[ 13 berichten ] 
 Titel: Soup-Server
UNREAD_POSTGeplaatst: 19 Jul 2012 09:35 
 Profiel
Na een tijd van afwezigheid heb ik DPZ teruggevonden en zou het jammer vinden als het zou verdwijnen. Dus maar meteen een aantal foto's van mijn kant.....

Voor een bedrijf wat een soep machine heeft ontwikkeld heb ik een aantal product foto's mogen maken, waarvan er ook al 1 in een lokale krant heeft gestaan. :-D

Ik hoor graag wat jullie er wel/niet goed aan vinden en misschien heeft iemand tips hoe ik de reflectie in de deksel kan verminderen.

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Licht Donker  
.
 Titel:
UNREAD_POSTGeplaatst: 19 Jul 2012 10:15 
 WWW  Profiel
die reflectie kan je het best bij de opnamen voorkomen. Zorg dus voor een wit vlak boven je onderwerp.

Wat mij opvalt aan de opnamen is dat de formaten en lengte/breedte verhoudinge wiselen, dat vind ik persooonlijk erg rommelig staan. Ook je onderwerp zo krap in het kader plaatsen komt slordig over, geef hem wat ruimte.
"Nonsense, Bond-san. That Leica is for a child. Here, use my Fujica instead!"
_Tiger Tanaka

Licht Donker  
.
 Titel:
UNREAD_POSTGeplaatst: 19 Jul 2012 10:24 
 Profiel
wit vlak had ik zelf ook bedacht, maar zoals je in de reflectie kan zien gaat het veel verder dan alleen boven het onderwerp. Enige wat volgens mij bij de opname zou helpen is het onderwerp in een soort van lichttent te plaatsen.

Onderwerp in foto 1, 2 en 4 wordt uiteindelijk vrijstaand gebruikt, vandaar de beperkte kadering
Beperkte kader van 3 en 6 is op verzoek van de opdrachtgever.

Licht Donker  
.
 Titel:
UNREAD_POSTGeplaatst: 19 Jul 2012 14:32 
Gebruikers-avatar
 WWW  Profiel
Tip: het boek Light: Science and Magic.. Gaat oa veel over fotograferen van verschillende materialen. Over deze knappe kap: heb je het licht al eens met nog een diffusie-materiaalertussen proberen te verzachten, die diffusie liefst zo dicht mogelijk bij het onderwerp? Pol-filter?
Canon EOS 60D :: Sigma 10-20mm :: Sigma 30mm f/1.4 :: Sigma 50mm f/1.4 :: Tamron 90mm f/2.8 :: Canon Speedlite 430EXII :: Yongnuo YN-460 II :: Yongnuo YN-560 II::Cactus V5

Licht Donker  
.
 Titel:
UNREAD_POSTGeplaatst: 19 Jul 2012 18:35 
 WWW  Profiel
Je zou ook gewoon een wit laken kunnen dichtnaaien en er een gat voor je camera in knippen. Heb je ook een lichttent.
"Nonsense, Bond-san. That Leica is for a child. Here, use my Fujica instead!"
_Tiger Tanaka

Licht Donker  
.
 Titel:
UNREAD_POSTGeplaatst: 20 Jul 2012 10:25 
 Profiel
@Ramirezi. Bedankt voor de tip over Light, Science and Magic. Ga ik zeker eens bekijken. Heb een poging gedaan met 2 softboxen, maar dan zie je die in de weerspiegeling. Maar ga toch ook nog een keer proberen met een groot laken ertussen. Pol filter werkt toch niet bij een spiegel?

@dirkvreugd. Toch maar een keer op zoek voor een stellage en wat lakens. Ben dan alleen een hoop van de bewegingsvrijheid kwijt. Kan natuurlijk ook hier de hal gaan witten ;-)

Licht Donker  
.
 Titel: Re: Soup-Server
UNREAD_POSTGeplaatst: 26 Jul 2012 21:13 
Gebruikers-avatar
 WWW  Profiel
Je hebt niet perse een lichttent nodig om dit fatsoenlijk uit te lichten.
Tracing en wat piepschuim / opaalplaat zou al voldoende zijn. De truc zit hem in je camerastandpunt / soort lichtbron / grootte lichtbron / plaatsing van de lichtbron.

Een paar opmerkingen:

- de reflecties kunnen mooier. Het is een lastig ding om te fotograferen, maar tevens ook een uitdaging voor jezelf om te zien hoeveel doorzettingsvermogen je hebt.
De reflecties moeten altijd op een juiste plaats zitten om vormen / rondingen beter naar voren te laten komen. Bij #1 bijv zie je links de reflectie vd softbox. Opzich niet verkeerd gekozen maar het licht is nog te hard / zit te weinig verloop in (is op te lossen d.m.v bijv tracing of ander diffusiemateriaal). De tekst is daar ook minder leesbaar en een opdrachtgever wil graag altijd dat alles (indien er tekst te lezen is) goed zichtbaar is en te lezen is.

Tevens zie je ook de halve studio terug in het bovenste stuk en het stuk boven het bekertje. Het zou mooier / beter zijn als het een egaal vlak was met verloop erin. Ook weer op te lossen d.m.v tracing of andere wit reflecterende materialen. Let er wel op dat wanneer er een structuur in zit (in het reflectiemateriaal) dat je dit ook weer terug ziet in je product / foto. Beste is dus iets zonder structuur.

- Het LCD scherm had beter gekund. Op een aantal foto's zijn vlekken te zien. Niet mooi, storend en de consument zou kunnen denken dat die vlekken erin zitten terwijl dit niet zo is.
Het schermpje is redelijk vlak verlicht en is het moeilijk te zien van welk materiaal het is. Ik gok dat het ongeveer hetzelfde materiaal is als een zwarte iPhone / iPad. Kijk in dat geval eens naar de productfoto's van Apple. Alhoewel ik niet zeker weet of die foto's CGI zijn of niet is het wel een voorbeeld van hoe het zou kunnen / moeten.

Het is een redelijk begin, nu nog even goed oefenen en uren maken in de studio om het dusdanig uit te lichten dat het er professioneel en bovengemiddeld uit ziet.

Hou er trouwens wel rekening mee dat als je de perfecte foto wil maken betreft verlichting / reflecties, dat dit niet altijd in een opname kan maar het zelfs in meerdere moet om het uiteindelijke resultaat te krijgen.

Als je nog eens een keer goed wil oefenen met reflecties / licht en hoe vormen / rondingen beter tot hun recht te laten komen zou je ook een keer een Senseo van Philips (60,- bij Blokker) kunnen kopen (geen witte) en daarmee oefenen. Ook een moeilijk apparaat om te fotograferen. Spreek uit ervaring haha.

Succes!
jordycaris.nl ONLINE

Never give up on what you really want to do, not for anyone. The person with big dreams is more powerful than one with all the facts.

Licht Donker  
.
 Titel:
UNREAD_POSTGeplaatst: 26 Jul 2012 21:22 
Gebruikers-avatar
 WWW  Profiel
Nog een tip: op sommige foto's zijn de reflecties nogal gelig. Kan in principe niet, want het apparaat zelf is ook niet geel.
Kan een paar oorzaken hebben: de doeken van je softboxen zijn vies en je moet er nieuwe voor halen of de doeken zelf wassen. Het beste is om meteen vanaf begin af aan met een grijskaart of nog beter colorchecker mee te fotograferen zodat je 't achteraf (of tijdens de opname) meteen kunt corrigeren.
Wat ook wel eens wil helpen is om het instellicht uit te zetten tijdens het moment van fotograferen. Geven ook vaak al gelig licht. Wat ook nog een optie is, is om de flitsbuisjes af te stellen op hun kleurtemperatuur, maar dat is een iets duurdere optie.
jordycaris.nl ONLINE

Never give up on what you really want to do, not for anyone. The person with big dreams is more powerful than one with all the facts.

Licht Donker  
.
UNREAD_POSTGeplaatst: 26 Jul 2012 21:25 
Gebruikers-avatar
 WWW  Profiel
soulpic schreef:

- de reflecties kunnen mooier. Het is een lastig ding om te fotograferen, maar tevens ook een uitdaging voor jezelf om te zien hoeveel doorzettingsvermogen je hebt. ....
Tevens zie je ook de halve studio terug in het bovenste stuk en het stuk boven het bekertje. Het zou mooier / beter zijn als het een egaal vlak was met verloop erin. Ook weer op te lossen d.m.v tracing of andere wit reflecterende materialen.

En hoe moet hij dat bovenste stuk dan egaal laten worden, al dan niet met een verloop? Heb je gezien hoe veel studio je daar ziet, en hoe groot je te tracing (gewoon wit papier of katoen kan toch ook?) dan moet zijn? Die tent lijkt me zo gek nog niet.

En hoe stel je voor dat hij die onderste reflectie mooier moet maken?

Licht Donker  
.
 Titel:
UNREAD_POSTGeplaatst: 27 Jul 2012 09:52 
Gebruikers-avatar
 WWW  Profiel
In het begin viel mij de reflectie niet direct op, maar als je hem eenmaal ziet is het storend. In foto 5 kan het dan weer prima, doordat je hier meer "omgeving" ziet.

@soulpic: Ik heb geen verstand van studiofotografie, maar de reflectie die je ziet beslaat een hoek van zo'n 180 graden. Dat zal je dus helemaal moeten bedekken. Een tent is dan zo gek nog niet. Misschien een partytent met lange "flappen"?

edit: Ik zie nu dat ik bijna hetzelfde zeg als meneer Kuipers.

Licht Donker  
.
UNREAD_POSTGeplaatst: 27 Jul 2012 14:37 
Gebruikers-avatar
 WWW  Profiel
@ Kissy & Laurens:

De studio is inderdaad groot en hoe groter de studio (zonder dat ie goed uitgerust is) des te lastiger het is. Maar het is wel te doen.

Een lichttent is vaak niet al te groot en beperkt je in je mogelijkheden t.o.v het gebruik van een tracing. Tracing kun je verplaatsen, de lichttent kun je niet "verplaatsen" (in de zin van rechts iets verder ervan af en links weer heel dichtbij) En dat verplaatsen heb je o.a ook nodig om verloopjes te creƫren en vlakken egaal te maken. Bij een lichttent is het vaak wel egaal maar je kunt te weinig m.b.t het plaatsen van je licht. Een lichttent is trouwens ook nooit helemaal dicht dus je ziet altijd nog wel wat. (de camera + statief)

Heb zelf een tijd geleden een volledig chromen beker gefotografeerd. Kan de foto alleen niet zo 1-2-3 vinden. Wat je nodig hebt is een studio met limbowand (of witte achtergrond op statief) + witte egale vloer en een "hemel" Afbeelding
Wat je dan (denk ik) het beste kunt doen is het product op de witte vloer zetten, zelf een iets hoger standpunt kiezen zodat je jezelf niet terug ziet en dan laat je de vloer + witte hemel reflecteren in je product. Hoek van inval is hoek van uitval. Zo kun je al een heel eind komen.
jordycaris.nl ONLINE

Licht Donker  
.
 Titel:
UNREAD_POSTGeplaatst: 27 Jul 2012 17:07 
Gebruikers-avatar
 WWW  Profiel
Je hoeft t niet aan mij (en volgens mij ook niet aan Laurens?) uit te leggen hoor :).. t ging me er om dat je een enorme lap tekst had maar eigenlijk niet echt een concrete tip gaf. Het is dus wel wat meer dan 'op te lossen met tracing' .. daar ging t me om.

Die foto laten zien is heel stoer, en dat t in zo'n studio lukt geloof ik wel.. maar volgens mij is t een ander soort opdracht/budget geweest, en dan vind ik Laurens PartyTent suggestie best een werkbare

Licht Donker  
.
 Titel:
UNREAD_POSTGeplaatst: 31 Jul 2012 22:51 
 Profiel
bedankt voor alle tips.

De studio uitrusting van soulpic is inderdaad iets ander budget.
Misschien is de partytent nog wel het beste om te proberen.

Het gele van de reflectie zie ik niet terug, zal mijn monitor weer eens calibreren...

Licht Donker  
.
Forumindex » Foto's » Reclame & Product
Berichten weergeven van de afgelopen:  
Reageren op dit onderwerp    [ 13 berichten ] 

Grijswaarden