[ 49 berichten ]  Ga naar pagina Vorige  1, 2
 Titel:
UNREAD_POSTGeplaatst: 23 Jun 2012 18:55 
Gebruikers-avatar
 WWW  Profiel
Heerlijke serie, goede composities en fijne bewerking. Eerste 3 voor mij de toppers als ik moet kiezen.
There may be more to learn from climbing the same mountain a hundred times than by climbing a hundred different mountains.

Licht Donker  
.
 Titel:
UNREAD_POSTGeplaatst: 24 Jun 2012 01:10 
Gebruikers-avatar
 Profiel
gewoonweg PRACHTIG!
Hubba! Digitale Fotografie
Architectuur & Landschappen
http://www.hubbadigitalefotografie.nl

Vrijheid zit tussen je oren...

Licht Donker  
.
 Titel:
UNREAD_POSTGeplaatst: 24 Jun 2012 10:50 
Gebruikers-avatar
 WWW  Profiel
Wat een heerlijke serie zeg :) Je ziet echt dat er aandacht aan besteed is, en dat je niet alleen de juiste plekken op de foto had, maar ook de goede (beste zelf?) momenten heb afgewacht. Groot :applaus:
~ Crow who calls the Raven black

Licht Donker  
.
 Titel:
UNREAD_POSTGeplaatst: 24 Jun 2012 13:02 
Gebruikers-avatar
 WWW  Profiel
Erg gave platen hoor. #2 vind surrealistisch en daardoor erg gaaf!
It is the Observer who creates the world

Licht Donker  
.
 Titel:
UNREAD_POSTGeplaatst: 25 Jun 2012 14:17 
Gebruikers-avatar
 WWW  Profiel
Strakke serie man. Zie ze nu pas, omdat ik vandaag net terug ben uit IJsland, maar mijn complimenten voor de prachtige platen.
Iceland - Photographic Journey | Werkaandemuur
EOS 5D mark III | EF 16-35 f/2.8L II | EF 24-70 f/2.8L | EF 70-200 f/2.8L IS II

Licht Donker  
.
 Titel:
UNREAD_POSTGeplaatst: 27 Jun 2012 21:17 
Gebruikers-avatar
 WWW  Profiel
Bedankt! Arnold, gaan we van jou weer een mooie IJsland serie zien? :)

Door drukte nog wat later dan gehoopt, maar ik waag mij toch aan een update. Ditmaal met iets meer begeleidende tekst, wat hopelijk in de smaak kan vallen (en anders ga ik mij de volgende keer de moeite besparen... ;) )

U1: 't is wat zweten, maar het uitzicht van het hoogste duin uit de regio is erg fraai. Enkele tientallen km's van Deadvlei ligt Witberg, die met zijn meer licht grijze kleur behoorlijk uit het oog springt.

Afbeelding

U2: Na het zweetrijke avontuur in de ochtend zijn we -na wat bijkomen op de camping- 's avonds weer terug gereden naar Deadvlei om met mooi licht te kunnen fotograferen. Naast de twee foto's uit de startpost schoot ik ook het onderstaande plaatje, waarin nog net de laatste zonnestralen een klein groepje bomen vanaf de zijkant verlicht.

Afbeelding

U3: Baobab bomen hebben mij tijdens de reis erg gefacineerd. Met hun enorme omvang vallen ze vaak erg op in het overwegend dorre landschap dat veelal enkel wat kleine boompjes huisvest. Meestal zijn deze bomen in een dergelijk landschap kaal en ogen ze haast wel dood - alleen als de omgeving vochtig is na perioden met regen dragen ze nl. blad. Bij Epupa falls is er echter zoveel water in de omgeving, dat er daar ondanks het droge klimaat veel Baobabs te vinden zijn die wel gedurende langere tijd groen aan hun takken hebben. Aan de rand van de watervallen schoot ik in de late middag deze foto.

Afbeelding

U4: Nog een Baobab, dit maal echter een kaal exemplaar. Hoewel deze bomen meestal een stuk groter zijn dan alle andere bomen en struiken in de nabije omgeving, viel het mij toch niet echt mee om een mooi vrijstaand exemplaar te vinden. In Chobe National Park (Botswana) kwamen we er toch nog eentje tegen waar beter een vrijstaand shot van te maken viel, een kansje die ik niet kon laten liggen. De foto is genomen net na zonsondergang, als de zachte warme avondgloed nog de boom verlicht en ik de bijna volle maan in de achtergrond kon meepakken.

Afbeelding

U5: Een olifant onder een fikse Acacia boom in het avond zonnetje. Hoewel we uiteindelijk echt honderden van deze reuzen gezien hebben bleef ik deze reuzen boeiend vinden. Niet in de laatste plaats omdat we uiteindelijk, staand op de niet omheinde -en overigens peperdure- campsite in Chobe National Park 's nachts wakker werden van het gesnuffel van een flinke Olifant stier die hooguit een meter of 5 naast onze tent stond... Het exemplaar op de foto stond overigens op veel grotere (en veiligere) afstand heel tevreden op wat gras te knabbelen, wat een stuk ontspannender dieren kijken is.

Afbeelding

Walvisbay is oa. erg bekend om zijn vele flamingo's. Erg jammer was het om ter plaatse te ontdekken dat de vele foto's in reisgidsen en folders als redelijk bejaarde informatie bevatten; de flamingo's bleken al ruim 2 jaar geleden te zijn vertrokken om nooit meer terug te keren. Er zaten nog wel kleinere groepen pelikanen, en op een ochtend vertrokken we optijd om deze dieren te zoeken. Echt meewerken wilden ze niet, waardoor ik mij even liet afleiden door een paar zandduintjes aan de andere kant van de weg waar erg mooi licht op viel.

Afbeelding

.

Licht Donker  
.
 Titel:
UNREAD_POSTGeplaatst: 27 Jun 2012 23:18 
Gebruikers-avatar
 Profiel
1 en 2 van de update zijn weer buitengewoon. Ben best jaloers en ga sparen voor de reis ;)
Hubba! Digitale Fotografie
Architectuur & Landschappen
http://www.hubbadigitalefotografie.nl

Vrijheid zit tussen je oren...

Licht Donker  
.
 Titel:
UNREAD_POSTGeplaatst: 28 Jun 2012 20:43 
Gebruikers-avatar
 Profiel
Prima update hoor.... de plaatjes zijn echt af!
Nikon D80/Nikkor 18-200 VR/AF Nikkor 50mm 1.8

Licht Donker  
.
 Titel: Re: Namibia en Botswana mei 2012 - update 27-06
UNREAD_POSTGeplaatst: 28 Jun 2012 21:39 
Gebruikers-avatar
 WWW  Profiel
mooi mooi :Y
WOW wat een kick als ik klik

Nikon D700 D200 Nikkor: 14-24mm2.8 50mm1.4 105mmVR macro2.8 70-200mm2.8 VRII

Licht Donker  
.
 Titel:
UNREAD_POSTGeplaatst: 28 Jun 2012 23:44 
Gebruikers-avatar
 WWW  Profiel
U4 vind ik echt heerlijk... De rest is ook keurig, goed bezig!
C:5DII|24|35|40|50|100|135 N:FM|50 R:GRD|XR1|28|35|50 B:ECTL|50|80 A:TLR|75 Y:TLR|75

Licht Donker  
.
 Titel:
UNREAD_POSTGeplaatst: 29 Jun 2012 06:54 
Gebruikers-avatar
 WWW  Profiel
Mooi hoor Mark, vooral 1 en 2 van je update.

Licht Donker  
.
 Titel:
UNREAD_POSTGeplaatst: 29 Jun 2012 08:21 
Gebruikers-avatar
Moderator
 Profiel
Helemaal eens met Ellen! zeker #U2.

Licht Donker  
.
 Titel:
UNREAD_POSTGeplaatst: 29 Jun 2012 08:29 
Gebruikers-avatar
 Profiel
Fraaie update. U1 en U2 ook voor mij, maar ook U5 mag er zijn. Dank voor het delen van al dit fraais.
Canon 40D + grip | Sigma 10-20 F:4-5.6 | Tamron 17-50mm F:2.8 | Canon 70-200mm F:4L |Tokina 100mm F:2.8 Macro

Licht Donker  
.
 Titel: Re: Namibia en Botswana mei 2012 - update 27-06
UNREAD_POSTGeplaatst: 09 Jul 2012 13:28 
 WWW  Profiel
Mooie serie Mark. Ik was er dit jaar alweer voor de 10e keer, om die reden kijk ik uiteraard iets anders naar de foto's dan de meesten hier. :)

#1 Vind ik mooi qua compositie, lucht had iets lichter gemogen. #2 is bijna exact hetzelfde als mijn startrail foto van een paar jaar geleden, maar ik heb destijds een lager standpunt gekozen om te voorkomen dat de takken van de achterste boom de duinrand erachter zouden raken, en dat er een stukje duin tussen de takken van de voorste boom zichtbaar zou zijn. Dat is dan ook mijn voornaamste kritiek. #3 is mooi strak, bij #4 vind ik het licht niet bijzonder en de voorgrond wat rommelig. #5 is weer erg fraai. Het is niet te geloven, maar ondanks mijn vele bezoeken aan dit land ben ik nog nooit bij Epupa geweest. Het komt er steeds niet van. Ook #6 vind ik mooi vanwege de sfeer. Het feit dat er eigenlijk geen waterval te zien is vind ik sterk. #7,8 en 9 zijn prima in orde. #10 is heel herkenbaar. Was het druk in Chobe?

Is U1 vanuit een luchtballon of een vliegtuig gemaakt? Mooi. U2 ook heel netjes - de middagen zijn daar effectiever dan de ochtenden. Enige storende hier vind ik de dominante schaduwlijn in de voorgrond van een boom rechts buiten beeld. Het is hier echt de uitdaging om dat te voorkomen, en dat valt niet mee. In dit geval zou ik die lijn wegklonen. U3 en U5 vind ik niet bijzonder, U4 wel. De maan voegt hier veel toe. Wel vind ik de top van de boom erg donker/verzadigd vergeleken bij de stam - geen idee of dat het gevolg is van filtering, maar ik zou zelf geneigd zijn dat verschil wat minder te maken.

Koud gehad? :)

Marsel

Licht Donker  
.
 Titel:
UNREAD_POSTGeplaatst: 10 Jul 2012 17:11 
Gebruikers-avatar
 WWW  Profiel
Marsel, bedankt voor je uitgebreide comments!

Over het algemeen kan ik mij er wel in vinden.
4 vond ik een erg typisch beeld van wat je veel tegenkomt in het Namibische landschap, vandaar dat ik hem erg goed tussen vond passen. Maar ik kan mij voorstellen dat deze wat druk gevonden wordt.

Epupa vond ik erg mooi. Ik heb het gevoel dat er fotografisch meer uit te halen was uit deze plek, helaas kreeg ik daar behoorlijk last van buikkrampen en was ik genoodzaakt tot een aantal uren in bed door brengen. In ieder geval kun je op een aantal plekken heel dicht op de watervallen komen, en is het omgeven door hoge groene palmen - best een paradijsje dus.

Chobe hebben we uiteindelijk het beste kunnen zien via boottrips op de Chobe river vanuit Kasane, wat ik erg de moeite waard vond, maar waar het vrij druk was met ander bootjes. In het park zelf zijn we niet heel lang geweest, hier was het echter wel wat rustiger. Helaas begon de tijd wat op te raken, daarbij was de Savuti campsite echt belachelijk duur (USD50 pp. pn. om in je eigen tent te mogen liggen...).

U1 is vanaf de top van Big Daddy. Geen gemakkelijke klim, maar toch zeker de moeite waard. Voor goed licht is de top 's ochtends (wat wij gedaan hebben) achteraf niet geheel ideaal vond ik. Vooral omdat je te lang bezig bent met boven komen en de zon dan al vrij hoog staat. Als je de volgende keer gaat zou je het 's avonds eens moeten proberen, zodat je met mooi laag licht het duinlandschap kun pakken.

Bij U4 hoor ik vaak dat het jammer gevonden wordt dat er boven en onder weinig ruimte is. Zelf heb ik dat niet zo, toch ook wel leuk om te horen dat jij er blijkbaar ook niet heel erg mee zit (ervanuit gaande dat je er anders wel iets over gezegd zou hebben...). Qua helderheid heb ik weinig aan de boom gedaan, hoogstens heb ik de lucht iets tegengehouden. Ik zal er nog eens mee spelen.

En ja, aan het einde van de reis (eind mei) was het flink koud, heb met lange kleding en ski-jas staan bibberen bij het kampvuur..... ;)

@ bazzio en objectief, ik was even vergeten jullie nog te bedanken voor de aanvullende commentaren op plaatje no. 4, wat ik weldegelijk erg waardeer! Thanx dus :)

Licht Donker  
.
 Titel:
UNREAD_POSTGeplaatst: 27 Jul 2012 07:00 
Gebruikers-avatar
 WWW  Profiel
Mooi man!

2 is gewoon goed, een eindeloos gefotografeerd schouwspel maar toch gewoon een erg mooie foto. 1 is eigenlijk nog wel wat origineler/specialer maar ik vind de (drukke) flare een beetje afdoen aan de strakheid en eenvoud van de foto.

6, 7 en 8 vind ik geweldig!

Edit: Ah en een update op de 2e pagina!
Favorieten hier zijn U1, U3 en U4.
U2 heeft schitterende kleuren en licht maar dat afsnijden van de bomen door de lijnen in de achtergrond kijkt niet zo lekker. U5 is prima maar valt door 't harde licht een beetje weg bij de rest, en bij U6 grijpt de compositie me niet direct. Wel mooi licht inderdaad!

Licht Donker  
.
 Titel:
UNREAD_POSTGeplaatst: 10 Aug 2012 20:34 
 WWW  Profiel
Knappe serie, heerlijk in beeld gebracht!

Licht Donker  
.
 Titel:
UNREAD_POSTGeplaatst: 12 Aug 2012 15:07 
 Profiel
Er mist een land in je topic titel; Zimbabwe i.v.m. Vic falls! Maar prachtige foto's! Heerlijk om te zien, voornamelijk omdat wij een paar jaar geleden nagenoeg de zelfde reis hebben gemaakt. Vanaf Johannesburg door Namibië, boven Botswana langs en door Zimbabwe weer terug.
Persoonlijke favorieten zijn #2, #7 en #8.

Licht Donker  
.
 Titel:
UNREAD_POSTGeplaatst: 14 Aug 2012 13:56 
Gebruikers-avatar
 WWW  Profiel
Wauw, 2 vind ik echt prachtig. Wat een rust en kalmte. Realistisch beeld met veel abstracte lijnen. Daar hou ik van!

Licht Donker  
.
Forumindex » Foto's » Natuur, (Stads)Landschappen en Architectuur
Berichten weergeven van de afgelopen:  
Reageren op dit onderwerp    [ 49 berichten ]  Ga naar pagina Vorige  1, 2

Grijswaarden