverheen? Het wordt zo vlekkerig en schmudzig. Ik vind dat dit soort plaatjes best een wat zwaardere bewerking mogen hebben, maar houd het stijlvol.
36x24 4x5

Licht Donker  
.
 Titel:
UNREAD_POSTGeplaatst: 13 Jun 2011 22:57 
 WWW  Profiel
@ Maarten_E: zijn ook twee puntjes. Interieur gaan we waarschijnlijk binnenkort nog naar kijken (stond in de planning, maar auto was niet echt opgeruimd genoeg om iets mee te doen), en 4 en 5 lijken idd behoorlijk veel op elkaar. Is overigens geen uitsnede van de ander. Standpunt is ook lager.

Licht Donker  
.
 Titel:
UNREAD_POSTGeplaatst: 14 Jun 2011 21:27 
 WWW  Profiel
Ik ben overigens maar zo vrij om er toch nog twee foto's bij te hangen.
Waarschijnlijk een hoop mensen die de zware HDR helemaal niets vinden ;) Maar aangezien 7b. nogal in de smaak viel bij de opdrachtgever ben ik toch nog met deze foto aan de slag gegaan. Hoe de originele foto's eruit zien zonder HDR moet ik nog bekijken om eerlijk te zijn.

8.
Afbeelding
12062011_100_1_2_tonemapped by Sauer Fotografie, on Flickr

9.
Afbeelding
12062011_106 by Sauer Fotografie, on Flickr

Licht Donker  
.
 Titel:
UNREAD_POSTGeplaatst: 14 Jun 2011 21:47 
Gebruikers-avatar
 WWW  Profiel
Probeer de auto te fotograferen als een persoon, ik krijg bij deze foto's geen contact met de auto!
Kijk ook eens naar andere auto foto's en let dan op de positie van de koplampen en wielen.
Flickr Hans wie is dat?

Licht Donker  
.
 Titel:
UNREAD_POSTGeplaatst: 14 Jun 2011 21:51 
 WWW  Profiel
Citaat:

Probeer de auto te fotograferen als een persoon

Interessante opmerking. Ga ik zeker proberen te doen. Weet nog niet hoe, maar dat moet mogelijk zijn.
Citaat:

ik krijg bij deze foto's geen contact met de auto!

Dat is jammer :) Dan heb ik nog voldoende te leren ;)
Citaat:

Kijk ook eens naar andere auto foto's en let dan op de positie van de koplampen en wielen.

Paar andere foto's hebben we idd wel bewust op de stand van de wielen gelet, maar hier inderdaad niet. Maar of je wel contact met de auto had gehad haha als ze wel ingedraaid waren geweest betwijfel ik. Dat lijken mij meer details dan dat ze de foto echt maken?

Licht Donker  
.
 Titel:
UNREAD_POSTGeplaatst: 15 Jun 2011 06:11 
Gebruikers-avatar
 WWW  Profiel
Ik vind de achtergrond te veel aanwezig. Ik weet niet goed of het nu om het dorp Doel gaat of om de auto. De HDR vind ik helemaal niks. Komt op mij over alsof je deze achteraf hebt gemaakt. En niet in de camera en dan bewerkt. Ofwel het ziet er erg nep uit. Ik mis ook het contact met de auto. De auto zou duidelijker het onderwerp moeten zijn.
Ana loog toen ze zei dat ze de Digi taalbarrière kon doorbreken.

Licht Donker  
.
 Titel:
UNREAD_POSTGeplaatst: 21 Jun 2011 08:00 
Gebruikers-avatar
 WWW  Profiel
Interessante foto's. Op zich is Doel een leuke locatie, maar het eist inderdaad wel flink wat aandacht op. Het is iets te druk voor de omgeving als de foto's om de auto gaan. Maar verder zitten er wel wat fijne platen tussen. Vooral 2 vind ik sterk met de link tussen het oude en het nieuwe.

Licht Donker  
.
 Titel:
UNREAD_POSTGeplaatst: 21 Jun 2011 09:38 
Gebruikers-avatar
 WWW  Profiel
Wowwww, hdr-units. Ik haak af.
5D III | 5D II | 15 - 30 | 24 - 70 2.8 | 50 1.4 | 85 1.8 | 100 L 2.8 IS | 135 L 2.0 USM | 70 - 200 2.8 IS USM L II http://twitter.com/stevie_k |

Licht Donker  
.
 Titel: Re:
UNREAD_POSTGeplaatst: 21 Jun 2011 10:04 
 WWW  Profiel
stevie schreef:

Wowwww, hdr-units. Ik haak af.

Bedankt voor je onderbouwde reactie. Moeten meer mensen doen. Heb je als fotograaf wat aan ^O^

Licht Donker  
.
UNREAD_POSTGeplaatst: 21 Jun 2011 10:05 
 WWW  Profiel
johann3s schreef:

Interessante foto's. Op zich is Doel een leuke locatie, maar het eist inderdaad wel flink wat aandacht op. Het is iets te druk voor de omgeving als de foto's om de auto gaan. Maar verder zitten er wel wat fijne platen tussen. Vooral 2 vind ik sterk met de link tussen het oude en het nieuwe.

Thanx voor je reactie.
Misschien dat ik binnenkort eens een poging waag om een DS4 bij een dealer te regelen voor een dag, en dan daar eens foto's van te gaan maken. Geen idee of het lukt of niet, maar if so neem ik een aantal reacties hier zeker mee :)

Licht Donker  
.
 Titel:
UNREAD_POSTGeplaatst: 21 Jun 2011 22:51 
Gebruikers-avatar
 WWW  Profiel
Ik kan wel in details gaan treden, maar zoek op Dutchphotozone maar eens op HDR en je komt voldoende leerzaam spul tegen. Dat kan ik jou dus ook gaan verwijten, te weinig research gedaan. Geen idee wat je aan het doen bent en wel proberen te pimpen op dit forum. Ken je doelgroep waar je het aan presenteert.

Het overmatig gebruik van nabewerking is niet altijd juist, zeker op jouw onderwerp niet. Hoezo HDR toch, en waarom zo overdreven? Verdiep je eerst eens in die techniek. Niet in de wilde weg 3 shots maken van een auto, laden in Photomatrix en alle levels naar rechts uitslaan. Beter doe je dat soort dingen in Photoshop, en maak er subtiel gebruik van. Maar dan nog, het is allemaal veelte overdreven. Gebruik gewoon goede cameratechnieken, zorg dat de boel scherp is en schroef een polarisatiefilter er op. Met de juiste compositie en wat goede nabewerking in Lightroom kom je al een heel eind. En nummer 8 is gewoon walgelijk. En nummer 9 minder walgelijk, maar een diagonale compositie toepassen op een auto dat is net zoiets als de zee verticaal fotograferen. Door research, sla de dikste foto's die je kan vinden op in je dikke smartphone en probeer het te kopieren. Het zal je vies tegenvallen om die topfoto's na te bootsen. En dat lijkt mij een zeer goede tip.

En gooi alsjeblieft Photomatrix van je computer af. Tenzij je voor Funda.nl mooie foto's gaat maken die een zeer subtiele HDR techniek vereisen en waar je dan ook redelijk goed voor betaald krijgt. Die toepassing & hdr is prima, al het andere uit den boze.
5D III | 5D II | 15 - 30 | 24 - 70 2.8 | 50 1.4 | 85 1.8 | 100 L 2.8 IS | 135 L 2.0 USM | 70 - 200 2.8 IS USM L II http://twitter.com/stevie_k |

Licht Donker  
.
 Titel:
UNREAD_POSTGeplaatst: 21 Jun 2011 23:12 
Gebruikers-avatar
Moderator
 WWW  Profiel
Ik kan mij wel grotendeels vinden in de bovenstaande reactie van stevie maar hij gaat mijns inziens aan een belangrijk punt voorbij, het maken van de foto's zelf. Je hebt nu te sterk 2 onderwerpen in je foto's en dat werkt gewoon niet. Ook mist er wat consitentie in de beelden, maw, de foto's passen niet zo bij elkaar.

Kijk eerst eens goed naar andere fotografen die veel automotive hebben gedaan en kijk dan ook vooral naar hoevaak je de locatie herkent. Vrijwel nooit waarschijnlijk, de beelden draaien puur en alleen om de auto en de omgeving zal hoogstens sfeerversterkend werken of een bepaalde indruk geven over de auto (rotsen voor 4x4, cityscape voor stadsauto enz). Probeer hier vooraf een plan voor te trekken. Een DS3 is een sportieve auto en vraagt om meer dynamiek. Ik denk meteen aan asfalt. Hoeft niet direct een een circuit te zijn, maar een lap asfalt met bandensporen kan al erg fijn werken.
36x24 4x5

Licht Donker  
.
 Titel:
UNREAD_POSTGeplaatst: 22 Jun 2011 08:35 
Gebruikers-avatar
 Profiel
Entochentochentoch...
Ik kan me voorstellen dat 7b bij de eigenaar van de auto in de smaak valt. En nee, HDR van dit kaliber is niet mijn smaak, maar wel commercieel interessant. Hooguit even die grille wat burnen en dan is-tie wel 'apart', zullen we maar zeggen.
Samen met #2 heb je dan wel een aardig setje voor de eigenaar.

Je zou inderdaad kunnen overwegen om die DS3 in een meer 'natuurlijke' omgeving te schieten: bij dit soort autootjes heb ik connotaties als stijlvol, sportief, urban, jong etc. Dus zoek een omgeving die daar bij hoort: paar leuke bochten of bijvoorbeeld 's avonds in een meer stedelijke setting te schieten.
Wij zijn droevig, maar er is geen aangewezen gelijke aan uw verzoek.

Licht Donker  
.
 Titel:
UNREAD_POSTGeplaatst: 22 Jun 2011 14:10 
 WWW  Profiel
Wederom dank voor de reacties.
Niet alles kan ik me in vinden (oa dat HDR enkel en alleen voor Funda gebruikt kan worden, en dan nog alleen als je er goed voor betaald wordt volg ik niet helemaal), maar andere opmerkingen kan ik zeker weer wat mee.

Hoe doen jullie het overigens als de opdrachtgever specifiek om zo'n lokatie vraagt? De lokatie is namelijk qua idee wat die wilde. Doel zelf was mijn voorstel, maar anders was het idee hetzelfde geweest. Dan nog zorgen dat de lokatie een stuk minder herkenbaar zou zijn geweest?

Licht Donker  
.
 Titel:
UNREAD_POSTGeplaatst: 22 Jun 2011 14:16 
Gebruikers-avatar
Moderator
 WWW  Profiel
Als iemand zoeits voorstelt vragen of hij foto's van doel wilt of van zijn auto... ;) Ik denk alleen dat hij gevraagt heeft om een industriele setting, dat kun je ook op andere manieren invullen.
36x24 4x5

Licht Donker  
.
 Titel:
UNREAD_POSTGeplaatst: 03 Nov 2012 18:42 
 Profiel
Ik vind nummer 3 erg grappig in de serie.
Nummer 4 vind ik ook leuk. Auto zit wel een beetje boel op de rand alleen.
Kun je trouwens niet gewoon 1 van de letters in het nummerbord dubbel Shoppen? Zo'n lege gele rechthoek vind ik echt erg storend.

Licht Donker  
.
UNREAD_POSTGeplaatst: 04 Nov 2012 08:18 
Gebruikers-avatar
 WWW  Profiel
Jeroenimo schreef:

Kun je trouwens niet gewoon 1 van de letters in het nummerbord dubbel Shoppen? Zo'n lege gele rechthoek vind ik echt erg storend.

+1
Bruidsfotograaf Peter Lammers: http://www.YourWeddingPhotos.eu

Licht Donker  
.
 Titel:
UNREAD_POSTGeplaatst: 04 Nov 2012 11:54 
Gebruikers-avatar
 WWW  Profiel
Waarom shoppen mensen altijd een kenteken weg? Snap dat niet zo goed. Op de openbare weg is hij toch ook gewoon zichtbaar? Of gaan dan mensen uit Afrika je nep-bekeuringen sturen als je kenteken wel op internet staat o.i.d. ?

Licht Donker  
.
 Titel:
UNREAD_POSTGeplaatst: 04 Nov 2012 14:04 
 WWW  Profiel
Grappig om te zien dat er opeens weer gepost wordt in dit topic. Jammer dat het over het kenteken gaat :)
Niet mijn keus; opdracht van de persoon die de foto's wilde hebben.

Licht Donker  
.
Forumindex » Foto's » Reclame & Product
Berichten weergeven van de afgelopen:  
Reageren op dit onderwerp    [ 25 berichten ] 

Grijswaarden