Bedankt voor alle reacties. Goed om te zien dat er discussie is over de foto's.
@bobvanduin: Technisch zijn er geen stukken overbelicht, alle foto's zijn geschoten in raw, met eigenlijk altijd een stukje onderbelichting. Ik kan me wel vinden in de opmerking, de sneeuw op 8 is bijvoorbeeld aan de lichte kant
Bij twee platen heb ik inderdaad een onscherpe voorgrond. Ik hou er van om in landschapsplaten een stukje voorgrond mee te pakken. Meestal zijn dit bomen, plantjes of wat gras. Ik vind de onscherpe voorgrond op 2 en 3 wel wat toevoegen. Op 3 had het misschien wat minder beeld mogen innemen. Dit scherp krijgen is niet mogelijk, ik denk dat op f/16 de boel nog steeds niet scherp is op 200mm, bovendien moet dan de ISO waarde naar 1600.
@majic: Dank je wel. Inderdaad, bij 3 is het net iets teveel onscherpte.
@Kissyfur: Dank je.
@Koen Smit: Ik heb bij 9 moeten stoeien met de compositie. Misschien dat deze plaat een betere keuze was geweest:

Nummer 7 is links wat donker door vignetting in combinatie met weinig licht aan die zijde.
@Romy_: Nummer acht was een kwestie van afwachten. De sneeuw lag er sinds kort en gelukkig kwamen de walvissen ook aan die zijde van de boot boven water. Zonder deze achtergrond zijn de platen erg saai, ondanks de schitterende beesten.
@Laurens: Ik zal eens beter letten op de vignetting. Ik corrigeer hier niet voor, maar misschien dat 50% compensatie beter uitkomt. Deze platen zijn wel geschoten op 17mm en f/8, waarbij ik eigenlijk niet veel vignetting zou verwachten. (Even opgezocht, toch nog bijna 1 stop blijkbaar)
@arnold_w: Inderdaad, de krater is het hoogste punt. Ik heb wel in deze post een andere compositie geplaatst, die wellicht beter uitkomt.
Ik was ook blij met de wolken, maar ik heb dus dagen gehad dat het flink bewolkt was en dan is er weinig lol aan.
@Laurens: De bijgevoegde plaat geeft ook aan dan in deze krater er blauw een geel licht zit. Eén juiste witbalans is er inderdaad niet.