Hoi San, allereerst bedankt voor je reactie. Zonder reacties zoals de jouwe, kan ik immers niet groeien.
Ik pluk even stukjes uit je tekst om het overzichtelijker te beantwoorden.
San schreef:
Heb je bewust gekozen voor zo dichtbij en beperkte scherptediepte?
Ja ik hier bewust voor gekozen. In alle eerlijkheid moet ik toegeven dat ik vooral nog bezig ben met het technische aspect van foto's. Hoe krijg ik het vastgelegd zoals ik wil. Welke harmonie tussen de 3 belangrijkste instellingen is daarvoor nodig etc. Uiteraard komt daar automatisch compositie bij kijken want een technisch goede foto waar niets op staat is net zo goed als geen foto, nadeel daarbij is wel dat ik achteraf echt van die "hoe kon ik daar nu niet aan denken" momenten heb. Vooral ook bij je reactie en suggesties.
San schreef:
De tekst op het kuipje stoort mij ook.
Heb jij suggesties hoe ik dat mooi zou kunnen verwijderen? Het enige wat me te binnen schiet, is een tijdrovende photoshop bewerking. Eentje waarvan ik de skills nog niet onder de knie heb en die (zeker voor deze foto) de moeite niet waard is. Toch is zo'n tip altijd handig voor mooiere foto's in de toekomst als ik nog eens in zo'n situatie terecht zou komen.
San schreef:
Ook het steeltje van het lepeltje of mesje (?) is te weinig in beeld om te zien wat het nu is, en heeft voor mij dan geen toegevoegde waarde in de foto. Als je het mesje en kuipje bewust wilde meenemen, had ik het geheel wat ruimer in beeld gezet voor meer context en gekozen voor meer scherptediepte.
Het is een mesje, maar de scherptediepte heeft het niet veel goeds gedaan. Iets meer scherptediepte was voor wat het mesje betreft beter geweest.
Mesje en kuipje was wel bewust meegenomen, maar ik besef me dat ik me teveel op het brood zelf gefocust heb.Daardoor hebben die 2 hun waarde in de compositie ook verloren.
San schreef:
Tevens zou ik meer van bovenaf gefotografeerd hebben, zodat je ziet wat er in het kuipje zit en waardoor je ook het tekstprobleem wat minder prominent in beeld zou krijgen.
Wordt het dan niet te plat zeg maar?
San schreef:
Foodstyling is een vak apart, maar je kan het al aantrekkelijker maken door het dekseltje van de roomkaas af te halen.. Je had het bord meer kunnen opmaken met andere lekkernijen, zoals een schaaltje olijven, tapenade.. en ik zou misschien één of meer broodjes al besmeerd hebben, zodat het er allemaal wat smakelijker uitziet. Noem maar wat, maar in ieder geval meer moeite dan wat je nu laat zien.
Dat het een vak apart is beaam ik vol overgave. Dat is ook wel te zien aan de foto's hier in dit topic en het subforum. En zoals ik hierboven al zei, toen ik deze tips las had ik echt zo'n "Waarom heb ik hier niet aan gedacht"-moment. Het zal ten dele ook wel komen omdat ik me heb laten opzuigen door het technisch aspect. Daarnaast is het nadenken over de foto (in zijn geheel met alle aspecten en facetten meegenomen) wat het verschil maakt tussen een mooie foto maken en een kiekje nemen. Wat betreft het tekort aan moeite die je noemt geef ik je dan ook gelijk.
Overigens probeer ik wel "the rule of thirds" en "golden section rule" toe te passen qua compositie.
Heel erg bedankt voor je verhelderende reactie!