[ 27 berichten ] 
 Titel: La jeune fille et les terres du Rhône
UNREAD_POSTGeplaatst: 14 Sep 2012 11:26 
Gebruikers-avatar
 WWW  Profiel
Serie beelden gemaakt in Zuid-Frankrijk, in de omgeving van Beaucaire & Arles.

Part #1

#A
Afbeelding

#B
Afbeelding

#C
Afbeelding

#D
Afbeelding

#E
Afbeelding

#F
Afbeelding

#G
Afbeelding

#H
Afbeelding

Licht Donker  
.
 Titel:
UNREAD_POSTGeplaatst: 14 Sep 2012 11:38 
Gebruikers-avatar
 Profiel
Ja, lekker sfeertje. Al weet ik niet wat ik moet denken van het witte effect om iedere foto heen. Vind A B D F en H het sterkste. B is in treinstation van Avignon toch? Heb ook zo'n foto namelijk :) Vond je hal in de lengterichting niet mooier wegkijken trouwens, of had je geen langere lens bij je?

Licht Donker  
.
 Titel:
UNREAD_POSTGeplaatst: 14 Sep 2012 12:24 
 Profiel
De toning vind ik mooi. De lijnen in de foto bij #C E en F spreken me ook aan. Wat is je bedoeling met de onherkenbare vrouw? Zegt dat iets over de omgeving? Ik vind niet dat ze op alle foto's iets toevoegt.

Licht Donker  
.
 Titel:
UNREAD_POSTGeplaatst: 14 Sep 2012 13:45 
Gebruikers-avatar
 WWW  Profiel
zo, majic aan de retro bewerkingen. Ik had je niet zo mode-gevoelig ingeschat :)

Mooie composities/momenten te pakken, met name die portretish dan.

Licht Donker  
.
 Titel:
UNREAD_POSTGeplaatst: 14 Sep 2012 16:54 
Gebruikers-avatar
 WWW  Profiel
@ Hugo : Avignon, klopt! De toegang tot la Provence, dat treinstation :) Alleen een 40mm bij me, ook niet meer nodig toch ?

@ Maruits : De serie gaat over het meisje én de omgeving, zie het als een soort statige roadtrip foto's. Ze was in eerste instantie wat camera-schuw en dat heb ik eigenlijk in deze serie als een humoristisch/vervreemdend element terug laten komen door vanuit compositie-oogpunt haar ook veelvuldig te anonimiseren (van achteren, een object voor haar gezicht etc). In de 2de update zie je daar meer variatie, schoonheid en humor door terugkomen.

Wellicht is het wat onconventioneel, maar ik heb de (momenten met) mijn vriendin op het zelfde niveau geplaatst als de omgeving. T' is dus eigenlijk wat intiemer dan hoe ik normaliter fotografeer (begonnen met de vorige serie met t' zelfde meisje, hier op DPZ).

@ Kissy : Thx!. En wat betreft de retro bewerkingen..och, je weet dat ik al jaren - wat, bijna een decennium ondertussen - probeer om "de analoge look" aan m'n digitale beelden mee te geven. Bij de series waar dit meisje in zit, ben ik zelf ook veel emotioneler betrokken dan gebruikelijk. Deze nabewerking had ik al voor ogen bij het maken van het beeld, dus dat helpt ook om een bepaalde sfeer/look/vervreemding te vinden met je camera die je anders over het hoofd had gezien. Je kijkt continue door deze bewerking naar de wereld, dus. Iets wat ik eigenlijk heb geleerd met polaroid camera's (waar je compleet andere onderwerpen, uitsnedes en lichtsoorten kiest dan met je perfecte 5D MKII/III etc).

Enfin, mode...dit stijltje heb ik al heel lang "liggen" op de hardeschijf, maar nooit gebruikt voor een serie omdat het niet paste.

Licht Donker  
.
 Titel:
UNREAD_POSTGeplaatst: 14 Sep 2012 18:51 
Gebruikers-avatar
 WWW  Profiel
kan je dat 'scherpe' van het digitale er niet nog een beetje uitkrijgen dan? Want dat is wat mij een beetje stoort.
Vind je andere bewerkingen sterker dan dit maar ok, als je dit dan wil gebruiken en het een beetje retro laten lijken icm de lichtlekken aan de zijkant dan stoort het me dat de beelden wel ragscherp zijn.. Of zit hier een verhaal achter? ;)

(even los van de mooie beelden)

Licht Donker  
.
 Titel: Re:
UNREAD_POSTGeplaatst: 14 Sep 2012 19:02 
Gebruikers-avatar
 WWW  Profiel
majic schreef:

...dan met je perfecte 5D MKII/III etc...

Ik dacht dat ik naar een Iphone met instagram zat te kijken :oops:
Jaap heeft een ekster.

Licht Donker  
.
 Titel:
UNREAD_POSTGeplaatst: 14 Sep 2012 20:00 
Gebruikers-avatar
Moderator
 WWW  Profiel
Maakt dat uit? Camera is ondergeschikt toch?

Vind de plaatjes opzich leuk, het zijn vooral de composities en het nieuwsgierige naar de hoofdpersoon die het voor mij interessant maken. De kleuren zijn wel lekker opzich, de vignette vind ik wat te
36x24 4x5

Licht Donker  
.
 Titel:
UNREAD_POSTGeplaatst: 14 Sep 2012 23:17 
Gebruikers-avatar
 WWW  Profiel
Hans : Oh, dat maakt me niet uit eigenlijk, met welke cam t gemaakt is. Mijn telefoon heeft een prutcamera dus die gebruik ik zelden (afgezien van het onprettige bereik). En als ik dit soort beelden maak wil ik ze wel "voor later" ook in fatsoenlijke resolutie. Maar ik zat wel al met scheve ogen naar dat Nokia Pureview te kijken ...daar zou ik met plezier mee werken zeg maar.

@ Erooks: Van overdatum film worden je foto's niet opeens onscherp hoor :) Heb veel op (Zeer) overdatum middenformaat geschoten, vandaar deze "look". De lichte hoekjes zijn een beetje lichtlek-achtig, en vind ik prettig kijken. Dat onscherpe heb ik niet zoveel mee, meer eigenlijk niet.

Part #2

#I
Afbeelding

#J
Afbeelding

#K
Afbeelding

#L
Afbeelding

#M
Afbeelding

#N
Afbeelding

#O
Afbeelding

#P
Afbeelding

#Q
Afbeelding

Licht Donker  
.
 Titel:
UNREAD_POSTGeplaatst: 15 Sep 2012 08:42 
Gebruikers-avatar
 WWW  Profiel
Alle reacties hiervoor daargelaten, puur van uit hoe kijk ik er naar heb ik met plezier naar je serie gekeken. Vind de look die je eraan geeft prettig kijken. Het concept spreekt me ook aan.

Peter
-> Meer weten? Zie hier: http://strange-artifact.blogspot.com/ <-

Licht Donker  
.
 Titel: Re: La jeune fille et les terres du Rhône
UNREAD_POSTGeplaatst: 15 Sep 2012 09:13 
Gebruikers-avatar
 WWW  Profiel
Het eerste deel vind ik mooi qua individuele beelden en vormt ook een mooie consistente serie.
Alleen bij F had ik iets van een ietwat negatief "huh?" maar kan dat verder (nog) niet onderbouwen eigenlijk. De compositie rammelt wat mij betreft wat.

Toning vind ik eigenlijk niets bijzonders, gewoon doeltreffend en niet op de voorgrond tredend. Alleen wat meer effect erin zoals die wittige hoeken. Is denk ik even wennen, maar vind ik absoluut niet storend. Alhoewel het door dat effect wel meer onderwerp en minder canvas wordt, wat goed kan zijn als je het deze nostalgische lading wilt meegeven.

Toevoeging vind ik eigenlijk een beetje jammer, tenminste als je die als uitbreiding ziet van de eerste. Ik vind dat een volledig andere serie. Minder urban (als in stedelijk). Toning komt heel anders over en mist helemaal de kracht van het eerste deel, n.l. het "opmerkelijke tot nadenken zettende vervreemdend kritische". Het komt bijna romantisch en blij over. Bah. :o

Maar wel heel mooi allemaal en van een erg hoog niveaux, ondanks mijn beleving bij het tweede deel.

Groet'n, Bart.
The trouble with fiction is that it makes to much sense. Reality doesn't make any sense at all.

Dit is mijn winkel.

Laatst gewijzigd door Bart op 15 Sep 2012 09:38, in totaal 1 keer gewijzigd.

Licht Donker  
.
 Titel:
UNREAD_POSTGeplaatst: 15 Sep 2012 09:25 
Gebruikers-avatar
 WWW  Profiel
Bart,

Thx ! De serie is grotendeels chronologisch, ik heb een aantal beelden naar de update verschoven om zo een "light" & "dark" verschil te maken. Een kleinigheidje om ook de update anders en interessant te houden. Nabewerking is 100% 't zelfde dus ligt volledig aan de lichtomstandigheden in de nieuwe set met beelden (s'nachts, binnen etc).

Dat romantische is heel bewust, t' is ook een persoonlijk verhaal waar ik zowel als fotograaf én als partner nadrukkelijk aanwezig wilde zijn. Die twee dingen zijn voor mij erg verweven met elkaar. Ik ben zelf normaliter echter ook niet zo van intiemere beelden van andere stelletjes, dus ik begrijp je afkeer :)

Licht Donker  
.
 Titel:
UNREAD_POSTGeplaatst: 15 Sep 2012 10:16 
 WWW  Profiel
Tsja, ik vind die retrolook persoonlijk niks. Erg modieus en over een tijdje -naar mijn vermoeden- erg passeé... Maar dat is een kwestie van smaak.

Wat me meer stoort is het gebrek aan variatie in de compositie. Als ik door de foto's scroll in mijn browser staat overal het onderp van je foto precies op dezelfde plaats. Overal in het midden. En dat maakt dat ik na een paar foto's al snel zoiets heb van "ok klaar, meer van hetzelfde". En dat is jammer want op die twee punten na vind ik het een mooie serie.

Licht Donker  
.
 Titel:
UNREAD_POSTGeplaatst: 15 Sep 2012 19:16 
Gebruikers-avatar
 WWW  Profiel
Reinoud, een retrolook die passé wordt, dat vind ik dan weer getuigen van ironie. Jij niet ? :)

Wat betreft de centrale compositie : Dat is de natuurlijke manier van kijken van de mens, en een stokpaardje van mij in m'n werk in het bijzonder. Dan moet je vooral niet op m'n website kijken, 90% van de beelden zijn gecentreerd rondom een (meestal klein) punt. Ik heb er ooit in de Digifotopro zelfs een heel essay over geschreven, waar jij waarschijnlijk spontaan haaruitval van zou krijgen, gniffel :)

Licht Donker  
.
UNREAD_POSTGeplaatst: 15 Sep 2012 20:23 
 WWW  Profiel
majic schreef:

Wat betreft de centrale compositie : Dat is de natuurlijke manier van kijken van de mens, en een stokpaardje van mij in m'n werk in het bijzonder. Dan moet je vooral niet op m'n website kijken, 90% van de beelden zijn gecentreerd rondom een (meestal klein) punt. Ik heb er ooit in de Digifotopro zelfs een heel essay over geschreven, waar jij waarschijnlijk spontaan haaruitval van zou krijgen, gniffel :)

Ja maar dat is eigenlijk een andere discussie. Wat me hier enorm opvalt is de voorspelbaarheid. Als ik naar beneden scroll hoef ik mijn oog alleen maar op dezelfde plek te houden. Weinig verrassend in dat opzicht zeg maar. Je kunt vinden dat de centrale compositie sterk is, maar om het in alle foto's te doen gaf mij in deze serie als snel een gevoel van verveling. En dat is jammer, want het zijn verder mooie beelden.

Licht Donker  
.
 Titel:
UNREAD_POSTGeplaatst: 15 Sep 2012 20:32 
Gebruikers-avatar
 WWW  Profiel
Reinoud,

Er zijn in mijn beleving twéé vormen van vormgeven binnen beeld. Die waar het onderwerp dwangmatig op een gulden-snede punt wordt gelegd, en die waar ze centraal te vinden zijn. Ik vind zelf de eerste storend en compulsief. Het menselijk oog kijkt naar een centraal punt, en dat doe ik dus ook in m'n fotografie.

Ik gebruik echter wel veelvuldig regel van derden/gulden snede vormgeving in de rest van het beeld, ondanks het centraal weergeven van een bepaald beeldelement. Enfin, dit gaat volledig voorbij aan smaak (die is bij iedereen anders) en conformering (er heerst, zeker binnen amateurfotografie een cultuur/tendens tot louter gebruik maken van gulden-snede composities).

Enfin, ik vind het wel interessant om te zien dat je het wel mooie beelden vind - de centrale compositie draagt daar toch onbewust meer aan bij dan je denkt, vermoed ik. Die schenkt rust, balans en lichte vervreemding namelijk.

Licht Donker  
.
 Titel:
UNREAD_POSTGeplaatst: 15 Sep 2012 20:35 
 WWW  Profiel
Volgens mij mis je mijn punt helemaal. Hetgeen wat me hier stoort is de eentonigheid en voorspelbaarheid van de serie zoals hij hier staat. Dat was ook zo geweest als je overal dezelfde gulden snede had gebruikt. De *losse* beelden hebben wel wat, maar de serie samen is in dat opzicht voorspelbaarder en eentoniger dan hij was geweest met en beetje variatie.

Misschien ben ik de enige die het zo ziet, maar die viel me echt zo erg op dat het me stoort.

Licht Donker  
.
 Titel:
UNREAD_POSTGeplaatst: 16 Sep 2012 11:38 
Gebruikers-avatar
 WWW  Profiel
Lekkere serie hoor.
Ik mag de bewerking wel, prettige tinten. In de donkere gebieden lijkt er wel een waas overheen te liggen.
Bij de lichtere foto's werkt het voor mij beter, D en M met name.
De discussie over de voorspelbaarheid van de compositie boeit me niet, de keuze is duidelijk.
Ik snap #L niet :oops: , mis ik iets?
vrij zacht met regen

Licht Donker  
.
 Titel:
UNREAD_POSTGeplaatst: 16 Sep 2012 11:55 
Gebruikers-avatar
 WWW  Profiel
Fliert,

L is eigenlijk gewoon een beetje setting voor #K, niet echt een beeld wat zelfstandig is bedoeld. En thanks :)

Licht Donker  
.
 Titel:
UNREAD_POSTGeplaatst: 16 Sep 2012 20:55 
Gebruikers-avatar
 WWW  Profiel
ik heb het er toch niet over dat de beelden onscherp moeten zijn? Maar het mooie van analoog is dat er een soort mooie pure scherpte in zit en deze beelden overduidelijk 'digitaal' scherp zijn.. Vooral te zien in haren en andere fijne structuren.

Licht Donker  
.
 Titel:
UNREAD_POSTGeplaatst: 16 Sep 2012 21:11 
Gebruikers-avatar
 WWW  Profiel
ah...dat heeft eigenlijk alleen te maken met het resizen, Erooks :) Ik gebruik standaard "Bilinear" terwijl de meeste mensen "bicubic" gebruiken. Geeft hogere scherpte-illusie, met soms iets meer pixel-artefacten bij harde contrastranden tot gevolg. Ziet er t' zelfde uit als ik een stokoud 35mm overdatum rolletje uit een plastic toycam haal, overigens^^.

Licht Donker  
.
 Titel:
UNREAD_POSTGeplaatst: 16 Sep 2012 22:28 
Gebruikers-avatar
 WWW  Profiel
ah vandaar :) ik geloof het als ik een print zie ;)

Licht Donker  
.
 Titel:
UNREAD_POSTGeplaatst: 17 Sep 2012 19:26 
Gebruikers-avatar
 WWW  Profiel
Erg mooi Majic,
Ik vind het geweldig hoe liefdevol je deze vrouw in beeld brengt, en tegelijk ook met wat afstand en onbereikbaarheid., of zie ik het verkeerd. Op één of andere manier dring je binnen in haar gedachten, maar net ook niet, er is een afstand. de camera, die jullie bij elkaar bracht, brengt, houdt, .. top
Super sfeer

Licht Donker  
.
UNREAD_POSTGeplaatst: 17 Sep 2012 19:35 
Gebruikers-avatar
 WWW  Profiel
tompie schreef:

Erg mooi Majic,
Ik vind het geweldig hoe liefdevol je deze vrouw in beeld brengt, en tegelijk ook met wat afstand en onbereikbaarheid., of zie ik het verkeerd. Op één of andere manier dring je binnen in haar gedachten, maar net ook niet, er is een afstand. de camera, die jullie bij elkaar bracht, brengt, houdt, .. top. Zo komt het bij mij toch over.
Super sfeer

Licht Donker  
.
 Titel:
UNREAD_POSTGeplaatst: 17 Sep 2012 23:46 
Gebruikers-avatar
 WWW  Profiel
Hele leuke serie Majic. Maar wel iets vreemd. Zijn het snapshots? Iemand zijn vakantiefoto's? Dat zijn het allebei niet echt. Daarvoor zit er te veel in. Gekke onderwerpen? Waarom staat zij er steeds niet duidelijk op? Kun je je afvragen. Dat maakt je serie wel apart. Kortom, je serie zet je aan het denken en is daarom wat mij betreft geslaagd. Toning en witte licht vlekken is ook goed.

Licht Donker  
.
 Titel:
UNREAD_POSTGeplaatst: 18 Sep 2012 16:22 
Gebruikers-avatar
 WWW  Profiel
Tompie : Thanks :o Twee keer zelfs, of zie iets over het hoofd in de quote? Het was inderdaad ook voor mij heel belangrijk dat dit "goed" gedocumenteerd werd, dat het allemaal klopte met m'n gevoel. Dat ik later iets had waar we allebei naar konden kijken en denken - ja, dat waren wij - raar, mooi, liefdevol, gek en soms wat mysterieus. Of het is in ieder geval hoe ik haar zie.

ErwinNes : Een beetje van alles, maar toch ook geen van beiden. Ik vind vragen en vervreemding oproepen in m'n professionele werk erg belangrijk, en daar ben ik in dit geval ook in m'n "privé" foto's niet mee gestopt. Vind het iig leuk om te zien dat het goed valt bij je.

Licht Donker  
.
 Titel:
UNREAD_POSTGeplaatst: 22 Sep 2012 23:56 
 Profiel
Fijne serie!

Ik vind A, C, E, F, G, H erg sterk. In het tweede deel gaat het niveau wat omlaag met L als dieptepunt.

De bewerkingen hoeven niet per se voor mij, dat hebben de foto's niet nodig.

Licht Donker  
.
Forumindex » Foto's » Documentair, Journalistiek & Reportage
Berichten weergeven van de afgelopen:  
Reageren op dit onderwerp    [ 27 berichten ] 

Grijswaarden