[ 25 berichten ] 
 Titel: IJsland 2012 (zwart/wit)
UNREAD_POSTGeplaatst: 28 Jul 2012 07:58 
Gebruikers-avatar
 WWW  Profiel
Zoals te doen gebruikelijk, ook maar weer een zwart/wit serie samengesteld.
Paar (vergelijkbare) beelden hebben jullie al in de kleurenversie gezien, maar heb ze er toch in opgenomen.

- 1 -
Afbeelding

- 2 -
Afbeelding

- 3 -
Afbeelding

- 4 -
Afbeelding

- 5 -
Afbeelding

- 6 -
Afbeelding

- 7 -
Afbeelding

- 8 -
Afbeelding

- 9 -
Afbeelding
Iceland - Photographic Journey | Werkaandemuur
EOS 5D mark III | EF 16-35 f/2.8L II | EF 24-70 f/2.8L | EF 70-200 f/2.8L IS II

Licht Donker  
.
 Titel: Re: IJsland 2012 (zwart/wit)
UNREAD_POSTGeplaatst: 28 Jul 2012 08:18 
Gebruikers-avatar
 WWW  Profiel
Ik ga binnenkort naar IJsland, en door dit type foto's kan ik niet langer wachten. :)

arnold_w, normaal gesproken zou ik foto voor foto langsgaan en hier en daar een klein puntje hebben, maar dat heeft niet zoveel zin, het ziet er gewoon heel erg goed uit.

Schiet je vaak met zwart-wit en de vierkante crop al in gedachten?
Canon 5D | Canon 20D | Canon 350D | Canon S90 | Canon 17-40 f/4 L| Canon 70-200 f/4 L | Canon 35mm f/1.4 L| Canon 50mm f/1.4 |

Licht Donker  
.
 Titel: Re: IJsland 2012 (zwart/wit)
UNREAD_POSTGeplaatst: 28 Jul 2012 08:32 
Gebruikers-avatar
 WWW  Profiel
2, 3, en 4 vind ik interessante landschapjes. ^O_
5 en 9 zou ik weggeselecteerd hebben: te esthetisch.

Licht Donker  
.
 Titel:
UNREAD_POSTGeplaatst: 28 Jul 2012 08:52 
Gebruikers-avatar
 Profiel
.......en zoals gebruikelijk is ook dit weer een heel fraaie serie geworden. De z/w omzetting met hoge contrasten vind ik goed passen bij dit soort rauwe landschappen. Ook het vierkante formaat met brede rand, wat ik ook van andere z/w series van je ken, is hier fraai.
't Zijn stuk voor stuk hele fraaie opnamen maar als ik er één zou moeten kiezen, dan toch die van het paard (8). Ook in de kleurenversie vond ik het één van de uitschieters.
Canon 40D + grip | Sigma 10-20 F:4-5.6 | Tamron 17-50mm F:2.8 | Canon 70-200mm F:4L |Tokina 100mm F:2.8 Macro

Licht Donker  
.
 Titel:
UNREAD_POSTGeplaatst: 28 Jul 2012 09:11 
 WWW  Profiel
De foto van het paard is een topper inderdaad , 2 en 3 ook heel fraai.
Het "lange sluitertijd" water vind ik wat te clean ogen.
Gear : (nooit) Genoeg
2x 50D / EF 50mm 1.4 / EF-s 15-85mm / EF 85mm 1.8 / EF 135mm 2.0
http://www.pbase.com/marcphotolog
http://www.modelmayhem.com/1179009

Licht Donker  
.
 Titel:
UNREAD_POSTGeplaatst: 28 Jul 2012 09:32 
Gebruikers-avatar
 WWW  Profiel
Supermooie serie, ga nog een keer rustig kijken!

Peter
-> Meer weten? Zie hier: http://strange-artifact.blogspot.com/ <-

Licht Donker  
.
 Titel:
UNREAD_POSTGeplaatst: 28 Jul 2012 09:44 
Gebruikers-avatar
 WWW  Profiel
Foto 3 van de Oxi bergpas is echt fraai Arnold! heb je die omhoog of omlaag gereden? ben je daarna nog afgeweken naar Djupivogur?

1, 6 en 8 vind ik ook erg mooi.
“Tell me and I’ll forget, but show me and I’ll remember.”

Licht Donker  
.
 Titel:
UNREAD_POSTGeplaatst: 28 Jul 2012 09:48 
Gebruikers-avatar
 WWW  Profiel
Ik vind het vierkante hier echt een toegevoegde waarde. Mooie z/w omzetting ook. 2, 6 en 8 vind ik erg mooi!

Licht Donker  
.
 Titel:
UNREAD_POSTGeplaatst: 28 Jul 2012 11:28 
Gebruikers-avatar
 WWW  Profiel
ziet er goed uit zo, in zwart-wit met de vierkante uitsnedes. Wat mij betreft een niveautje hoger dan de kleurenfoto's die toch een beetje "been there done that" gevoel gaven. Dit is wel een frisse blik op IJsland, dat kan ik waarderen.

Licht Donker  
.
 Titel:
UNREAD_POSTGeplaatst: 28 Jul 2012 14:08 
Gebruikers-avatar
 WWW  Profiel
Mooie foto's! Stuk voor stuk!
Ik twijfel alleen over het witte stuk in het midden van foto 6 en 9.
Hier leidt de aandacht wat naar toe...
[5D][17-40L] [50 1.4] [28-105 USM] [70-200 L 2.8] [430EX]

Licht Donker  
.
 Titel:
UNREAD_POSTGeplaatst: 28 Jul 2012 16:41 
Gebruikers-avatar
 WWW  Profiel
Ik zou de levels aanpassen met het zwartpunt op 8 en het witpunt op 244, hier knappen al je foto's van op!
Wit is dan wit en zwart is zwart, het is een kleine nuance met wat jij nu hebt, gelijk aan de zones van Ansel Adams!
Als je dit aanpast, wel even de witte border weghalen aangezien die de histogram naar rechts trekt en je dan denkt dat de toonschaal helemaal klopt!

Bij #3, #5 en #9 vind ik de witte vlakken net iets te dominant en leiden ze je ook uit de foto, ipv je vast te houden in de foto!
Horizon op de rug van het paard in #8 vind ik ook net iets te krap en daardoor te onrustig om naar te kijken!
Flickr Hans wie is dat?

Licht Donker  
.
 Titel:
UNREAD_POSTGeplaatst: 28 Jul 2012 18:56 
Gebruikers-avatar
 WWW  Profiel
Dank voor de tips en opmerkingen.

@Mercarra: Dit is mijn vierde serie van IJsland en ik heb er inmiddels een gewoonte van gemaakt een aantal foto's in vierkant zwart/wit te maken. Ik maak ze meestal al met die gedachte, maar achteraf zitten er ook nog genoeg kandidaten bij die zich hiervoor lenen. Veelal de meer dramatische en contrastrijke platen zijn hier prima geschikt voor.

@ Bob: bijna goed, de richting dan ;-) Het is het dal naar Fjordhur, waar je halverwege de Klifbrekkufossar waterval tegenkomt. De pas hebben we op de heenweg naar boven gereden, twee jaar geleden gingen we van noord naar zuid.

@ Flipperkoning, dank voor de tips, zal eea eens uitproberen.

Licht Donker  
.
 Titel:
UNREAD_POSTGeplaatst: 28 Jul 2012 19:14 
Gebruikers-avatar
 WWW  Profiel
Ik vind het stuk voor stuk prachige en sterke foto's, heb er eigenlijk maar bitter weinig op aan te merken. Ben het eens met Majic vind deze sterker dan je kleuren serie. Stuk voor stuk sterke composities, mooie contrasten en krachtige sfeer. Wellicht zou je foto 5 net wat meer contrast kunnen geven in de lichte tonen, vooral het linker boven kwadrant neigt een beetje één vlak te worden.

Ben wel nieuwsgierig hoe je dit doet: heb je op het moment dat je de foto neemt al gelijk het 4x4 formaat en z/w in je hooft, of is dit iets dat later ontstaat als je de foto's weer terug ziet?
Zelf ben ik in zijn algemeenheid geneigd om steevast foto's in kleur de voorkeur te geven, maar hier heb ik dat absoluut niet. Erg leerzaam ook dus om naar deze serie te kijken!

Licht Donker  
.
 Titel:
UNREAD_POSTGeplaatst: 28 Jul 2012 20:48 
Gebruikers-avatar
 WWW  Profiel
Tja, het is een beetje lastig om met een 3:2 formaat camera in 4x4 te denken, je ziet nou eenmaal meer als je door de zoeker kijkt en je concentreren op alleen dat middengebied is dan best lastig. Ik maak de foto's in principe wel voor kleurgebruik, maar realiseer me tijdens het maken wel vaak dat een foto wel eens een geschikte zwart/wit kan worden. Als ik twijfel, dan zet ik mijn picture style gewoon even op monochroom en als ik zeker weet dat dat 'm gaat worden worden ga ik verder in zw/wit.

Maar eerlijkheid gebied me te zeggen dat ik ook veel foto's achteraf beoordeel als geschikt voor zw/wit.
Lang niet elke foto leent zich ervoor en in deze stijl (veel contrast) al helemaal niet. Ik zoek dan ook duidelijk naar foto's die van zichzelf al contrastrijk zijn en een mate van grafische vormen hebben. Daarom ben ik juist wel liefhebber van platen als 5 en 9. De eenvoud, strakke vormen en lijnen, bijna surrealistische beelden die eerder grafisch dan fotografisch zijn, lenen zich wmb juist goed voor deze serie. In mijn voorgaande zw/wit series zaten ook veel van dit soort platen.

Ik kan me ook voorstellen dat men het te grafisch, clean of esthetisch vindt, kwestie van smaak denk ik.

Licht Donker  
.
 Titel:
UNREAD_POSTGeplaatst: 29 Jul 2012 09:57 
Gebruikers-avatar
 Profiel
Ja idd weinig op aan te merken. Mooi zwart/wit gebruik. De vierkante formaten werken ook lekker en verfrissend. Favorieten 2, 5, 7 en 9. Met nr.5 als de mooiste. Die zou ik zo in het groot aan de wand hangen. Het paard vond ik in kleur mooier.
van alles wat.

Licht Donker  
.
 Titel:
UNREAD_POSTGeplaatst: 30 Jul 2012 11:25 
Gebruikers-avatar
 WWW  Profiel
Gave platen! Ik vind deze serie (nog) fraaier dan je kleurenfoto's.

Vooral 1,3,5,7 en 9 vind ik erg fraai!

Licht Donker  
.
 Titel:
UNREAD_POSTGeplaatst: 30 Jul 2012 20:06 
Gebruikers-avatar
 WWW  Profiel
Heb er je zwartwit serie van Sicilië er eens langs gelegd.
Deze serie is veel sterker. Het weer en licht speelt natuurlijk mee, en je kent de omgeving waarschijnlijk veel beter.
Maar dan nog, deze serie heeft echt karakter. Bijzonder fraai.
C:5DII|24|35|40|50|100|135 N:FM|50 R:GRD|XR1|28|35|50 B:ECTL|50|80 A:TLR|75 Y:TLR|75

Licht Donker  
.
 Titel:
UNREAD_POSTGeplaatst: 31 Jul 2012 19:55 
Gebruikers-avatar
 WWW  Profiel
Een aantal van de locaties kan ik aan de hand van andere foto's inmiddels dromen. Deze zijn qua afwerking wel duidelijk anders. Ik kan dat (dramatische) zwart-wit wel waarderen. De long-exposure watervallen zouden mooi aan de wand hangen.

Als serie klopt het niet helemaal. De long-exposures (#5 en #9) vind ik niet passen bij de anderen ('te clean' wat al gezegd was vind ik wel een goede verwoording). Desalniettemin; mooi werk.
D300 | 17-55 f/2.8 | 70-200 f/2.8VR | 105 f/2.8 Macro | SB-600
M9 | 50mm f1.4 | 35mm f/2 | 28mm f/2.8
WWW | FOTO
Volg me op de tweeters

Licht Donker  
.
 Titel:
UNREAD_POSTGeplaatst: 04 Aug 2012 20:20 
Gebruikers-avatar
 WWW  Profiel
Nog een paar laatste dan...

- 10 -
Afbeelding

- 11 -
Afbeelding

- 12 -
Afbeelding

- 13 -
Afbeelding

- 14 -
Afbeelding

Licht Donker  
.
 Titel:
UNREAD_POSTGeplaatst: 04 Aug 2012 21:53 
Gebruikers-avatar
 WWW  Profiel
Ze zijn weer erg lekker! Op de 1 of andere manier weet je de sfeer van IJsland in z/w m.i. beter te vangen dan in kleur. Of ligt dat aan het beeld dat ik van IJsland heb? Hoe dan ook, ik vind deze serie een stuk beter dan je kleurenserie. De enige kleine kritiekpuntjes zijn dat ik de witte vlek op #9 wel erg prominent vind en dat het onderwerp / compo van #12 me niet bijzonder boeit.
these are the dark days
we were asking for it

Licht Donker  
.
 Titel:
UNREAD_POSTGeplaatst: 05 Aug 2012 08:22 
 WWW  Profiel
vooral de eerste zw serie is toch wel een niveautje of wat beter dan je kleuren serie. Het lijkt ook wel dat je er bij deze opnamen meer zorg aan besteed in de nabewerking. Erg mooi!
Ik denk dat IJsland je dankbaar mag zijn, in je eentje heb je er volgens mij voor gezorgd dat er aardig wat fotografen naar iJsland zijn getrokken.

Licht Donker  
.
 Titel:
UNREAD_POSTGeplaatst: 05 Aug 2012 09:52 
Gebruikers-avatar
 WWW  Profiel
Dat is een mooi compliment, thanks!

Ik vind het wel bijzonder dat mijn zwart/wit series telkens een hogere waardering krijgen dan de kleurenserie, terwijl ze toch zijn ontstaan uit de oorspronkelijke kleurenversie. Ik denk dat het vooral ligt aan de ruigheid van het land, dat het goed doet in zwart/wit icm dit formaat. Als ik eenzelfde bewerking loslaat op mijn foto's van Italië, dat lijkt het nergens op, dus het is wel sterk afhankelijk van omgeving en wellicht dat het daarom meer spreekt dan in kleur.

Ik moet toegeven dat ik zelf ook altijd wel blij word van het resultaat, maar dat ik minstens zo tevreden ben over de kleurenversie. Ik kan daarin wat meer laten zien en meer een verhaal vertellen dan de zw/wit variant, omdat het aantal geschikte platen redelijk beperkt is. Uit de hele kleurenserie heb ik max 25 foto's kunnen gebruiken voor deze omzetting, maar dat komt omdat ik me tijdens het fotograferen ook meer toeleg op kleur. Misschien moet ik toch eens aan een 6x6 :9~

Licht Donker  
.
 Titel:
UNREAD_POSTGeplaatst: 16 Aug 2012 07:38 
Gebruikers-avatar
 WWW  Profiel
Je zwart wit foto's van IJsland zijn echt wonderschoon Arnold. Volgens mij was het vorig jaar dat je ook zo'n serie had gemaakt waarbij de zw/w versies er bovenuit sprongen. Wat het zo mooi maakt is voor mij sowieso dat het "anders" is. Vierkante uitsnedes met die dikke witte rand eromheen. Die hoge contrasten. Past zoals je zegt erg goed bij het land.

Licht Donker  
.
 Titel:
UNREAD_POSTGeplaatst: 16 Aug 2012 13:40 
Gebruikers-avatar
 WWW  Profiel
sluit me aan.. vette shit

Licht Donker  
.
 Titel:
UNREAD_POSTGeplaatst: 19 Aug 2012 17:29 
Gebruikers-avatar
 WWW  Profiel
Kort maar krachtig: prachtig!
pidi.nl | werkaandemuur | Canon 5D MkII | Van 17mm - 400mm verpakt in diverse L lensjes | Andere rommel

Licht Donker  
.
Forumindex » Foto's » Natuur, (Stads)Landschappen en Architectuur
Berichten weergeven van de afgelopen:  
Reageren op dit onderwerp    [ 25 berichten ] 

Grijswaarden