[ 8 berichten ] 
 Titel: Crea les
UNREAD_POSTGeplaatst: 05 Dec 2011 16:03 
 Profiel
Ik ben erg geinteresseerd in documantaire fotografie. Ik wil graag leren en mijzelf op dit gebied ontwikkelen. Ik vind het gewoon leuk om te doen en misschien iets bij te dragen aan de geschiedenis. Hoe klein de doelgroep voor mij ook is.

Mijn persoonlijke uitdaging zit in het fotograferen van de gewone dingen die je normaal niet fotografeert. Een voetbaltraining, Zomaar een les op school, dus liever geen feestjes of sinterklaas. alhoewel dat uiteraard ook wel eens voorkomt.

Ik plaats hier vanwege de goede discussies en de inspirerende fotografen die hier ook plaatsen. Ik hoop dus op kritiek, positief dan wel negtief.

Ik heb een les crea gefotografeerd op een school. Ze gingen een paddestoel maken van klei:

1

Afbeelding

2

Afbeelding

3

Afbeelding

4

Afbeelding

5

Afbeelding

6

Afbeelding

7

Afbeelding

8

Afbeelding

9

Afbeelding

10

Afbeelding

Licht Donker  
.
 Titel:
UNREAD_POSTGeplaatst: 05 Dec 2011 16:53 
Gebruikers-avatar
Moderator
 Profiel
3 en 5 ^O^

Lekker licht in de hele serie.
Ik hou van dit soort werk waarbij je mensen (en dan vooral kinderen) in hun natuurlijke gedrag vastlegt. Waardevol voor de ouders.

Ik zou 10 in deze serie achterwege laten of anders in beeld brengen. 9 gaat nog maar door 10 schakel je opeens over naar het resultaat ipv het proces, je gaat van de mens naar het product en dat vind ik jammer.
Prima om een eindresultaat te laten zien maar dan graag met kind. Natuurlijk wil je niet 8x een kind+paddestoel als in 8 maar er is vast een middenweg te vinden.
Als is het maar paddestoelen op de voorgrond met op de achtergrond de kinderen die een beker water drinken, handen wassen, opruimen etc.
Dan moet de setting dat natuurlijk wel toestaan, want anders ga je lopen regisseren en daar wil je juist bij weg blijven.

Toning in 9 lijkt wat groen trouwens.
Traveling don't make me special, no, I am just one more lonely soul, trying hard to try hard to stay kind [Marian Call / Highway Five]

Licht Donker  
.
 Titel:
UNREAD_POSTGeplaatst: 05 Dec 2011 16:54 
Gebruikers-avatar
 WWW  Profiel
3 en 4 zijn gelijk
6 en 7 zijn gelijk
9 en 10 zijn gelijk

Verder is t een prima reportage. Ik zou t geen documentaire fotografie willen noemen, meer een verslaglegging van een activiteit. Niet heel uitstekend goed gefotografeerd (soms lijk je wat vastgeroest aan een centrale compositie) maar ook zeker niet slecht.

Of je bijdraagt aan de geschiedenis weet ik niet. Ik deed dit 20 jaar geleden ook, en over 20 jaar doen ze t wsl nog steeds. Tenzij klei kankerverwekkend blijkt te zijn ofzo. Qua geschiedschrijving of vastlegging ervan zou ik me dus niet al teveel voorstellen. OF je moet t anders aanpakken, en vragen waarom die kindjes kleien wat ze kleien, en dat mooi vastleggen.

Licht Donker  
.
 Titel: Re: Crea les
UNREAD_POSTGeplaatst: 05 Dec 2011 20:06 
 Profiel
tnx voor de uitgebreide reacties,

@Kissyfur, je hebt gelijk wat betreft geschiedenis, ik bedoel denk ik meer herinnering. En het is inderdaad een registratie. Ik zou wel meer documantair willen doen, maar regestrerend is een goed begin denk ik. Wat betreft je gelijkenissen: ik vind het lastig om te selecteren. Het totaal zijn ca 70 foto's (ieder kind in iedergeval 1 keer). Ik zal er nog eens naar kijken. Er zijn er in iedergeval nog wel een paar met mnder centrale compositie.

@ Braintag. Het natuurlijk gedrag vind ik inderdaad ook leuk. Ik heb heel vaak niet geklikt toen ze met de tong er uit voor de camera stonden ;-). Wat betreft de laatste foto kan ik mij in vinden. ik heb nog wel wat foto's inderdaad van het handen wassen. Ik zal nog eens selecteren en eventueel hier bijplaatsen. 10 foto's uitzoeken is nog best lastig. ik wilde natuulijk het begin en eindresultaat laten zien.

Licht Donker  
.
 Titel:
UNREAD_POSTGeplaatst: 05 Dec 2011 20:49 
 WWW  Profiel
Je kan volstaan met foto 4. Alles zit daarin, en je verteld er ook nog iets mee.

Als je "registrerend" wilt overstijgen zal je meer een 'standpunt' moeten innemen. Dus, behalve dat je laat zien wat er te zien is laat je ook zien wat er bijzonder aan is, of wat je mening erover is.

Wat je denk ik vooral NIET moet doen is zorgen dat je een foto van ieder kindje hebt (als je doel is verder te reiken dan de ouders van deze klas). Het gaat namelijk niet om volledigheid. Het gaat erom dat je mij als niet betrokken kijker met iets weet te boeien. En dat er paddenstoeltjes uitkomen die moeten drogen dat geloof ik wel.

Ik ben zelf bezig met het volgen van een klas van de vrijeschool en ik ben van plan dit de volledige schoolduur vol te houden, en het valt me hartstikke zwaar, hoe mooi het plan ook lijkt. En dan is een vrije school nog een school waar een hoop aan te zien is.

Ouders maak je er trouwens enorm blij mee. Dat wel. Maar ik wil zelf graag een wat grotere doelgroep hebben.

EDIT: ik bedoelde foto 3 ipv 4

Laatst gewijzigd door Fokke van Saane op 17 Dec 2011 18:10, in totaal 1 keer gewijzigd.

Licht Donker  
.
UNREAD_POSTGeplaatst: 05 Dec 2011 21:01 
 Profiel
Ik ken jou werk, ook van de vrije school heb je weleens iets geplaatst. Is misschien ook wel een trigger geweest. In ieder geval is het iets wat ik leuk vind. Ieder kind er op deed ik voor de ouders uiteraard, maar daarnaast probeerde ik ook iets te registreren. 2 doelstellingen dus. Dat laatste om van te leren.

Dat van je standpunt innemen begrijp ik, en ook wat je zegt over foto 4. Ik zal proberen mij meer te richten op het process. Ben nu wat teveel bezig geweest om het compleet te maken.

tnx voor je input!

Licht Donker  
.
 Titel:
UNREAD_POSTGeplaatst: 17 Dec 2011 15:49 
Gebruikers-avatar
 Profiel
voor mij ook nr 3 & 5. Vind de andere beelden niet spannend genoeg.

Licht Donker  
.
UNREAD_POSTGeplaatst: 26 Dec 2011 02:04 
Gebruikers-avatar
 WWW  Profiel
Voor mij foto 3 (de les) en foto 8 (het resultaat).
Bij foto 1 komt het licht van de foute kant (van onderaan). Kijkt niet lekker.

(De cijfers staan wel wat verwarrend midden tussen de foto's)

Licht Donker  
.
Forumindex » Foto's » Documentair, Journalistiek & Reportage
Berichten weergeven van de afgelopen:  
Reageren op dit onderwerp    [ 8 berichten ] 

Grijswaarden